Centrum wiedzy o technologiach i pracy w IT
kultura organizacyjna w firmie

Kultura organizacyjna a praca z domu. Co robimy źle?

Ostatnia aktualizacja 30 grudnia, 2022

Praca hybrydowa staje się normą wśród pracowników. Ludzie spędzają około dwóch dni w tygodniu w biurze i zachwycają się zmniejszonymi wydatkami, zwiększoną produktywnością i lepszą równowagą między życiem zawodowym a prywatnym. Ale czy kultura organizacyjna w firmie nadal istnieje i rozwija się w takich środowiskach?

Nie udało się zapisać Twojej subskrypcji. Spróbuj ponownie.
Udało się! Widzimy się niebawem – newsletter wysyłamy w każdy wtorek

Otrzymuj za darmo unikalne poradniki, dane i wiedzę o pracy w IT – dostarczane co tydzień

Klikając “Zapisz mnie” wyrażasz zgodę na otrzymywanie e-maili od redakcji, a także ofert partnerów oraz akceptujesz naszą Politykę prywatności.

Przy mniejszej liczbie wyjazdów do biura i mniejszej liczbie okazji do spotkań i interakcji z innymi, pracownicy hybrydowi i zdalni ryzykują oderwaniem się od kultury firmy. Według badania przeprowadzonego przez analityków Gartnera, 60% pracowników hybrydowych identyfikuje się z kulturą swojej firmy wyłącznie za pośrednictwem swojego bezpośredniego przełożonego.

Kultura organizacyjna w firmie

Siła kultury firmy ma kluczowe znaczenie, ponieważ może decydować o tym, jak nowy pracownik będzie wykonywał swoją rolę. Słaba kultura organizacyjna może sprawić, że pracownicy hybrydowi poczują się odizolowani, samotni, wyobcowani i gotowi do odejścia. Według Gartnera firmy powinny dążyć do osiągnięcia więzi kulturowej, czyli poczucia pracowników, że mogą się z nią identyfikować, dbać o nią i autentycznie w nią wierzyć.

“Pomimo wywierania krytycznego wpływu na związek pracowników z kulturą organizacyjną, większość menedżerów nie wie, jak celowo kultywować więzi kulturowe w środowisku hybrydowym”

Ashley Steele, wiceprezes ds. HR w Gartner

Aby pracownicy czuli się związani z organizacją, menedżerowie muszą najpierw dokładnie zrozumieć kulturę firmy i umieć ją zintegrować z codzienną pracą. Jednak według Gartnera tylko mniej niż połowa menedżerów jest w stanie wyjaśnić znaczenie kultury ich firmy.

Sprawdź: Benefity dla pracowników

Aby złagodzić ten problem, Gartner sugeruje menedżerom mierzenie zrozumienia przez pracowników kultury w firmie na szerszym poziomie. Menedżerowie powinni wyjaśnić, w jaki sposób ogólne zasady koordynują pracę ich zespołów i przeprowadzać burze mózgów na temat zachowań, które nie są zgodne z kulturą firmy.

Gartner twierdzi, że aby jeszcze bardziej nawiązać kontakt z pracownikami hybrydowymi i zdalnymi, menedżerowie powinni uwzględnić pięć działań łączących pracowników z kulturą firmy:

  • Uznanie współpracowników
  • Ocena wyników
  • Wsparcie menedżera podczas trudnych doświadczeń osobistych
  • Świętowanie sukcesu
  • Obserwowanie, jak liderzy wyższego szczebla rozmawiają o celu organizacji

Dobre przykłady do wdrożenia

Uznanie przez rówieśników i ocena wyników

Uznanie ze strony rówieśników umożliwia pracownikom rozpoznawanie się nawzajem i pomaga menedżerom wzmacniać wartości i cele firmy.

Przeglądy wyników mogą pomóc menedżerom ocenić wyniki pracownika w organizacji, a jednocześnie uzyskać wgląd w to, jakie czynniki osobiste mogą wpływać na ich pracę, dodatkowo podkreślając związek między menedżerami a pracownikami.

Wsparcie w trudnych czasach

Menedżerowie, którzy wspierają swoich pracowników w trudnych chwilach, mogą wzmocnić profesjonalną więź między nimi – przekonuje Gartner.

Zobacz: Umiejętności do CV

Badanie przeprowadzone przez analityków wykazało, że 55% pracowników powiązanych kulturowo czuło się bezpiecznie w kulturze swojej firmy, gdy ich przełożeni oferowali osobiste wsparcie.

Świętowanie sukcesów

Pracownicy zdalni i hybrydowi powinni być celebrowani, gdy osiągają coś w pracy, ponieważ częste pochwały mogą pomóc w zlikwidowaniu fizycznej przepaści między pracownikami a menedżerami.

Rozmowy o celu organizacji

Kierownictwo wyższego szczebla powinno często prezentować cel poszczególnych ról, ról zespołowych i całej firmy. Według Gartnera pracownicy czują się wtedy, jakby uczestniczyli w czymś większym niż oni sami, co zwiększa więzi kulturowe.

Menedżerowie mogą wykorzystać te przykłady, aby wzmocnić sposób, w jaki pracownicy łączą się z firmą i wywierają na nią wpływ. I po to, aby byli postrzegani jako ludzie, a nie pracownicy.

Są różne typy kultur organizacyjnych, ale istotnym elementem zawsze będzie to, co wymieniliśmy powyżej. To po prostu podstawy w dobie pracy zdalnej i hybrydowej. Zapewniają właściwy klimat organizacyjny, sprawiając że mało kto myśli o zmianie miejsca pracy ze względu na złą kulturę. Zachowania pracowników stają się wyraźnie lepsze i wszystkie te rekomendacje mają duże znaczenie.

Total
0
Shares
_podobne artykuły