Centrum wiedzy o technologiach i pracy w IT
solid-programowanie-zasady-masterclazz-kurs

Reguły SOLID a programowanie obiektowe – część 2

Ostatnia aktualizacja 16 grudnia, 2022

Zasady SOLID to akronim pięciu podstawowych założeń lub dobrych praktyk pozwalających na lepsze programowanie obiektowe. Określenie to stworzył Uncle Bob, czyli Robert C. Martin będący autorytetem, jeśli chodzi o programowanie obiektowe. W dziesiątej lekcji kursu programowania w JavaScript opowiada o nich dokładniej Mateusz Bogolubow, który notabene stworzył to szkolenie wraz z firmą No Fluff Jobs, jako jeden z serii kursów Junior IT Masterclazz.

Nie udało się zapisać Twojej subskrypcji. Spróbuj ponownie.
Udało się! Widzimy się niebawem – newsletter wysyłamy co drugi czwartek

Otrzymuj za darmo unikalne poradniki, dane i wiedzę o pracy w IT – dostarczane co 2 tygodnie

Klikając “Zapisz mnie” wyrażasz zgodę na otrzymywanie e-maili od redakcji, a także ofert partnerów oraz akceptujesz naszą Politykę prywatności.

Reguły SOLID a programowanie obiektowe

SOLID jest akronimem, który stworzył Robert C. Martin, zwany również przez niektórych Wujkiem Bobem (Uncle Bob). Ten zestaw zasad to pięć najważniejszych założeń programowania obiektowego (podane za Wikipedią):

  • S – SRP – Single Responsibility Principle, czyli Zasada Jednej Odpowiedzialności – klasa powinna mieć tylko jedną odpowiedzialność (nigdy nie powinien istnieć więcej niż jeden powód do modyfikacji klasy).
  • O – OCP – Open/Closed Principle – Zasada Otwarte/Zamknięte – klasy (encje) powinny być otwarte na rozszerzenia i zamknięte na modyfikacje.
  • L – LSP – Liskov Substitution Principle – Zasada Podstawienia Liskov – funkcje które używają wskaźników lub referencji do klas bazowych, muszą być w stanie używać również obiektów klas dziedziczących po klasach bazowych, bez dokładnej znajomości tych obiektów.
  • I – ISP – Interface Segregation Principle – Zasada Segregacji Interfejsów – wiele dedykowanych interfejsów jest lepsze niż jeden ogólny.
  • D – DIP – Dependency Inversion Principle – Zasada Odwrócenia Zależności -wysokopoziomowe moduły nie powinny zależeć od modułów niskopoziomowych – zależności między nimi powinny wynikać z abstrakcji.

Sprawdź: jakie są umiejętności jutra

Kurs Junior IT Masterclazz „OOP w praktyce – czyli szachowe potyczki w JavaScript” – lekcja 10

Warto poznać ofertę kursu Junior IT Masterclazz „OOP w praktyce – czyli szachowe potyczki w JavaScript”. Prowadzi go doświadczony programista, a mianowicie Mateusz Bogolubow z Devmentor.pl.

Dziesiąta lekcja tymczasem zatytułowana jest „SOLIDne wytwarzanie oprogramowania – część 2”. Można w niej bowiem poznać zastosowanie, wspomnianych wcześniej, trzech ostatnich zasad SOLID w programowaniu obiektowym w zastosowaniach praktycznych. Są to:

  • Zasada Podstawienia Liskov,
  • Zasada Segregacji Interfejsów,
  • Zasada Odwrócenia Zależności.

Przedstawione informacje stanowią oczywiście tylko niewielki fragment cennych wskazówek. Dlatego też warto sprawdzić wszystkie lekcje dotyczące OOP, a także inne kursy z serii Junior Masterclazz. Są one przygotowane i udostępniane przez No Fluff Jobs.

Kursy umożliwią Ci zdobycie solidnych podstaw do stawiania pierwszych kroków w branży IT. Wiedzę przekazują praktycy w swoich dziedzinach, a niektórych z nich mogł(a/e)ś już spotkać w innych kanałach komunikacji.

Zobacz: ile może zarobić Product Manager

Total
6
Shares
_podobne artykuły