Centrum wiedzy o technologiach i pracy w IT
benefity pracownicze

Benefity pracownicze – podsumowanie badania

Ostatnia aktualizacja 22 grudnia, 2022

Partner merytoryczny

Benefity w ostatnich latach stały się regularnym elementem oferowanym powszechnie pracownikom, często już bez względu na wielkość firmy. Niezależnie od wielkości organizacji, pracodawcy starają się skusić kandydatów dodatkowymi bonusami. W listopadzie 2022 roku na zlecenie Enter The Code firma badawcza ARC Rynek i Opinia przebadała 1010 respondentów w temacie postrzegania benefitów pracowniczych, a także ich charakteru i częstości występowania. Które z korzyści pozapłacowych są najpopularniejsze? Jak postrzegają je pracownicy? Czy byliby skłonni zmienić pracę, jeśli w innej firmie otrzymaliby bardziej atrakcyjne bonusy do wynagrodzenia? Oto najważniejsze wnioski z badania.

Benefity mogą przeważyć nad wynagrodzeniem pod pewnymi warunkami

75% respondentów zadeklarowało, że w trakcie aplikowania do firmy zwraca uwagę na obecność benefitów, a 50% określa je jako kluczowy dodatek do wynagrodzenia. To jasny sygnał, że w kontekście poszukiwania najlepszych kandydatów warto zaoferować dodatkowe korzyści poza widełkami spełniającymi oczekiwania.

40% przebadanych osób byłoby skłonnych zmienić pracę wyłącznie ze względu na benefity, a w przypadku propozycji z podobnym wynagrodzeniem szala przechyla się jeszcze bardziej. 66% badanych stwierdza, że rozważyłoby taką propozycję w zależności od atrakcyjności oferowanych korzyści dodatkowych. Interesujący jest również ten pierwszy wynik. Co sprawia, że aż 40% respondentów skłoniłoby się do zmiany pracodawcy wyłącznie ze względu na lepsze benefity?

Nie udało się zapisać Twojej subskrypcji. Spróbuj ponownie.
Udało się! Widzimy się niebawem – newsletter wysyłamy w każdy wtorek

Otrzymuj za darmo unikalne poradniki, dane i wiedzę o pracy w IT – dostarczane co tydzień

Klikając “Zapisz mnie” wyrażasz zgodę na otrzymywanie e-maili od redakcji, a także ofert partnerów oraz akceptujesz naszą Politykę prywatności.

Zobacz: Jak się przebranżowić?

Benefity to również część wellbeingu

Podpowiedzi co do przyczyn powyższych deklaracji można szukać w charakterze korzyści pozapłacowych, które są najpopularniejsze. Biorąc pod uwagę deklarowane posiadanie, w ofertach pracodawców najczęściej pojawiają się opcje związane z poczuciem bezpieczeństwa, zdrowiem i stylem życia. Wśród nich królują: prywatna opieka medyczna (35%), elastyczne godziny pracy (32%), ubezpieczenie na życie (28%), czy też karta sportowa (27%).

ranking benefitów

Benefity są finansowane w pełni przez pracodawcę lub współfinansowane z pracownikiem na preferencyjnych warunkach. Łatwiejszy dostęp do podstawowych i specjalistycznych badań, możliwość elastycznej organizacji czasu pracy, a także możliwość aktywnego wypoczynku na różnych zajęciach dzięki karcie sportowej to atrakcyjne dodatki. Niewątpliwie wpływają one na ogólny dobrostan. 

Pracownik, poza podstawową motywacją finansową, posiada również poczucie zaopiekowania się nim w ramach organizacji, z którą dzięki temu może się silniej związać. Jeśli czuje, że firma dba o jego zdrowie, bezpieczeństwo i kondycję, chętniej w niej zostanie i odpłaci się swoim zaangażowaniem, a także aktywnym współtworzeniem kultury organizacyjnej.

Badani nie znają wartości otrzymywanych benefitów i to może zaważyć na ich motywacji

Ciekawy plot twist pojawia się natomiast przy określeniu zgodności ze stwierdzeniem, które brzmi: Wynagrodzenie jest najważniejsze, a benefity nie mają znaczenia. Aż 66% respondentów zgodziło się z tym zdaniem. Skąd więc jednocześnie tak wysoki procent osób zwracających uwagę na benefity w ofertach pracy?

Tę sytuację rozjaśniły odpowiedzi na pytanie o wiedzę na temat wartości dodatkowych świadczeń pozapłacowych. Aż 85% badanych nie wie, jakiej wartości są benefity, które posiada. Można więc wnioskować, że respondent zazwyczaj dostrzega, ile korzyści dają mu benefity, dlatego zwraca na nie uwagę i stwierdza, że to kluczowy dodatek do zarobków. Jednocześnie w przypadku zestawiania ich z wynagrodzeniem, intuicja prowadzi do myśli: do pracy chodzę dla pieniędzy, więc to one są najważniejsze.

Istnieje więc tutaj duża luka informacyjna. Dobrym kierunkiem w formowaniu postaw zaangażowania w organizacji mogłaby być transparentna informacja na temat wartości poszczególnych benefitów firmowych. Otworzyłoby to także kolejną opcję negocjacyjną zarówno dla pracodawców, jak i pracowników. Bywa, że firmy odwlekają przyznanie podwyżek. Może zmiany w warunkach benefitów, których korzyści można byłoby porównać, mogłyby to zrekompensować? Albo też inna sytuacja. Pracownik jest niezadowolony z wysokości swojego wynagrodzenia mimo niedawnej podwyżki. Może uświadomienie mu wartości posiadanych korzyści pozapłacowych pozwoliłoby zmienić jego perspektywę?

Dodatkowo firmy mogłyby do swojej komunikacji wprowadzić aspekt transparentnego informowania o wartości benefitów, aby konkurować o najlepszych kandydatów na rynku pracy. Na razie nie ma powszechnego trendu zamieszczania tych informacji w ogłoszeniach, a mogłoby to być kolejnym krokiem obok jawnych widełek płacowych.

Standard czy benefit?

W ankiecie zapytaliśmy również co jest jeszcze benefitem, a co już standardem. Uzyskane wyniki pozwalają wysunąć kluczowy wniosek o naturze współczesnego postrzegania benefitów. Niektóre z nich uzyskały ponad 45% głosów określających je jako standard, a nie benefit. Wobec tego wydaje się, że rozumienie benefitu wyłącznie jako dodatkowej korzyści poza wynagrodzeniem coraz bardziej ustępuje oczekiwaniu, że tego rodzaju bonusy będą w gwarantowanym standardzie. Na co respondenci wskazywali najczęściej w ramach standardu?

  • Ubezpieczenie na życie (55%)
  • Prywatna opieka medyczna (45%)
  • Elastyczne godziny pracy (42%)
  • Budżet na szkolenia / warsztaty / eventy (42%)
  • Roczne bonusy (np. karty upominkowe) (42%)
  • Zwrot kosztów za telefon i internet (37%)
  • Karta sportowa (37%)
  • Zwrot kosztów dojazdu do pracy (36%)
  • Prezenty rocznicowe (36%)

Wyniki jasno wskazują, że pracownicy chcą przede wszystkim poczucia bezpieczeństwa wynikającego z ubezpieczenia, które zwykle dotyczy nie tylko ich samych, ale też najbliższej rodziny (współmałżonek i dzieci). Podobnie jest z pakietami prywatnej opieki medycznej, które w różnych wariantach mogą obejmować również najbliższe osoby.

Duże znaczenie ma także swoboda organizacji czasu pracy, a także współuczestniczenie pracodawcy w kosztach bieżących wynikających ze świadczenia pracy. Respondenci porównywalnie często wskazywali na zwrot opłat za internet czy też kosztów dojazdu do biura.

Do standardu według badanych weszły także wszelkiego rodzaju eventy i szkolenia, a także karty upominkowe, prezenty rocznicowe oraz karta sportowa.

Udogodnienia w biurze

Poza benefitami, które dotyczą najczęściej indywidualnie czerpanych korzyści ogólnych, wyróżniamy jeszcze udogodnienia w biurze, z których mogą korzystać pracownicy stacjonarni. Praca na miejscu wiąże się zwykle z dodatkowym czasem, który zabiera dojazd. Niektóre z biurowych udogodnień mogą stanowić formę rekompensaty lub ułatwienie organizacji dnia.

Uwagą badanych cieszą się przede wszystkim: firmowa stołówka (46%), darmowe przekąski (42%), szkolenia wewnętrzne (40%), bezpłatne napoje (37%), brak dress code’u (32%) oraz żłobek firmowy dla pracowników (23%). 

Okazuje się, że największą wartość dla pracowników mają udogodnienia zaspokajające w większej mierze podstawowe potrzeby. Łatwy dostęp do jedzenia, napojów i wygoda stroju pozwalają na podstawowe poczucie komfortu w ciągu całego dnia pracy. Te elementy zyskują na znaczeniu szczególnie dla osób, które spędzają dużo czasu na dojazdach, zatem łatwiej im skorzystać z dostępnych na miejscu opcji jedzeniowych. Żłobek firmowy to również ogromne odciążenie rodziców najmłodszych dzieci. Nie każdy może skorzystać z pomocy bliskich w opiece nad dzieckiem, a takie udogodnienie odejmuje również zmartwień związanych z możliwym brakiem miejsc w placówkach publicznych.

Jak pracownicy oceniają posiadane benefity?

Ogólne zadowolenie z posiadanych benefitów wykazuje 51% badanych, którzy zadeklarowali, że firma zapewnia im korzyści pozapłacowe. Całkiem wysoki procent odpowiedzi (27%) dotyczy obojętnego stosunku. A 19% deklaruje niezadowolenie z aktualnie posiadanych dodatków.

Biorąc pod uwagę liczne deklaracje o braku świadomości na temat wartości benefitów (85%), można założyć, że dałoby się zmniejszyć liczbę niezadowolonych, a także obojętnych osób po odpowiednim doinformowaniu.

43% respondentów stwierdziło, że posiada podobne korzyści pozapłacowe do tych, które oferują inne firmy, ale całkiem liczne grono badanych (33%) stwierdza, że posiada gorsze benefity niż pracownicy innych firm.

Sprawdź: Data Scientist – zarobki

Kto wziął udział w badaniu?

Badanie przeprowadzono wśród 1010 osób, z czego 806 zadeklarowało posiadanie benefitów pracowniczych. W grupie respondentów znalazło się 50% kobiet i 50% mężczyzn w przedziale wiekowym 20-65 lat. Najmniejszą grupę (5%) stanowiły osoby w przedziale wiekowym 20-24 lata. 74% osób zadeklarowało posiadanie wykształcenia wyższego, a 96% ma stałą pracę. W ramach umowy o pracę pracuje 89% osób. 76% badanych to pracownicy biurowi pracujący w trybie stacjonarnym.

Total
1
Shares
_podobne artykuły