Centrum wiedzy o technologiach i pracy w IT

Heineken w Metaverse

Heineken dołączył do grona firm, które stworzyły swoją wirtualną przestrzeń w Metaverse. 17 marca 2022 roku odbyła się konferencja prasowa zorganizowana w wirtualnym browarze Heinekena w Decentralandzie. Podczas wydarzenia zaprezentowane zostało wirtualne piwo Heineken Silver, a całość zorganizowano w ironicznym tonie, którego przekaz miał dać do zrozumienia, że pewne doświadczenia mają sens wyłącznie na żywo.

Czym jest Decentraland?

Decentraland to wirtualny świat 3D, w którym użytkownicy mogą kupować działki (ang. land) jako NFT. Do transakcji używa się kryptowaluty MANA, wykorzystującej technologię blockchain Ethereum. MANA daje również możliwość podejmowania decyzji o zasadach funkcjonowania w wirtualnej przestrzeni Decentralandu. Te aspekty sprawiają, że Decentraland, choć podobny do gry komputerowej, rządzi się zupełnie innymi prawami. To elastyczny i całkowicie konfigurowalny przez użytkowników świat wirtualny.

Nic więc dziwnego, że wobec tych cech Metaverse stał się kolejnym kierunkiem działań marketingowych, choć są to dopiero pierwsze próby i być może potrzeba czasu, aby nauczyć się wykorzystywać potencjał tej przestrzeni.

Sprawdź: Refaktoring kodu

Wirtualna degustacja piwa Heineken

Po stworzeniu awatara, z dość ograniczonymi możliwościami edycji jak na warunki techniczne, jakich możemy się dziś spodziewać, przenieśliśmy się do Decentralandu. Tam znajdował się już gotowy browar Heinekena.

Heineken Silver Metaverse
Wejście do Browaru Heinekena w Decentralandzie

Pierwszą dezorientację odwiedzających było widać jeszcze przed przekroczeniem bramki. Część awatarów wykonywała akrobacje, część próbowała przeskoczyć niewidzialną ścianę nad szlabanem, aż w końcu ktoś zapytał na czacie: Jak w ogóle można dostać się do środka?

Okazało się, że kluczem otwierającym bramy browaru jest… data urodzenia. Należało ją podać awatarowi bramkarza i w końcu można było teleportować się na drugą stronę szlabanu oraz przekroczyć bramy browaru Heineken.

Doświadczenie wirtualnej rzeczywistości w Metaverse to powrót do przeszłości przeglądarkowych gier MMORPG. Grafika low poly (ale raczej nie w swojej najlepszej odsłonie) i sposób sterowania nie zachwycają. Na dodatek większa część interakcji niezbyt dobrze działała, co nie umknęło innym odwiedzającym, zastanawiającym się na czacie, co oni tu właściwie robią.

Po wejściu dało się usłyszeć głos lektora zapowiadający piwo Heineken Silver i tłumaczącego, że receptura to piksele i składniki wygenerowane komputerowo.

Zobacz: Programowanie reaktywne

Wirtualne piwo Heineken Silver – żart marketingowy

Marka Heineken chciała zażartować z doświadczenia picia piwa w Metaverse. Stworzyła więc ironiczne wydarzenie, mające uwypuklić brak sensu tej inicjatywy i wyśmiać ideę wirtualnej degustacji. Nie jestem pewna, czy warto było angażować tak ogromną liczbę zasobów ze strony marki oraz czasu zaproszonych osób, by stwierdzić tak oczywistą rzecz.

Heineken Silver Metaverse

Jeszcze nie jesteśmy aż tak bardzo oderwani od rzeczywistości, by nie pamiętać, że doświadczenia smakowe na chwilę obecną są nie do przeniesienia w wirtualnej rzeczywistości.

Zamiast eksperymentu stwierdzającego oczywisty fakt, promocja mogłaby faktycznie angażować odbiorców. Wydaje mi się, że lepiej sprawdziłyby się działania związane z AR, szczególnie, że piwo i tak będzie dostępne w przestrzeniach festiwalowych. Wirtualizacja przeżyć mogłaby łączyć się z doświadczeniem na żywo. W tej sytuacji podążanie za trendem tylko dlatego, że nim jest, nawet w kontekście mrugania okiem i ironicznych stwierdzeń, może się szybko obrócić przeciwko marce.

Odwiedzający byli zdezorientowani mimo wszechobecnych komunikatów świadczących o ironii. Jeśli twórca musi tłumaczyć coś, co powinno się samo wyjaśniać poprzez doświadczenie, to nie jest to zbyt dobry kierunek promocyjny. Wykorzystywanie nowych pomysłów na promocję warto pochwalić. Mimo wszystko w tej formie, w której celowo wiele elementów nie działało (bo wiele też nie mogło działać), całość niestety pozostawia poczucie straconego czasu.

Total
0
Shares
_podobne artykuły