Raport benefitów pracowniczych 2023
Ostatnia aktualizacja 6 maja, 2023
Benefity pracownicze coraz bardziej zyskują na znaczeniu. Niektóre z nich weszły wręcz do oczekiwanego standardu, natomiast wielu pracodawców na tym nie poprzestaje. Obserwując trend oferowania coraz ciekawszych dodatków, postanowiliśmy zbadać, jak wygląda ich popularność w ofertach firm, a także jaki stosunek mają do nich pracownicy.
Raport benefitów pracowniczych powstał na bazie ankiety zleconej przez Enter The Code firmie badawczej ARC Rynek i Opinia.
Przepytano 1010 osób, wśród których 806 zadeklarowało posiadanie benefitów pracowniczych.
W grupie respondentów znalazło się 50% kobiet i 50% mężczyzn w przedziale wiekowym 20-65 lat.
96% badanych deklaruje posiadanie stałej pracy, a 75% zwraca uwagę na obecność korzyści pozapłacowych w ogłoszeniach o pracy. Dodatkowo, aż 50% respondentów uważa, że benefity są kluczowym dodatkiem do wynagrodzenia.
Takie statystyki są sygnałem dla pracodawców, że benefity pracownicze warto uwzględniać w strategiach employer brandingowych oraz w budowaniu kultury całej organizacji. Szczególnie, że 33% badanych stwierdza, że posiadane przez nich benefity są gorsze niż te, które oferują inne firmy. Warto więc wziąć pod uwagę ich obecność w komunikacji wewnętrznej, co pozwoli zwiększyć świadomość na temat ich wartości lub dopasować je do potrzeb pracowników.
Sprawdź ranking najbardziej atrakcyjnych benefitów z perspektywy pracowników.
Przeczytaj też pełne podsumowanie raportu o benefitach pracowniczych.
Benefity pracownicze w liczbach
- Ubezpieczenie na życie to benefit, który najczęściej postrzegany jest już jako standard (55%) oferowany przez firmy;
- TOP 3 najczęściej posiadanych benefitów to: prywatna opieka medyczna (35%), elastyczne godziny pracy (32%) oraz ubezpieczenie na życie (28%);
- TOP 3 najbardziej atrakcyjnych benefitów z perspektywy pracowników dotyczy zdrowia i wellbeingu. Chodzi tu o: prywatną opiekę medyczną (57%), elastyczne godziny pracy (38%) oraz zwiększony limit płatnego urlopu wypoczynkowego (35%);
- Wśród najważniejszych dla pracowników udogodnień w pracy dominują: firmowa stołówka (46%), darmowe przekąski (42%) oraz szkolenia wewnętrzne (40%);
- Znacząca większość respondentów (85%) nie zna wartości posiadanych benefitów. Jest to więc jest to szansa dla pracodawców, aby ukazać wartość oferowanych dodatków;
- Aż 27% badanych nie potrafi określić swojego stanowiska w sprawie oceny zadowolenia z beneftów.