Centrum wiedzy o technologiach i pracy w IT
grafika-rastrowa-co-to-jest-rodzaje-roznice

Grafika rastrowa – co to jest i jak się z niej korzysta?

Osoby rozpoczynające pracę w IT nie rozróżniają zazwyczaj tego, co to jest grafika rastrowa i wektorowa. Czym się one różnią i jakie jest ich zastosowanie?

Sprawdź: Grafik komputerowy – umiejętności i zarobki

Czym jest grafika rastrowa?

Jak podaje Wikipedia, grafika rastrowa to obraz składający się z punktów ułożonych w matrycy, czyli prostokątnej siatce. Punkty te mają różne kolory. Tego typu technika obrazowania została opatentowana przez firę Texas Instruments w 1970 roku. Do dziś stosowana jest w technologiach cyfrowych do przedstawiania cyfrowych obrazów.

We wspomnianej matrycy każdy punkt (pixel) ma przyporządkowany kolor. Wszystkie piksele tworzą matrycę, dzięki której na ekranie widzimy cyfrowy obraz. Im więcej punktów na obrazie, tym wyższa jest jego rozdzielczość. Na początku ery komputerów stosowano rozdzielczości wynoszące zazwyczaj 320×200 punktów, które potem rosły do 640×480, przez 1280×720 (HD Ready), aż do 1920×1080 (Full HD) do 4096×1080 (Ultra HD lub 4K) i wyższych.

W przypadku grafiki rastrowej, im wyższa rozdzielczość i ilość użytych kolorów, tym większa objętość pliku zawierającego dane. Zależnie od rodzaju pliku, mogą występować różne wersje kompresji, dzięki której objętość pliku będzie mniejsza, a jakość nieco pogorszona.

Nie udało się zapisać Twojej subskrypcji. Spróbuj ponownie.
Udało się! Widzimy się niebawem – newsletter wysyłamy w każdy wtorek

Otrzymuj za darmo unikalne poradniki, dane i wiedzę o pracy w IT – dostarczane co tydzień

Klikając “Zapisz mnie” wyrażasz zgodę na otrzymywanie e-maili od redakcji, a także ofert partnerów oraz akceptujesz naszą Politykę prywatności.

Różnice pomiędzy grafiką rastrową i wektorową

Grafika rastrowa polega na fizycznym odwzorowaniu każdego punktu obrazu. Jest on zapisany jako dane o jego umiejscowieniu i kolorze, który reprezentuje. Dzięki temu łatwo i szybo można go odtworzyć w dowolnym miejscu i czasie. Niestety tego typu dane zajmują tyle danych, ile wynosi jego rozdzielczość i ilość użytych kolorów do jego reprezentacji.

W przypadku grafiki wektorowej stosuje się opis krzywych, kolorów, rodzaju i koloru wypełnienia itp. Dzięki temu grafika tak reprezentowana może mieć mniejszą objętość danych, ale bywa mniej szczegółowa. Elementy obrazu opisane są jako figury geometryczne, przez co mogą sprawiać wrażenie kanciastych. Grafika wektorowa może być skalowana w nieskończoność, uzyskując dobrą jakość, ale nie mając cech związanych ze szczegółami i przypominać realnych grafik.

Gdzie stosuje się grafikę rastrową?

Grafika rastrowa jest wykorzystywana wszędzie tam, gdzie ważne jest pokazanie detali, w tym także realnego świata. Zazwyczaj stosuje się ją do prezentacji obiektów ze świata realnego. Dodatkowo pozwalają one na dość mocną ingerencję w jej jakość, można je obrabiać, edytować i zmieniać. Niestety bywa, że obróbka plików rastrowych przynosi pogorszenie ich jakości.

Grafika rastrowa, poza swoimi zaletami ma też wady. Im wyższa rozdzielczość i ilość użytych kolorów, tym większa objętość plików. W przypadku plików wektorowych matematyczny opis każdego elementu gwarantuje niezbyt wielką objętość pliku.

Grafika rastrowa stosowana jest w przypadku, gdy ważne jest prezentowanie świata realnego, scen z życia itp. Rastrowa grafika reprezentuje zazwyczaj obrazy z napisami, grafikami prezentującymi wykreowane obiekty itp.

Skalowanie obrazu rastrowego może spowodować jego degradację, czyli obniżenie jego jakości. Obraz wektorowy można powiększać dowolnie bez utraty jego jakości.

Zobacz: Laptop dla grafika – jaki wybrać?

Total
0
Shares
_podobne artykuły