Specjalista e-commerce – co robi, ile zarabia?
Ostatnia aktualizacja 9 sierpnia, 2022
Zastanawialiście się, co robi specjalista do spraw e-commerce? Ile może zarobić, a także jak można nim zostać? W niniejszym tekście przybliżamy te tematy.
Zobacz: Net developer
Czym jest e-commerce?
Pojęcie e-commerce oznacza handel elektroniczny, czyli sprzedaż przez internet. Transakcji dokonuje się poprzez różnego rodzaju portale, platformy i usługi, a płatności zazwyczaj także wykonywane są poprzez przelewy i innego rodzaju formy elektronicznej zapłaty.
Sklepy internetowe zapewniają dużo lepszy stosunek kosztów prowadzenia działalności do zarobków, niż ma to miejsce w standardowej formie. Brak konieczności posiadania fizycznego sklepu, możliwość magazynowania towaru w dowolnym miejscu, a także wysyłki poprzez sieć kurierów i paczkomatów sprawia, że klient może otrzymać towar szybko i do tego w niższej cenie.
Rodzaje e-commerce
Sprzedaż internetowa (e-commerce) ma różne wymiary, lecz najczęściej spotykamy rozróżnienie na:
- Handel B2B (Business to Business) – jest to system, w którym transakcji dokonują firmy;
- Handel B2C (Business to Consumer) – jest to system, w którym transakcji dokonują firma i klient prywatny;
- Handel C2C (Customer to Customer) – jest to system, w którym transakcji dokonują osoby prywatne.
Co robi specjalista do spraw e-commerce?
Specjalista do spraw e-commerce zajmuje się sprzedażą towarów przez internet, lecz nie jest to jednak odpowiednik typowego sprzedawcy z „analogowego” sklepu. Osoba na tym stanowisku odpowiada za wszystkie elementy związane ze sprzedażą. Od zaprojektowania strategii marketingowej, wdrożenie jej i nadzorowanie jej działania, a także modyfikacje, czyli optymalizacje tejże.
Wszelkie działania tej osoby wiążą się ze zintensyfikowaniem dotarcia do klientów z ofertą, zachęcenie ich do sprawdzenia jej, a także do obsługi sprzedaży.
Jak zostać specjalistą do spraw e-commerce?
Aby zostać specjalistą do spraw e-commerce trzeba mieć predyspozycje do wykonywania tego zawodu. Są nimi wiedza z danej dziedziny, znajomość technik sprzedaży i marketingu w internecie. Warto mieć doświadczenie w sprzedaży i prowadzeniu biznesu tego typu.
Przydaje się analityczny umysł, gdyż trzeba szybko przyswajać wiedzę, analizować działania i ich wyniki. Powinien także potrafić wyciągać właściwe wnioski i wdrażać optymalizacje. Znajomość narzędzi pomagających w analizie i optymalizacji jest także mile widziana. Mogą nimi być Google Analytics, Google Keyword Planner, SalesManago, SurferSEO czy narzędzie do obsługi newsletterów Freshmail.
W innych przypadkach ważne jest otwarcie na nową wiedzę i jej szybkie przyswajanie.
Przydaje się także umiejętność jasnego, zwięzłego i konkretnego przenoszenia myśli na treści, które w internecie mogą przełożyć się na zainteresowanie produktami. Opisy tychże, zachęcenie klientów, treści newsletterów mogą znacznie poprawić sprzedaż.
Znajomość mediów społecznościowych i sprawne poruszanie się w nich daje sporą przewagę nad osobami, które nie mają takich umiejętności. Tworzenie społeczności i umiejętne reklamowanie produktów i usług może przynieść wymierne korzyści dla firmy.
Sprawdź: Jak się przebranżowić