Centrum wiedzy o technologiach i pracy w IT
chatbot

W przyszłości chatbot AI będzie twoim współpracownikiem

Ostatnia aktualizacja 19 lipca, 2022

Chatbot AI to program komputerowy, który symuluje i przetwarza ludzką rozmowę (pisaną lub mówioną), a także umożliwia ludziom interakcję z urządzeniami cyfrowymi w taki sposób, jakby komunikowali się z prawdziwą osobą.

Nie udało się zapisać Twojej subskrypcji. Spróbuj ponownie.
Udało się! Widzimy się niebawem – newsletter wysyłamy w każdy wtorek

Otrzymuj za darmo unikalne poradniki, dane i wiedzę o pracy w IT – dostarczane co tydzień

Klikając “Zapisz mnie” wyrażasz zgodę na otrzymywanie e-maili od redakcji, a także ofert partnerów oraz akceptujesz naszą Politykę prywatności.

Chatboty mogą być proste, jak programy udzielające odpowiedzi na jednowierszowe pytania, lub skomplikowane, jak asystenci cyfrowi z użyciem sztucznej inteligencji, którzy uczą się i ewoluują. Ich ewolucja oznacza, że zapewniają później coraz wyższy poziom personalizacji w miarę gromadzenia i przetwarzania informacji.

Algorytm stał się świadomy? Doniesienia Google

Niedawno pojawiła się ciekawa informacja, którą podał Blake Lemione, inżynier Google’a. Stwierdził że chatbot Google LaMDA stał się świadomy. Lemione przekonywał, że bot ma percepcję i zdolność wyrażania myśli i uczuć na równi z ludzkim dzieckiem.

Sprawdź: Zarobki Java Developera

Doniesienia te wzbudziły sporo emocji nie tylko w świecie IT. – Gdybym nie wiedział dokładnie, czym jest ten program komputerowy, który niedawno zbudowaliśmy, pomyślałbym że to siedmioletni, może ośmioletni dzieciak, który akurat zna fizykę – mówił inżynier Google’a.

Główną funkcją LaMDA jest symulacja ludzkiej rozmowy. Wykorzystuje sieci neuronowe do przewidywania wzorca rozmowy i może gromadzić ogromne ilości informacji z internetu, aby odpowiedzieć w wysoce świadomy, a także naturalny sposób. LaMDA i inne technologie, takie jak GPT-3, robią to bardzo skutecznie i przekonująco.

Zobacz: Podstawy JavaScript

Czy zatem chatbot LaMDA jest świadomy? Z pewnością sprawia wrażenie, że “czuje” i ma “emocje”, ale być może po prostu mówi nam to, co chcemy usłyszeć.

Alan Turing dawniej zastanawiał się nad tym samym dylematem. Ostatecznie zdecydował, że nikt nie może osądzać świadomości bez “bycia w samej istocie”. Zamiast tego zaproponował test, w którym komputer i człowiek wchodziliby w interakcję na ślepo z trzecim człowiekiem (na przykład poprzez tekst). Jeśli trzeci człowiek nie potrafił odróżnić, który z nich był człowiekiem, to komputer był pod każdym względem “inteligentny”.

Nie jest jasne, czy LaMDA zda ten test. Z pewnością wywiad z Lemione sugeruje, że tak. Z drugiej strony Google zawiesiło go w obowiązkach po tym, gdy opublikował nagranie swojej rozmowy z chatbotem LaMDA. Niewykluczone więc, że przez długi czas nie pojawią się żadne nowe wieści o chatbocie.

Chatbot nie jest nieomylny

Obecnie nawet bardzo zaawansowany chatbot nie jest nieomylny, a klienci zwykle są w stanie po kilku minutach konwersacji z botem stwierdzić, że po drugiej stronie nie siedzi człowiek, lecz algorytm. Nawet tak popularni asystenci jak Alexa czy Siri nie potrafią prowadzić przekonującej rozmowy z człowiekiem, niemniej niszowe rozwiązania jak LaMDA i GPT-3 już tak. Obecnie zapewniają już możliwość płynnej konwersacji, mając do dyspozycji całą zawartość internetu. A dodajmy, że rozwiązania te są ciągle rozwijane.

Sprawdź: Przebranżowienie na IT

Wszystko to sprawia, że w przyszłości niemal na pewno dojdzie do sytuacji, kiedy będziemy współpracować z “robotem”. Będzie to robot niewidoczny, w formie oprogramowania, ale będzie prowadził z nami konwersacje, wykonywał zadania, czy też prosił o podsyłanie i udostępnianie plików. Taki “cyfrowy kolega” w wirtualnym środowisku będzie nie do odróżnienia od ludzi.

Już w przyszłym roku powinny pojawić się pierwsze, bardzo zaawansowane chatboty. Czy niektóre z firm zdecydują się je “zatrudnić”?

Total
0
Shares
_podobne artykuły