Growth hacking – co to jest i kiedy warto stosować?
Ostatnia aktualizacja 13 września, 2022
Osoby chcące budować markę swojej firmy lub produktu, szukając nowych metod, które na to pozwolą, często trafiają na hasło Growth Hacking (inaczej zwany także marketingiem wzrostu). Czym jest ta metodologia i czy warto ją stosować?
Ostatnia aktualizacja: 13.09.2022. Dodaliśmy informację na temat umiejętności Growth Hackera.
Sprawdź: Heineken w Metaverse
Czym jest Growth Hacking?
Growth hacking jest metodologią marketingową, która pozwala firmom dysponującym ograniczonym budżetem na reklamę konkurować z większymi podmiotami. Definicję tego typu technik określił Sean Ellis. Celem jest pozyskanie i utrzymanie aktywnych klientów, którzy reprezentują wyselekcjonowaną grupę odbiorców produktu.
Chodzi w niej o to, aby skupić wszystkie siły na pozyskiwaniu klientów w sposób niestandardowy, wykorzystujący różnego rodzaju techniki, dopasowanie się do rynku i konkretnej grupy odbiorców. Wszystko musi jednak być tak przeprowadzone, aby dało się to na bieżąco analizować i optymalizować dalsze działania.
Obecnie bardzo często stosują ją stosunkowo nowe i niewielkie firmy, startupy i inne organizacje, którym zależy na szybkim dotarciu do konkretnej grupy odbiorców.
Popularnymi technikami marketingowymi wykorzystywanymi przy tego typu podejściu są akcje viralowe. Sprawdza się też optymalizacja stron WWW pod SEO, wskazywanie pozytywnych przypadków wykorzystania produktu (case study). Niezbędne jest też pojawianie się w mediach społecznościowych, w tym głównie tam, gdzie można trafić na konkretnych odbiorców, w których pokłada nadzieję firma lub instytucja. Inną metodą mogą być mailingi wysyłane do konkretnych grup odbiorców.
Czym zajmuje się Growth Hacker?
Osobę wykorzystującą wspomnianą metodologię nazywa się powszechnie Growth Hackerem. Jej celem jest ciągły wzrost i podporządkowuje temu wszystkie swoje działania związane z marketingiem marki lub produktu.
Powinna to być osoba charakteryzująca się wysoką dyscypliną. W tym zawodzie na bieżąco trzeba wykonywać działania marketingowe, śledzić ich wyniki, dopasowywać i zmieniać strategię. Musi też potrafić ustalać priorytety tak, aby otrzymywać jak najlepsze wyniki z poświęconej pracy i innych środków.
Musi znać najnowsze trendy w marketingu i umieć je pozytywnie zastosować. Znajomość tworzenia treści na platformy społecznościowe, a także odpowiednie nimi zarządzanie jest umiejętnością podstawową.
Co może zapewnić Growth Hacking?
Jak już wspomnieliśmy, niekonwencjonalne metody marketingowe mają na celu trafienie do konkretnych grup odbiorców. Podejście w stylu Growth Hacking ma w szybkim tempie zapewnić rozpropagowanie wiedzy o produkcie bądź marce. Dodatkowo ciągle zwiększać grupę potencjalnych odbiorców i utrzymać ich przy produkcie. Jednym słowem zapewnić zwrot z inwestycji ROI.
Ciągła analiza i optymalizacja działań na bieżąco sprawia, że nie przepala się budżetu marketingowego na akcje nieprzynoszące zysku.
Zobacz: Product Manager – czym się zajmuje w branży IT?
Co powinien umieć Growth Hacker?
Growth Hacker to osoba, która powinna cechować się wieloma zróżnicowanymi kompetencjami z zakresu szeroko pojętego marketingu, analityki, podstaw designu, a także sprzedaży. To bardzo dużo, jednak holistyczne podejście umożliwia realizowanie głównego celu – szybkiego wzrostu. Dokładniej mówiąc:
Copywriting będzie przydatny do tworzenia mailingów, ale też pisania chwytliwych haseł i tekstów reklamowych.
Tworzenie landing pages to konieczność. Takie strony umożliwiają lepszą konwersję w trakcie kampanii, dlatego są stałym elementem pracy Growth Hackera. Na szczęście można je łatwo stworzyć za pomocą różnych kreatorów w wybranych narzędziach.
Podstawowa wiedza z zakresu UX/UI to naturalna konsekwencja wynikająca z tworzenia stron lądowania. Aby mogły być skuteczne, ten element musi zostać spełniony.
Podstawowa znajomość HTML, CSS i JavaScript również łączy się z tworzeniem landing pages. Umożliwi dodatkową edycję elementów, z których korzysta się w kreatorach.
Analityka internetowa, badania i analiza danych są potrzebne, aby adekwatnie skalować działania marketingowe, reklamy, ale też wyłaniać potrzeby odbiorców.
Połączenie tak wielu dziedzin sprawia, że Growth Hacker jest w stanie podejmować działania o szerokim spektrum specjalizacji, będąc także wsparciem dla poszczególnych specjalistów.
Co powinien umieć Growth Hacker?
Growth Hacker to osoba, która powinna cechować się wieloma zróżnicowanymi kompetencjami z zakresu szeroko pojętego marketingu, analityki, podstaw designu, a także sprzedaży. To bardzo dużo, jednak holistyczne podejście umożliwia realizowanie głównego celu – szybkiego wzrostu. Dokładniej mówiąc:
Copywriting będzie przydatny do tworzenia mailingów, ale też pisania chwytliwych haseł i tekstów reklamowych.
Tworzenie landing pages to konieczność. Takie strony umożliwiają lepszą konwersję w trakcie kampanii, dlatego są stałym elementem pracy Growth Hackera. Na szczęście można je łatwo stworzyć za pomocą różnych kreatorów w wybranych narzędziach.
Podstawowa wiedza z zakresu UX/UI to naturalna konsekwencja wynikająca z tworzenia stron lądowania. Aby mogły być skuteczne, ten element musi zostać spełniony.
Podstawowa znajomość HTML, CSS i JavaScript również łączy się z tworzeniem landing pages. Umożliwi dodatkową edycję elementów, z których korzysta się w kreatorach.
Analityka internetowa, badania i analiza danych są potrzebne, aby adekwatnie skalować działania marketingowe, reklamy, ale też wyłaniać potrzeby odbiorców.
Połączenie tak wielu dziedzin sprawia, że Growth Hacker jest w stanie podejmować działania o szerokim spektrum specjalizacji, będąc także wsparciem dla poszczególnych specjalistów.