Kultura organizacyjna nie musi być nudna – zobacz 5 świetnych przykładów
Ostatnia aktualizacja 14 września, 2022
Świetna kultura organizacyjna nie jest już tylko czymś, o co dbają największe przedsiębiorstwa. Dzisiejsi pracownicy oczekują bardzo dobrej kultury od każdego pracodawcy. Podobnie jak odpowiednich benefitów i płac na konkretnym poziomie.
Ostatnia aktualizacja: 14.09.2022. Dodatkowy akapit o tym, czym jest kultura organizacyjna.
Czym jest kultura organizacyjna?
Zastanawiacie się, czym jest kultura organizacyjna? Definiuje się ją jako przyjęte przez firmy i instytucje normy społeczne, a także systemy wartości, które sprawiają, że pracownicy czują się pewnie, mają większą motywację do pracy i utożsamiają się z firmą. Co więcej, ważny jest także sposób zarządzania i tworzenie odpowiedniego klimatu, który stymuluje pracowników do współpracy i osiągania lepszych wyników.
Ważne jest to, aby wspomniana kultura organizacyjna nie była li, tylko zbiorem zasad, które są spisane, ale też, aby były kultywowane na każdym poziomie zarządzania i kontaktów międzyludzkich. Dzięki takiemu podejściu żaden problem nie pozostaje nierozwiązany.
Kultura organizacyjna korzysta pełnymi garściami z psychologii społecznej, antropologii i socjologii. Dzięki temu łatwo określać sfery współżycia społecznego, a także przepływ informacji, tworzenie transparentnej siatki płac, a także docenianie zaangażowania oraz akceptowania indywidualnych cech pracowników.
Chociaż kultura, która działa w jednej firmie, może nie sprawdzać się w innej, warto uczyć się od najlepszych. Mamy dla was przykłady kultur organizacyjnych, które zdecydowanie zasługują na miano inspirujących. Sprawdź, co znajdziemy w innych przedsiębiorstwach i zastanów się, czy możesz wprowadzić podobne rozwiązania u siebie.
Przykłady doskonałej kultury organizacyjnej
Oto kilka firm, które mają bardzo dobre podejście do budowania kultury:
1. Zappos
Zappos stał się niemal tak dobrze znany ze swojej kultury, jak z butów, które sprzedaje online. Obecnie to co prawda firma należąca do Amazona, niemniej zdecydowanie zasłynęła na świecie ze swojej kultury.
Zatrudnianie pracownika rozpoczyna się tutaj od rozmowy o dopasowaniu kulturowym. Czy kandydat zostanie zatrudniony? To zależy najbardziej od tego, czy wpisuje się w kulturę organizacji.
Sprawdź: Klucz U2F
Zappos tak bardzo zależy na tworzeniu odpowiedniej struktury i kultury, że daje nawet 2000 dol. każdemu nowego pracownikowi. Dlaczego? Jeśli uzna – już po pierwszym tygodniu – że praca w tej firmie nie jest dla niego, ma wziąć pieniądze i odejść.
Firma regularnie wpaja i przypomina zasady i wartości, jakimi się kieruje. Podwyżki i premie trafiają zaś do pracowników, gdy zdadzą testy umiejętności i wykażą się zaangażowaniem. Wychodzenie z inicjatywą jest tutaj bardzo doceniane, nie zaś polityka biurowa. Awans przez zasiedzenie? Tutaj raczej nie uświadczysz takich metod.
Zappos chce też za wszelką cenę uszczęśliwiać klientów. To miejsce pracy, które ma wpisaną satysfakcję klienta w swoją definicję. Taka strategia kultury organizacyjnej prowadzi do tego, że sama marka jest później postrzegana bardzo pozytywnie. Zarówno przez klientów, jak i pracowników.
Zapamiętaj więc: Zappos zatrudnia przede wszystkim te osoby, które pasują do kultury organizacji. To najważniejsza rzecz, na którą menedżerowie zwracają uwagę na rozmowie rekrutacyjnej.
2. Southwest Airlines – kultura organizacyjna inna niż wszystkie
Branża lotnicza jest często wyszydzana z powodu zrzędliwych pracowników i słabej obsługi klienta. Linie Southwest Airlines przeciwstawiają się tym trendom. Klienci lojalni wobec Southwest często podkreślają, że firma jest bardzo przyjazna i zawsze stara się pomóc.
Zobacz: Najlepiej płatne zawody
Co ważne, firma działa na rynku już 55 lat. Mimo to ciągle udaje jej się komunikować i wdrażać swoje cele i wizję. Ta zakłada: jesteśmy zjednoczonym zespołem. I zawsze możemy pozwolić sobie na “dodatkowy” krok, aby uszczęśliwić klienta. Chodzi często o proste czynności, które jednak nie znajdują się w procedurach operacyjnych spółki.
Tak proste podejście sprawia, że pracownicy Southwest Airlines często czują, że mają wspólny cel. A to zdecydowanie buduje więzi w zespole – fajnie jest być częścią czegoś większego.
3. SquareSpace
SquareSpace to scale-up odnoszący sukcesy w sektorze online. Pozwala na tworzenie stron www bez kodowania. Często też jest to jedno z najlepszych miejsc do pracy w Nowym Jorku – wynika z różnych rankingów.
Co sprawia, że SquareSpace to przyjazna firma, z dobrą kulturą organizacyjną? Przede wszystkim płaska struktura. Nie ma tutaj specjalnie dużo poziomów zarządzania i niepotrzebnie rozdmuchanej hierarchii. Łatwo więc pracownikowi skontaktować się z menedżerem na wysokim szczeblu.
Dodatkowo firma oferuje szereg atrakcyjnych benefitów, od elastycznych wakacji, po catering do domu i stale zaopatrzone kuchnie w biurze. Bardzo solidne korzyści sprawiają, że mało kto chce odchodzić z tego miejsca pracy.
Wnioski? SquareSpace pilnuje, aby głosy pracowników były słyszalne. Nie tylko zbiera i gromadzi feedback, ale faktycznie wprowadza odpowiednie sugestie w życie. To zdecydowanie poprawia morale.
4. Google
Na temat produktów i usług Google’a krąży wiele opinii, zwłaszcza w obecnym, spolaryzowanym świecie. Jedno jest jednak pewne: Google ma bardzo dobrą kulturę organizacyjną.
Sprawdź: Darmowa muzyka do filmów
Darmowe posiłki, sponsorowane podróże i imprezy, premie finansowe, siłownie. Długo można wymieniać korzyści zapewniane przez Google. Firmie zależy, aby każdy czuł się tutaj “jak w domu”. Pozwala więc nawet na przychodzenie do biura z psami (są na to wyznaczone powierzchnie). Wszystko to jest doceniane – przynajmniej przez większość pracowników. Ci są często zaangażowani i na długo zostają w organizacji.
Jednocześnie Google to bardzo duża firma i regularnie przeprowadza ocenę swojej kultury. Czy coś warto zmienić? Czy czegoś jest za dużo lub za mało? Google stale dba o to, aby personel nie miał powodów do narzekań.
5. Adobe
Adobe ma proste podejście: zapewnić ambitne projekty, jak i zapewnić zaufanie i wsparcie. Dzięki temu pracownik realizuje ciekawe rzeczy, a jednocześnie czuje, że sprosta wyzwaniu.
Firma bardzo unika mikrozarządzania na rzecz wzajemnego zaufania. Wszyscy są dorośli, więc – zakłada firma – powinni być odpowiedzialni i uczciwi.
Menedżerowie w Adobe pełnią przede wszystkim rolę coacha. Pozwalają pracownikom wyznaczać cele i tłumaczą, jak można je realizować. Niczego nie narzucają, a raczej stale pomagają.
Świetna kultura organizacyjna – co to konkretnie oznacza?
Najlepsza kultura organizacyjna sprawia, że wszyscy pracownicy czują się bezpiecznie i mile widziani. Nigdy nie są wykluczeni ani też nie czują się nieswojo.
Skupienie się na samym “dopasowaniu do kultury” utrudnia zatrudnianie i przyjmowanie pracowników. Ci mogą przecież różnić się od panującej kultury, nawet jeśli byliby atutem i doskonałą przeciwwagą w firmie. Warto jednak wykonać ten krok i zawsze stawiać kulturę na pierwszym miejscu. Firma powinna mieć swoje wartości i się ich trzymać.