Centrum wiedzy o technologiach i pracy w IT

Informacja zwrotna – kiedy jest konstruktywna?

Kluczem do dobrej i efektywnej współpracy jest komunikacja. Na nią składa się nie tylko codzienne funkcjonowanie w środowisku firmowym z resztą współpracowników, ale także feedback na temat bieżących i zakończonych działań. Czy jednak na pewno umiemy go dobrze skonstruować? Jak sprawić, aby informacja zwrotna była konstruktywna, a przez to realnie wspierała w dążeniu do lepszych efektów? Jak docenić dotychczasowe wysiłki pracownika, aby pozytywny feedback również był konstruktywny? Sprawdźcie poniżej.

Nie udało się zapisać Twojej subskrypcji. Spróbuj ponownie.
Udało się! Widzimy się niebawem – newsletter wysyłamy w każdy wtorek

Otrzymuj za darmo unikalne poradniki, dane i wiedzę o pracy w IT – dostarczane co tydzień

Klikając “Zapisz mnie” wyrażasz zgodę na otrzymywanie e-maili od redakcji, a także ofert partnerów oraz akceptujesz naszą Politykę prywatności.

Sprawdź: Staż w IT

Informacja zwrotna jest nieodzownym elementem wpierającym interesy wszystkich stron

Aby zachować efektywność pracy, pracownik musi mieć motywację do działania. Składa się na nią ogólne bezpieczeństwo finansowe, zadowolenie z wysokości wynagrodzenia, ale też klimat panujący w firmie. Kultura firmowa to nie tylko spotkania integracyjne i budowanie wspólnej przestrzeni, ale przede wszystkim dobra komunikacja na gruncie wykonywania obowiązków. Ważne jest odpowiednie formułowanie zadań, ale także ich domknięcie poprzez feedback.

Jak przekazywać feedback?

Wiemy o tym, że negatywne informacje należy przekazywać konstruktywnie, ale co to właściwie oznacza?

  1. Mówmy o faktach, a nie ocenach. Komunikat powinien odnosić się do konkretnego zachowania, a nie do oceny personalnej, czyli na przykład:

    „W tym miesiącu nie wypełniłeś(aś) wszystkich przypisanych ci zadań” zamiast „Nie jesteś słowny(a) w tym, do czego się zobowiązujesz”.
  2. Podczas przekazywania informacji zwrotnej istotna jest dla nas tylko praca, a nie sprawy poza nią.
  3. W związku z komentowanymi faktami informujmy jak ta sytuacja wpływa na resztę zespołu i wyniki.
  4. Porozmawiajmy o możliwych rozwiązaniach problemów lub sposobach naprawy sytuacji.

W tak przekazanym feedbacku skupiamy się na istocie sprawy bez oceniania osoby, co chroni nas od zniekształceń poznawczych związanych z uproszczeniami. Obwinianie i krytyka nie są też budujące, a wręcz demotywują i odbierają odwagę do stawiania czoła konsekwencjom. Dbając o konstruktywny przekaz, dajemy także miejsce na popełnianie błędów i możliwość ich naprawy, co niweluje ryzyko nieuczciwości w obawie przed przykrymi konsekwencjami.

Zobacz: Przebranżowienie na IT

Warto pamiętać, że pozytywna informacja zwrotna również może być niekonstruktywna. Chcąc zadbać o satysfakcję pracownika, a także zwiększenie jego motywacji, powinniśmy konstruować nasz feedback dokładnie tak samo, jak w przypadku przekazywania negatywnych informacji. Ważne są konkretne fakty, a nie ogólne pochwały, które nie mówią o niczym więcej. Jedyną różnicą będzie ostatni punkt, w którym możemy zawrzeć dodatkowe informacje na temat dalszych planów, perspektyw lub preferencji w wykonywanych obowiązkach. 

Chcesz wiedzieć więcej? Sprawdź kurs Junior IT Masterclazz, który zawiera aż 12 modułów wiedzy o IT. W sumie zyskujesz 60 godzin materiału przygotowanego przez praktyków w swoich dziedzinach. Możesz uczyć się kiedy chcesz, a naukę zwieńczysz certyfikatem. Kurs możesz kupić za pośrednictwem tej strony.

Total
19
Shares
_podobne artykuły