Centrum wiedzy o technologiach i pracy w IT
e-commerce-specjalista-co-robi-ile-zarabia

Specjalista e-commerce – co robi, ile zarabia?

Ostatnia aktualizacja 26 kwietnia, 2023

Zastanawialiście się, co robi specjalista do spraw e-commerce? Ile może zarobić, a także jak można nim zostać? W niniejszym tekście przybliżamy te tematy.

Nie udało się zapisać Twojej subskrypcji. Spróbuj ponownie.
Udało się! Widzimy się niebawem – newsletter wysyłamy w każdy wtorek

Otrzymuj za darmo unikalne poradniki, dane i wiedzę o pracy w IT – dostarczane co tydzień

Klikając “Zapisz mnie” wyrażasz zgodę na otrzymywanie e-maili od redakcji, a także ofert partnerów oraz akceptujesz naszą Politykę prywatności.

Zobacz: Net developer

Czym jest e-commerce?

Pojęcie e-commerce oznacza handel elektroniczny, czyli sprzedaż przez internet. Transakcji dokonuje się poprzez różnego rodzaju portale, platformy i usługi, a płatności zazwyczaj także wykonywane są poprzez przelewy i innego rodzaju formy elektronicznej zapłaty.

Sklepy internetowe zapewniają dużo lepszy stosunek kosztów prowadzenia działalności do zarobków, niż ma to miejsce w standardowej formie. Brak konieczności posiadania fizycznego sklepu, możliwość magazynowania towaru w dowolnym miejscu, a także wysyłki poprzez sieć kurierów i paczkomatów sprawia, że klient może otrzymać towar szybko i do tego w niższej cenie.

Rodzaje e-commerce

Sprzedaż internetowa (e-commerce) ma różne wymiary, lecz najczęściej spotykamy rozróżnienie na:

  • Handel B2B (Business to Business) – jest to system, w którym transakcji dokonują firmy;
  • Handel B2C (Business to Consumer) – jest to system, w którym transakcji dokonują firma i klient prywatny;
  • Handel C2C (Customer to Customer) – jest to system, w którym transakcji dokonują osoby prywatne.

Co robi specjalista do spraw e-commerce?

Specjalista do spraw e-commerce zajmuje się sprzedażą towarów przez internet, lecz nie jest to jednak odpowiednik typowego sprzedawcy z „analogowego” sklepu. Osoba na tym stanowisku odpowiada za wszystkie elementy związane ze sprzedażą. Od zaprojektowania strategii marketingowej, wdrożenie jej i nadzorowanie jej działania, a także modyfikacje, czyli optymalizacje tejże.

Wszelkie działania tej osoby wiążą się ze zintensyfikowaniem dotarcia do klientów z ofertą, zachęcenie ich do sprawdzenia jej, a także do obsługi sprzedaży.

Jak zostać specjalistą do spraw e-commerce?

Aby zostać specjalistą do spraw e-commerce trzeba mieć predyspozycje do wykonywania tego zawodu. Są nimi wiedza z danej dziedziny, znajomość technik sprzedaży i marketingu w internecie. Warto mieć doświadczenie w sprzedaży i prowadzeniu biznesu tego typu.

Przydaje się analityczny umysł, gdyż trzeba szybko przyswajać wiedzę, analizować działania i ich wyniki. Powinien także potrafić wyciągać właściwe wnioski i wdrażać optymalizacje. Znajomość narzędzi pomagających w analizie i optymalizacji jest także mile widziana. Mogą nimi być Google Analytics, Google Keyword Planner, SalesManago, SurferSEO czy narzędzie do obsługi newsletterów Freshmail.

W innych przypadkach ważne jest otwarcie na nową wiedzę i jej szybkie przyswajanie.

Przydaje się także umiejętność jasnego, zwięzłego i konkretnego przenoszenia myśli na treści, które w internecie mogą przełożyć się na zainteresowanie produktami. Opisy tychże, zachęcenie klientów, treści newsletterów mogą znacznie poprawić sprzedaż.

Znajomość mediów społecznościowych i sprawne poruszanie się w nich daje sporą przewagę nad osobami, które nie mają takich umiejętności. Tworzenie społeczności i umiejętne reklamowanie produktów i usług może przynieść wymierne korzyści dla firmy.

Sprawdź: Jak się przebranżowić

Specjalista e-commerce – zarobki

Z Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń wynika, że mediana rynkowa zarobków specjalisty ds. e-commerce wynosi 5140 zł brutto. Jednocześnie najwyższa stawka w widełkach dochodziła do poziomu 6320 zł brutto, zaś najniższa to 4360 zł brutto.

Młodszy specjalista mógł liczyć przeciętnie na 4600 zł brutto, przy czym widełki wynosiły 4040-5300 zł brutto.

Mediana rynkowa w przypadku starszego specjalisty ds. e-commerce wyniosła 6100 zł brutto, natomiast widełki dla tego stanowiska mieściły się w przedziale 4950-8690 zł brutto.

Dane zebrano w styczniu 2023 roku wśród 405 pracowników zatrudnionych na tym stanowisku. Zarobki uzależnione są przede wszystkim od stażu pracy, ale też od wykształcenia, wielkości firmy oraz lokalizacji.

Wśród badanych znalazło się 213 kobiet i 193 mężczyzn.

Czytaj więcej:

MVP pozwala na szybką weryfikację rozwiązań w innowacyjnych produktach

Lazy loading – co to jest i dlaczego warto go stosować?

Java enum – wprowadzenie do typów wyliczeniowych

Jak szybko zarobić pieniądze jako freelancer UX?

Sundar Pichai – co robił, zanim został CEO Google?

Total
0
Shares
_podobne artykuły