W drodze po lepsze benefity pracownicze
Ostatnia aktualizacja 22 grudnia, 2022
Benefity pracownicze od dłuższego czasu są coraz popularniejszym dodatkiem oferowanym przez pracodawców. Niektóre z nich powtarzają się w ofertach na tyle często, że w powszechnym przekonaniu kandydatów uchodzą za standard. To dość spodziewany efekt w okolicznościach regularnej i powszechnej ekspozycji na konkretne informacje, zatem oczekujemy ich później w kolejnych ogłoszeniach.
Z badania przeprowadzonego przez firmę ARC Rynek i Opinia na zlecenie Enter The Code wynika, że 50% pracowników traktuje benefity jako kluczowy bonus do wynagrodzenia, a 75% zwraca na nie uwagę podczas aplikowania do firmy.
Postrzeganie pozapłacowych bonusów zależy od różnych czynników, na które składa się sama popularność poszczególnych benefitów w ogłoszeniach. Jednakże znaczenie ma także branża, w której szukamy pracy oraz często wielkość firmy.
Badanie przeprowadziliśmy wśród pracowników umysłowych, z których 89% to osoby zatrudnione w oparciu o umowę o pracę.
Zobacz: Product Manager
Benefit czy standard – jak poszczególne korzyści pozapłacowe postrzegają pracownicy?
W kontekście rozstrzygania, które z benefitów weszły już do standardu, a które nadal traktujemy jako dodatkową korzyść uzyskaliśmy interesujące wyniki. 55% badanych zadeklarowało, że ubezpieczenie na życie traktują jako standard. Na prywatną opiekę medyczną wskazało w tym kontekście 45% respondentów. Niewiele mniej odpowiedzi (po 42%) pojawiło się przy elastycznych godzinach pracy, budżecie na szkolenia i eventy, a także rocznych bonusach.
Co więcej, mimo niskiej popularności pod względem deklaracji posiadania takiego benefitu (11%), zwrot kosztów za internet uzyskał aż 37% odpowiedzi wskazujących na myślenie o nim w kategoriach standardu firmowego.
Podobnie jest ze zwrotem kosztów dojazdu do pracy. 36% badanych określiło to jako standard, podczas gdy tylko 8% deklaruje posiadanie takiego dodatku w ramach zatrudnienia.
Jakie można wyciągnąć wnioski z powyższych wskazań?
Po pierwsze, coraz częściej uważamy za standard benefity dotyczące zdrowia, bezpieczeństwa, a także rozwoju kompetencji. Powszechnie spodziewamy się również corocznych bonusów, realizowanych często w ramach prezentów świątecznych. Jako pracownicy chcemy mieć poczucie bezpieczeństwa nie tylko wynikające z faktu otrzymywania wynagrodzenia, ale oczekujemy dodatkowego wsparcia zdrowotnego w formie pakietów medycznych lub pakietów ubezpieczeń. Z punktu widzenia pracodawcy to także działania prewencyjne, które mogą zapobiec przedłużającym się zwolnieniom lekarskim.
Po drugie, oczekiwalibyśmy udziału finansowego pracodawców w kosztach poniesionych na dojazd do biura, a także na eksploatację internetu w przypadku pracy zdalnej.
Jeśli chodzi o sprawę dojazdów, aktualnie Kodeks pracy pozostawia tę kwestię dobrowolnej decyzji pracodawcy. Pracownik ma prawo złożyć wniosek o zwrot kosztów dojazdu, lecz pracodawca nie musi się na to zgodzić. Wyjątkiem są wyjazdy służbowe, których pokrycie finansowe to obowiązek pracodawcy.
Zwrot kosztów za internet nie ma aktualnie uregulowania w Kodeksie pracy. Jednakże wiosną 2023 roku mają wejść w życie zmiany regulujące pracę zdalną, w ramach których zapowiada się m.in. różne rekompensaty.
Sprawdź: Hotjar
Czy Polacy są skłonni zmienić pracę, aby uzyskać lepsze benefity pracownicze?
Na pytanie, które brzmiało: „Czy zmienił(a)byś pracę wyłącznie ze względu na lepsze benefity w innej?” tylko 31% badanych stwierdza, że nie. Istotne grono zebrało się także w szarej strefie „ani tak, ani nie”, która liczy 21%. To osoby, które mogą łatwo przejść na stronę skłonną do zmian, jeśli zaistnieją dodatkowe czynniki motywujące do takiego kroku.
W przypadku postawienia dodatkowego warunku, jakim było podobne wynagrodzenie, ale lepsze benefity, już 66% badanych deklaruje, że rozważyłoby taką propozycję w zależności od tego, jak atrakcyjne korzyści pozapłacowe mogliby uzyskać.
Aż 85% pracowników nie wie, jakiej wartości są benefity pracownicze oferowane przez firmę. To ważne sygnały dla pracodawców, którzy mierzą się z niskim zaangażowaniem wśród swoich pracowników lub mają trudności z pozyskaniem kandydatów. W przypadku realizowania oferty benefitów, warto odpowiednio ją komunikować, aby pracownicy i kandydaci mieli świadomość na temat jej wartości.