Centrum wiedzy o technologiach i pracy w IT
Wydajność można poprawić, tworząc listy, harmonogramy i stosując techniki efektywności

Z tymi metodami zwiększysz wydajność w pracy

Ostatnia aktualizacja 27 marca, 2023

Każdy czasem spisuje listę zadań i obowiązków z nadzieją, że dziś wszystko uda się zrobić. Jest to jeden ze sposobów, żeby podnieść swoją wydajność. Niestety wiele podobnych rozwiązań nie jest skutecznych. Zobacz proste sposoby, aby zwiększać efektywność bez nadmiernego stresu.

Nie udało się zapisać Twojej subskrypcji. Spróbuj ponownie.
Udało się! Widzimy się niebawem – newsletter wysyłamy w każdy wtorek

Otrzymuj za darmo unikalne poradniki, dane i wiedzę o pracy w IT – dostarczane co tydzień

Klikając “Zapisz mnie” wyrażasz zgodę na otrzymywanie e-maili od redakcji, a także ofert partnerów oraz akceptujesz naszą Politykę prywatności.

Jak zwiększyć swoją wydajność w pracy?

Przede wszystkim dobrze jest zacząć od przyjrzenia się własnym oczekiwaniom w stosunku do osiąganych wyników. Możliwe, że już na początku nasze wymagania są zbyt wysokie. Dobre planowanie pracy to także racjonalne podejście do własnych możliwości. Stres i nadmierne obciążenie nie przyczyniają się do najlepszych wyników na dłuższą metę.

Planowanie, priorytetyzacja i eliminacja rozpraszaczy

Dzięki planowaniu dni i tygodni możesz ustalić kolejność zadań, ich ilość i priorytet. Zapisywanie obowiązków w widocznym miejscu pozwala na lepszą ocenę potrzebnego czasu. Harmonogram, którego trzeba się trzymać, motywuje do skupienia na celach. To dodatkowy powód do unikania zbędnych dyskusji i zaglądania do mediów społecznościowych w trakcie pracy.

Praktyczną metodą wpływającą na wydajność jest tak zwana matryca Eisenhowera (zwana także macierzą lub kwadratem Eisenhowera). To wizualny sposób uporządkowania zadań według ich pilności i ważności.

Matryca Eisenhowera to doskonały sposób na poprawę efektywności
Matryca Eisenhowera to doskonały sposób na poprawę efektywności / Fot. Whale Design, shutterstock.com
  • I ćwiartka to zadania do zrobienia — pilne i ważne obowiązki, które trzeba wykonać jak najszybciej, bo nieterminowość przyniesie negatywne konsekwencje, a zadania te wpływają na cele długoterminowe.
  • II ćwiartka, czyli sprawy do zaplanowania. To obowiązki, które mają skutki długoterminowe, ale nie muszą być wykonane od razu. Przejdź do nich po skończeniu pracy z I ćwiartki.
  • III ćwiartka — do oddelegowania. Zadania pilne, ale nieważne. Są do zrobienia jak najszybciej, ale bez konsekwencji w długoterminowej perspektywie. Prawdopodobnie nie wymagają twojego zaangażowania. Takie obowiązki można przekazać innym członkom zespołu.
  • IV ćwiartka to tematy do porzucenia. Jeśli coś pozostało z listy zadań dopasowanych do pozostałych trzech ćwiartek, to będą prawdopodobnie zadania, które nie są pilne i ważne. To sprawy istotne tylko pozornie, które głównie rozpraszają uwagę.

Naukowe wskaźniki wydajności pracy

Samo określenie wydajność pracy jest miarą produktywności. To wartość produkcji wytworzonej w danym okresie przez jednego pracującego.

Wydajność pracy najczęściej jest wyliczana z PKB dzielonego przez liczbę przepracowanych godzin. Produktywność zwiększa się, jeżeli realny PKB rośnie szybciej niż liczba pracowników tj. przepracowanych godzin.

Sprawdź: Wirtualny pulpit Windows 10 to świetne wsparcie dla produktywności

Czynniki zwiększające produktywność

Poza środkami bezpośrednio związanymi z wydajnością wspomnianymi wyżej istnieją czynniki pośrednie, które pozwalają realizować cele i pozostawać efektywnym. To często prozaiczne czynności, które mają kluczowe znaczenie dla wyników. Doskonałym przykładem może być odpowiednia ilość snu oraz aktywność fizyczna. Oba elementy wpływają na samopoczucie i skupienie w trakcie pracy.

Istotne jest również wypracowania pewnych wzorców, jak godziny „deep work”, bloki czasowe oraz stawianie granic innym pracownikom i przełożonym w kwestii dyskusyjnych obowiązków. Wsparciem efektywności są techniki np. Pomodoro, zasada 2 minut i metoda „Eat the frog”.

Total
0
Shares
_podobne artykuły