Centrum wiedzy o technologiach i pracy w IT
programowanie-obiektowe-junior-Masterclazz-kurs-wprowadzenie-oop-Mateusz-Bogolubow

Programowanie obiektowe – Junior Masterclazz: Wprowadzenie do świata OOP

Ostatnia aktualizacja 19 grudnia, 2023

Programowanie obiektowe (ang. object-oriented programming, OOP) jest jednym z najważniejszych paradygmatów programowania. Kurs Junior Masterclazz przygotowany przez No Fluff Jobs i zewnętrznych ekspertów pomoże w zrozumieniu zagadnień z tym związanych, a także w ich praktycznym zastosowaniu. Sprawdźcie, bo warto!

Nie udało się zapisać Twojej subskrypcji. Spróbuj ponownie.
Udało się! Widzimy się niebawem – newsletter wysyłamy w każdy wtorek

Otrzymuj za darmo unikalne poradniki, dane i wiedzę o pracy w IT – dostarczane co tydzień

Klikając “Zapisz mnie” wyrażasz zgodę na otrzymywanie e-maili od redakcji, a także ofert partnerów oraz akceptujesz naszą Politykę prywatności.

Czym jest Object-Oriented Programming?

Programowanie obiektowe (ang. Object-Oriented Programming, a w skrócie OOP) to paradygmat programowania. Głosi on, że program powinien składać się z obiektów.

Obiektowość pozwala na szybkie i łatwe modyfikowanie, jak również ponowne wykorzystanie elementów kodu w różnych zadaniach. Dzięki temu nad programem mogą swobodnie pracować zespoły wielu osób.

Trudność przy tworzeniu programów przy wykorzystaniu programowania obiektowego jest struktura. Musi być ona dobrze zaplanowana, a potem zaimplementowana w kodzie. W przypadku OOP ważna jest komunikacja pomiędzy obiektami.

Zobacz: jakie są najpopularniejsze języki programowania

Klasy i obiekty – definicje

Klasy i obiekty to podstawowe elementy programowania obiektowego (OOP).

Klasa jest rodzajem szablonu, który definiuje jakie dane i metody będą dostępne dla obiektu danej klasy. Można ją porównać do projektu domu, który zawiera plany jak powinien wyglądać konkretny dom.

Obiekt to instancja klasy, czyli konkretny “egzemplarz” wytworzony na podstawie danego szablonu – w naszym porównaniu obiekt to już zbudowany dom.

Tworzenie klasy i obiektów różni się w zależności od języka programowania. Na przykład, w Pythonie klasę definiuje się słowem kluczowym “class”, a obiekt tworzy się poprzez wywołanie nazwy klasy jak funkcji. W Javie używa się słowa “class” do zdefiniowania klasy, a słowa “new” do stworzenia obiektu.

Bez względu na język, klasy i obiekty umożliwiają tworzenie bardziej złożonych i modularnych programów.

Junior Masterclazz – Programowanie obiektowe w praktyce

Aby lepiej zrozumieć programowanie obiektowe, warto sprawdzić ofertę kursu Junior IT Masterclazz. Prowadzą go doświadczeni eksperci.

Kurs „OOP w praktyce – czyli szachowe potyczki w JavaScript” prowadzi Mateusz Bogolubow z Devmentor.pl.

Pierwszy moduł zatytułowany jest „Wprowadzenie do świata OOP”. Można w nim dowiedzieć się o definicjach OOP, podstawowych pojęciach związanych z… grą w szachy (!), a także definiowaniu i porównywaniu obiektów.

Będzie też można dowiedzieć się o tablicach dwuwymiarowych i innych typach danych, a także o różnicach pomiędzy kopiowaniem przez wartość i referencję. Nie zapomniano także o kopiowaniu płytkim i głębokim.

Powyższe informacje stanowią tylko niewielki fragment cennych wskazówek. Warto sprawdzić wszystkie moduły, a także inne kursy z serii Junior Masterclazz przygotowanej przez No Fluff Jobs.

Kurs umożliwi Ci zdobycie solidnych podstaw do stawiania pierwszych kroków w branży IT. Wiedzę przekazują praktycy, a także eksperci w swoich dziedzinach, a niektórych z nich mogłeś(aś) już spotkać w innych kanałach komunikacji.

W jakich projektach wykorzystuje się OOP?

Web development

Jednym z częściej wykorzystywanych narzędzi w web developmencie jest Python. Jest tak za sprawą frameworków takich jak Django i Flask, które umożliwiają tworzenie aplikacji webowych z wykorzystaniem koncepcji OOP. Dzięki OOP kod nadaje się do ponownego wykorzystania w łatwy do utrzymania sposób. Klasyczne przykłady to definiowanie struktury danych modeli i ich instancji do interakcji z bazą danych oraz tworzenie klas dla widoków i kontrolerów do obsługi żądań użytkowników i generowania odpowiedzi​​.

Tworzenie GUI

Python oferuje biblioteki takie jak Tkinter, PyQt i wxPython, które umożliwiają tworzenie aplikacji z wykorzystaniem koncepcji OOP. W GUI można używać klas do definiowania struktury różnych komponentów interfejsu, jak przyciski czy pola tekstowe. Dziedziczenie umożliwia tworzenie klas bazowych z ogólną funkcjonalnością, które są następnie rozszerzane w klasach potomnych​​.

Analiza danych i wizualizacja

OOP pozwala na tworzenie modularnego kodu, który można ponownie wykorzystać. Klasy mogą definiować struktury danych i obiektów wizualizacji, a dziedziczenie umożliwia rozszerzanie i modyfikowanie funkcjonalności bazowej klasy w klasach pochodnych, co jest szczególnie przydatne w dużych i złożonych projektach analitycznych​​.

Inżynieria oprogramowania

Wzorce projektowe OOP, takie jak Singleton, Factory, Observer czy Decorator, stosuje się do rozwiązywania powszechnych problemów projektowych i poprawy jakości oprogramowania. Wzorce te pomagają w lepszej organizacji i strukturze kodu, czyniąc go bardziej zrozumiałym i łatwiejszym w utrzymaniu​​.

Sprawdź: co warto wiedzieć o JVM

Czytaj więcej:

Interesariusz – kto to jest i czym się zajmuje?

Motywacja do pracy – jak na nią wpłynąć, aby pracownik czuł satysfakcję?

Garmin Venu 2 Plus – praktyczny smartwatch dla aktywnych

Spoofing telefoniczny – na czym polega?

Pierwsza praca w IT: korporacja czy mała firma?

Total
0
Shares
_podobne artykuły