Centrum wiedzy o technologiach i pracy w IT

Kultura organizacyjna w firmie. Co daje?

Aby firma mogła się rozwijać i wykorzystywać swój potencjał w jak największym stopniu, potrzeba jej zaangażowanych i lojalnych pracowników, którzy będą czuć się jej częścią w większym wymiarze niż tylko formalnym. Kultura organizacyjna w firmie umożliwia zbudowanie głębszych relacji, opartych na wspólnych wartościach, które stają się podstawą rozwoju danej firmy. Na co składa się kultura organizacyjna w przedsiębiorstwie i jakie korzyści płyną z niej długofalowo?

Nie udało się zapisać Twojej subskrypcji. Spróbuj ponownie.
Udało się! Widzimy się niebawem – newsletter wysyłamy w każdy wtorek

Otrzymuj za darmo unikalne poradniki, dane i wiedzę o pracy w IT – dostarczane co tydzień

Klikając “Zapisz mnie” wyrażasz zgodę na otrzymywanie e-maili od redakcji, a także ofert partnerów oraz akceptujesz naszą Politykę prywatności.

Sprawdź: Junior Project Manager – zarobki

Kultura organizacyjna – poziomy według Edgara Schiena

Edgar Schien jest amerykańskim psychologiem specjalizującym się w psychologii społecznej oraz badaczem kultury organizacyjnej. W toku swojej pracy naukowej wyszczególnił trzy poziomy, według których zbudowana jest kultura organizacyjna. 

Kultura organizacji dzieli się na:

  • Artefakty, czyli sztuczne twory danej kultury organizacyjnej, które są widoczne, świadome i wymagają interpretacji. O jakich artefaktach mowa? Językowe (sam język, legendy i mity), behawioralne (różnego rodzaju rytuały), fizyczne (sztuka, przedmioty materialne i zdobycze technologiczne).
  • Normy i wartości, są znacznie trwalsze od artefaktów, ale trudniej je dostrzec na pierwszy rzut oka. Normy i wartości przejawiają się w dążeniach firmy, cechach, którymi się określa, a także w stylu zarządzania. Na tych podstawach wykształca się relacja przedsiębiorstwa z otoczeniem, zarówno z grupą docelową, innymi grupami odbiorców, ale też z konkurencją.
  • Założenia podstawowe, które są najtrwalszym, ale i najgłębszym poziomem kultury organizacyjnej. Odnoszą się do relacji międzyludzkich, natury człowieka oraz otoczenia, a także do natury organizacji i jej relacji z otoczeniem.

Zobacz: Pytania do rozmowy kwalifikacyjnej

Jakie korzyści płyną z kultury organizacyjnej w firmie?

Człowiek, jako istota społeczna, ma potrzebę przynależności, a przy tym funkcjonuje w różnych kręgach. Jednym z istotniejszych, w którym spędza dużą część dnia, jest środowisko zawodowe. 

Kultura organizacyjna w firmie sprzyja realizowaniu potrzeby przynależności, a przy tym umożliwia integrację współpracowników. Ma to szczególnie istotne znaczenie w przypadku rozwiązywania konfliktów. 

Ponadto poczucie przynależności do firmy w ramach kultury organizacji wzmacnia motywację do pracy i zaangażowanie w wykonywane obowiązki. Dzięki temu pracownik dąży do celów nie tylko dlatego, że ma taki obowiązek zawodowy, ale przede wszystkim rozumie ich istotność i ma poczucie wspólnej misji. 

Kultura organizacyjna ułatwia komunikację w firmie. Współpracownicy podzielający wartości wyznawane w firmie szczerze wierzą w istotność swojej pracy, co przekłada się na budowanie trwałych relacji między sobą wzajemnie, ale także z klientami.

Total
5
Shares
_podobne artykuły