Centrum wiedzy o technologiach i pracy w IT

Feedback – co to jest SPINKA?

Informacja zwrotna jest jednym z istotniejszych narzędzi komunikacyjnych, które posiada ogromną siłę motywacyjną. Nie ma lepszego wyzwalacza pozytywnych zmian i ogólnego rozwoju jednostki, a w konsekwencji całej organizacji. Ważne jednak, aby dowiedzieć się, w jaki sposób formułować feedback. Co to jest SPINKA? To jeden ze sposobów, który pozwala stworzyć konstruktywną informację zwrotną. Na czym dokładnie polega?

Nie udało się zapisać Twojej subskrypcji. Spróbuj ponownie.
Udało się! Widzimy się niebawem – newsletter wysyłamy w każdy wtorek

Otrzymuj za darmo unikalne poradniki, dane i wiedzę o pracy w IT – dostarczane co tydzień

Klikając “Zapisz mnie” wyrażasz zgodę na otrzymywanie e-maili od redakcji, a także ofert partnerów oraz akceptujesz naszą Politykę prywatności.

Sprawdź: Klawiatura numeryczna do laptopa

Feedback – co to właściwie daje w organizacji?

Informacja zwrotna może dotyczyć dwóch głównych aspektów współpracy. Efekty naszych działań, sposób dążenia do celu, a także wkład włożony w pracę to elementy, które warto dostrzec i wyrazić na ich temat zdanie. Pozytywna informacja zwrotna to przede wszystkim narzędzie do zauważenia i docenienia wysiłków, a także skutków naszej pracy. Negatywny feedback jest pomocny w wyciągnięciu wniosków, które posłużą do zmiany lub naprawy zaistniałej sytuacji. Istotą informacji zwrotnej w ogólnym rozumieniu jest rozwój jednostki, a przez to bycie częścią rozwoju organizacji. 

Zobacz: Product Manager

Model SPINKA

Na czym polega model SPINKA? Nazwa to akronim, który pochodzi od konkretnych działań.

  • S, czyli Sprecyzuj

W precyzyjnym komunikacie chodzi o to, aby wyrazić się na temat faktów, a nie oceniać osobę i jej zachowania. Komunikat powinien być zwięzły i konkretny, bez miejsca do dodatkowej interpretacji, która może rodzić niedomówienia lub nieporozumienia.

  • P, czyli Pozytywy

Rozpoczęcie od pozytywnych aspektów działa otwierająca na współpracownika i pozwala zminimalizować odczuwanie stresu związanego z rozmową. Warto pilnować, aby pozytywne komunikaty były autentyczne, a nie sztuczne lub nadmierne, ponieważ w przeciwnym razie ich efekt będzie odwrotny i także może budzić nieporozumienia lub odczucie nieuczciwości.

  • I, czyli lepszy łącznik zamiast „ale”

Przekazując negatywne informacje w drugiej części wypowiedzi, ważne jest, abyśmy używali łącznika „i” lub „jednocześnie”. Słowa „ale” lub „jednakże” itp. znoszą nasz poprzedni komunikat.

  • N, czyli Negatywne aspekty

Konstruktywnie przekazany negatywny feedback jest istotny z perspektywy możliwości rozwoju. Mimo to formułowanie takich komunikatów może powodować dyskomfort zarówno u osoby, która jest nadawcą, jak i dla odbiorcy. Warto jednak powstrzymać się od łagodzenia przekazu, ponieważ pracownik powinien otrzymać rzetelną informację.

  • K, czyli Konsekwencje

W tym punkcie informacji zwrotnej należy mieć na uwadze, że nie tylko negatywne sytuacje mają swoje konsekwencje, ale także pozytywne działania wywołują jakiś efekt. Warto to wyrazić, aby przekaz był pełny, a pracownik miał poczucie wyczerpującej informacji na temat wszystkich faktów.

  • A, czyli Alternatywa

Na koniec rozmowy warto omówić alternatywne rozwiązania potencjalnych problemów. Oczywiście nadal z zachowaniem skupienia na faktach, bez ocen personalnych.

Film powyżej jest jedynie niewielkim fragmentem modułu o feedbacku w IT, który pochodzi z kursu Junior IT Masterclazz. Jeśli chcesz wiedzieć więcej, a także poznać ofertę, sprawdź pełną agendę na stronie kursu.

Total
16
Shares
_podobne artykuły