Centrum wiedzy o technologiach i pracy w IT
copywriter-praca-zarobki-wymagania

Copywriter – praca, zarobki i wymagania

Ostatnia aktualizacja 20 października, 2022

Co musi umieć copywriter, jak wygląda jego praca, ile się zarabia na tym stanowisku i jakie są wymagania, aby móc pracować w tym zawodzie? To szereg pytań, które nasuwają się wielu ludziom, którzy słyszą ten termin, ale nijak nie wiedzą, co oznacza. Spieszymy z wyjaśnieniami.

Ostatnia aktualizacja: 20.10.2022. Dodaliśmy akapit o przezwyciężaniu blokady twórczej.

Nie udało się zapisać Twojej subskrypcji. Spróbuj ponownie.
Udało się! Widzimy się niebawem – newsletter wysyłamy w każdy wtorek

Otrzymuj za darmo unikalne poradniki, dane i wiedzę o pracy w IT – dostarczane co tydzień

Klikając “Zapisz mnie” wyrażasz zgodę na otrzymywanie e-maili od redakcji, a także ofert partnerów oraz akceptujesz naszą Politykę prywatności.

Sprawdź: Przebranżowienie

Copywriter – jak wygląda jego praca?

Copywriter zajmuje się pisaniem treści na strony internetowe. Nie są to zwykłe teksty, ale takie, które pozwalają uzyskać lepsze wyniki z działań marketingowych i zwiększać zyski. Dodatkowo zajmuje się też tworzeniem treści czysto reklamowych, czyli haseł, scenariuszy do spotów reklamowych, a także redagowaniem innych treści.

Dzięki odpowiednio przygotowanym tekstom firmy odnoszą korzyści biznesowe. Firmy mogą zyskać lepszą pozycję w Google, jeśli pozycjonują się na dane frazy, tematy itp. To przełoży się na większe zainteresowanie klientów, a to z kolei może przynieść wymierne zyski finansowe, wizerunkowe, wzbudzić zaufanie.

Copywriter – zarobki w Polsce

Pisanie tekstów w wielu nie wywołuje zachwytu i nie sprawia, że myślą o przebranżowieniu na copywritera. Czy jednak zarobki na tym stanowisku nie mogą skusić, aby jednak o tym pomyśleć?

Copywriter w Polsce może liczyć na zarobki wynoszące średnio około 3200 zł netto. Wszystko oczywiście zależy od jego doświadczenia, wielkości firmy, ilości treści, które musi dostarczyć. Początkujący może liczyć na wypłaty miesięczne w wysokości od 2500 zł netto. Jednakże po nabyciu doświadczenia lub gdy predyspozycje pozwalają na tworzenie zaawansowanych i niezwykle przydatnych treści zarobki mogą wynieść nawet do 5 000 zł netto miesięcznie.

To oczywiście są stawki za pracę na etacie. Ale istnieje możliwość pracy dorywczej, gdzie stawki wynoszą od kilku do kilkudziesięciu złotych za stronę tekstu, czyli za około 1500-2000 znaków ze spacjami. Stawki ustalane są w tym przypadku indywidualnie.

Zobacz: Tester manualny – zarobki

Copywriter – ważne cechy i umiejętności

Aby być dobrym copywriterem, trzeba posiadać cechy takie jak swobodne i poprawne posługiwanie się językiem polskim w piśmie. W ogłoszeniach widnieje to często jako tak zwane „lekkie pióro”. Copywriter pisze często na różne tematy, dlatego ważne jest, aby był w stanie szybko i sprawnie poznawać nowe dziedziny, wyszukiwać przydatne informacje. Przydaje się znajomość języków obcych lub posługiwanie się różnymi tłumaczami, gdyż często kluczowe informacje dostępne są w językach innych niż polski.

Niezbędna jest dobra organizacja pracy, gdyż od ilości i jakości dostarczanych treści może zależeć końcowa wypłata. Praca pod presją czasu wpływa na psychikę i ważne, aby potrafić sobie z tym radzić.

Przydaje się wiedza na temat SEO, czyli pozycjonowania treści ze względu na frazy kluczowe.

Jak przezwyciężyć blokadę twórczą?

Copywriting służy do realizacji konkretnych celów, więc teksty cechują się konkretnymi założeniami. Mają być użyteczne, odpowiadać na pytania lub skłaniać do podejmowania działań. Przekłada się to na ich ustrukturyzowaną formę, co sprawia, że łatwiej realizować krok po kroku punkty konspektu. Jednakże nadal w trakcie pracy można doświadczyć blokady twórczej. Jak jej przeciwdziałać?

Niezależnie od tego, czy zajmujemy się pisaniem kreatywnym, zapleczowym czy sprzedażowym, warto poznać sztuczkę, która pozwoli pisać efektywniej i lepiej. Co bywa problemem? Rozpoczynanie tekstu lub nadmierne skupianie się na formach zdań to dwie największe trudności podczas tworzenia. 

Podobnie jak w przypadku ćwiczeń fizycznych, pisanie również wymaga rozgrzewki. Przed przystąpieniem do pracy warto zrobić ćwiczenie polegające na przelaniu „potoku myśli” na dokument. Innymi słowy chodzi o pisanie wszystkiego bez zastanawiania się przez określony czas. Można włączyć licznik lub stoper i pisać bez przerwy przez dwie minuty, porzucając całkowicie krytycyzm, chęć poprawiania zdań lub zastanawianie się nad tym, jak ująć myśl. Dzięki temu ćwiczeniu łatwiej będzie rozpocząć właściwy tekst, a przede wszystkim pokonać nadmierny perfekcjonizm, który opóźnia stworzenie tekstu. Pisząc w taki sposób, przyspieszamy pracę, a późniejsze poprawki są łatwiejsze do wdrożenia i bardziej efektywne.

Total
0
Shares
_podobne artykuły