Centrum wiedzy o technologiach i pracy w IT
rotacja-pracownikow-it-przyczyny-przeciwdzialanie

Rotacja pracowników IT – co jest przyczyną?

Ostatnia aktualizacja 22 sierpnia, 2022

Wielu pracodawców narzeka, że rotacja pracowników to temat, z którym muszą borykać się każdego roku. W 2022 roku przewiduje się, że w branży IT będzie to jeden z dominujących problemów.

Ostatnia aktualizacja: 22.08.2022. Dodaliśmy informacje na temat postrzegania pracy zdalnej i jej znaczenia dla zapobiegania rotacji w IT.

Nie udało się zapisać Twojej subskrypcji. Spróbuj ponownie.
Udało się! Widzimy się niebawem – newsletter wysyłamy w każdy wtorek

Otrzymuj za darmo unikalne poradniki, dane i wiedzę o pracy w IT – dostarczane co tydzień

Klikając “Zapisz mnie” wyrażasz zgodę na otrzymywanie e-maili od redakcji, a także ofert partnerów oraz akceptujesz naszą Politykę prywatności.

Zobacz: Rekrutacja IT – Co robić, aby mnie zatrudnili?

Rotacja pracowników IT – co jest przyczyną?

Problemem wielu pracodawców, nie tylko w branży IT jest rotacja pracowników. Często dotyczy to nowo zatrudnionych ludzi, ale też pracowników z długoletnim stażem. Jakie są przyczyny takiego stanu rzeczy?

Jedną z głównych przyczyn mogą być zarobki. Pracownicy obserwują rynek i fakt, że pracodawcy zachęcają aplikujących o pracę, podając widełki płacowe w ogłoszeniach o pracę. Ktoś, kto pracuje kilka lat na danym stanowisku, widzi, że nowo przyjmowani ludzie do tego samego działu mają oferowane zarobki na znacznie wyższym poziomie niż ich pobory. Jeśli mają argumenty i odwagę, to udają się do swoich szefów, prosząc o podwyżkę. Jeśli ją dostaną, to pracują nadal, a w przeciwnym przypadku odchodzą do innych firm, gdzie jako nowy pracownik, ale z doświadczeniem, mogą zarobić więcej.

Inną przyczyną może być toksyczna atmosfera w firmie lub dziale. Wystarczy przełożony, który stosuje mobbing lub wyznacza nierealne cele. Może to być pracownik, którego kultura bycia i pracy odstaje na tyle, że niektóre osoby z jego otoczenia mogą czuć się niekomfortowo.

Brak integracji między pracownikami lub poczucie odstawania od grupy także może wpływać na chęć zmiany pracy.

Niektórzy nowi pracownicy odchodzą, gdyż okazuje się, że przyjmując ofertę pracodawcy, spodziewali się innych warunków pracy, zakresu obowiązków lub po prostu nie odpowiada im dane stanowisko.

Jak przeciwdziałać rotacji pracowników?

Pisaliśmy niedawno o tym, czym jest dobra motywacja w pracy. Aby przeciwdziałać rotacji pracowników, trzeba zrozumieć ich potrzeby i zaspokoić je w jak najwyższym stopniu.

Najważniejsze są dla większości zarobki. Pracownicy muszą czuć, że za swoją pracę są odpowiednio wynagradzani, a ich pobory nie odstają od średniej w innych firmach.

Integracja zespołów, dbanie o dobrą atmosferę w pracy, przyzwoite traktowanie. Chwalenie za sukcesy na forum, a ganienie w zaciszu gabinetu szefa też są ważnymi czynnikami.

Innych może zmotywować zapewnienie szkoleń i możliwości rozwoju lub zapewnienie możliwości awansu.

Ważne jest też takie opisywanie stanowiska pracy, aby nie tylko pozyskać pracownika, ale aby wiedział on dokładnie jakie obowiązki będą na nim spoczywały, ile realnie zarobi i jakie dodatkowe benefity otrzyma.

Zobacz: Motywacja w pracy – co jest ważne dla pracowników?

Gwarancja pracy zdalnej jako czynnik zapobiegający rotacji

Raport No Fluff Jobs o pracy zdalnej i hybrydowej nie pozostawia wątpliwości. 96% pracowników i pracowniczek nie chce wracać do pracy z biura. Cenią sobie możliwość lepszej organizacji w trakcie pracy zdalnej, brak rozpraszaczy, a przede wszystkim brak konieczności poświęcania dodatkowego czasu na dojazdy. Wielu specjalistów wprost deklaruje, że woli zmienić pracę niż wrócić do biura. Czy jest to konieczne? Nie. Zatem przekonajmy się, jak wygląda analiza sytuacji.

Pandemia przyczyniła się do upowszechnienia trybu home office na tyle, że stał się on jednym ze standardów pracy. Szczególnie w sektorze IT praca zdalna i elastyczność godzin to już nie benefit, a nowa normalność. Czy firmy na tym tracą? Wręcz przeciwnie. Aż 57,7% respondentów wskazało, że w trakcie pracy zdalnej zauważyło wzrost produktywności. Natomiast 29,32% zadeklarowało, że nie ma różnicy w porównaniu do pracy stacjonarnej. Oznacza to, że zdalne wykonywanie obowiązków służbowych nie tylko nie przynosi strat firmom, ale co ważniejsze, sprawia, że pracownicy lepiej wykorzystują czas w pracy. Dodatkowo aż 62,77% badanych wskazało, że ich samopoczucie uległo znacznej poprawie. Tak pozytywne wyniki przekładają się na ogólny wzrost zaangażowania, co procentuje w efektach pracy.

Total
0
Shares
_podobne artykuły