Centrum wiedzy o technologiach i pracy w IT
interim manager

Interim Management – na czym polega?

Ostatnia aktualizacja 29 marca, 2023

Jak sprawnie poradzić sobie z kryzysem lub dokonać dużych zmian w firmie? Warto rozważyć Interim Management jako formę bardziej skutecznych transformacji dokonywanych przez najbardziej doświadczonych specjalistów. Na czym polega rola Interim Managera, a także jakie niesie za sobą korzyści dla organizacji?

Sprawdź: Ile zarabia Project Manager?

Nie udało się zapisać Twojej subskrypcji. Spróbuj ponownie.
Udało się! Widzimy się niebawem – newsletter wysyłamy w każdy wtorek

Otrzymuj za darmo unikalne poradniki, dane i wiedzę o pracy w IT – dostarczane co tydzień

Klikając “Zapisz mnie” wyrażasz zgodę na otrzymywanie e-maili od redakcji, a także ofert partnerów oraz akceptujesz naszą Politykę prywatności.

Kim jest Interim Manager?

Rola Interim Managera polega na zarządzaniu projektami w określonym czasie oraz w zdefiniowanym wcześniej celu. Co to dokładnie oznacza? 

Interim Manager odpowiada za wytyczanie kierunków zmian wewnątrz firmy, przygotowuje i realizuje plany działań w strukturach danej organizacji. To najczęściej specjalista w danej dziedzinie, który skupia się na osiągnięciu celów biznesowych firmy w ramach współpracy. Partycypuje zarówno w zyskach, jak i ryzyku. Na ogół firma decyduje się na współpracę w ramach określonego projektu, jest to więc manager „wynajmowany” tymczasowo przez organizację.

Kto może zostać Interim Managerem?

Interim Manager posiada już wieloletnie, udokumentowane doświadczenie, a także jest specjalistą danej dziedziny. Jest to idealny kierunek rozwoju dla osób, które szukają wyzwań we współpracy o znacznie wyższym stopniu odpowiedzialności. Istotne są więc kompetencje przywódcze, komunikacyjne, ponieważ na jego barkach spoczywa nadawanie tonu zmianom, inicjowanie procesów i przeprowadzenie transformacji wewnątrz organizacji. Najczęściej zmiany dotyczą wychodzenia z trudnej sytuacji lub zwiększenia efektywności wśród zespołów.

Interim Management – wady i zalety tej formy zarządzania

Tego typu forma zarządzania jest jeszcze nowością na polskim rynku, dlatego niektóre organizacje mogą podchodzić do tego z pewnym dystansem. Warto więc wspomnieć jakie korzyści i zagrożenia niesie za sobą Interim Management.

Zalety współpracy z Interim Managerem

  • Ekspertyza – Interim Manager jest doświadczonym profesjonalistą w swojej dziedzinie, który przynosi ze sobą wiedzę i umiejętności, których potrzebuje organizacja.
  • Bezstronność – Interim Manager jest zwykle zatrudniany na krótki okres i nie jest uwikłany w  żadne relacje w organizacji. Oznacza to, że ​​jest bardziej obiektywny i może podejmować decyzje oparte na faktach.
  • Szybkość – Interim Manager jest zwykle zatrudniany, aby szybko rozwiązać problem, dzięki czemu organizacja może działać skuteczniej i osiągać cele biznesowe. Silne poczucie sprawczości pozytywnie wpływa na motywację w działaniu, dzięki czemu efektywność w osiąganiu celów przez Interim Managerów jest wysoka.
  • Elastyczność – Interim Manager może pracować w pełnym lub częściowym wymiarze godzin, co pozwala organizacji dostosować zatrudnienie do swoich potrzeb.

Zobacz: Project Manager – studia przygotują do tej pracy?

Zagrożenia wynikające Interim Managementu

  • Koszty – Interim Managerzy są zwykle drożsi niż stały personel, ponieważ ich wynagrodzenie uwzględnia opłaty za agencje rekrutacyjne oraz ich doświadczenie i umiejętności.
  • Brak wiedzy o firmie – Interim Managerzy, którzy są zatrudniani na krótki okres, mogą potrzebować czasu, aby poznać organizację i jej specyficzne potrzeby. Jest to więc negatywny aspekt wynikający z wcześniejszej korzyści mówiącej o braku stronniczości wynikającej z nawiązanych relacji.
  • Brak ciągłości – zatrudnienie Interim Managera na krótki czas może wprowadzić niepewność wśród pracowników, ponieważ zmieniają się ich zwierzchnicy.
  • Brak wpływu na kulturę organizacyjną – Interim Managerzy mogą mieć trudności w dostosowaniu się do kultury organizacyjnej, co może prowadzić do napięć wśród pracowników i wyzwaniach w zrealizowaniu celów biznesowych.
Total
0
Shares
_podobne artykuły