Centrum wiedzy o technologiach i pracy w IT

Mapa empatii w formułowaniu feedbacku

Do formułowania feedbacku warto podejść metodycznie, a przydatnym narzędziem może być mapa empatii. Tak, to narzędzie szeroko wykorzystywane w procesie projektowania będzie także użyteczne w kontekście informacji zwrotnej. Co to jest mapa empatii i jak ją wykorzystać w feedbacku?

Nie udało się zapisać Twojej subskrypcji. Spróbuj ponownie.
Udało się! Widzimy się niebawem – newsletter wysyłamy w każdy wtorek

Otrzymuj za darmo unikalne poradniki, dane i wiedzę o pracy w IT – dostarczane co tydzień

Klikając “Zapisz mnie” wyrażasz zgodę na otrzymywanie e-maili od redakcji, a także ofert partnerów oraz akceptujesz naszą Politykę prywatności.

Sprawdź: Product Manager

Mapa empatii – co to jest?

Mapa empatii jest jednym z narzędzi, które w trakcie tworzenia projektu pomaga zrozumieć perspektywę użytkownika lub klienta. Ponadto świetnie zadziała także w przypadku kierowania komunikatów do konkretnej grupy odbiorców lub odbiorcy indywidualnego.

Składa się z czterech głównych sekcji podzielonych na konkretne pytania na temat odbiorcy:

  • Co myśli i czuje?
  • Co widzi?
  • Co mówi i czuje?
  • Co słyszy?

Na mapie empatii znajdują się także dwie dodatkowe sekcje, które precyzują charakterystykę osoby pod względem korzyści i bolączek. Jak to wygląda?

Źródło: Junior IT Masterclazz, “10 rzeczy, które powinieneś(aś) wiedzieć o FEEDBACKU w IT, lekcja 4.

Zobacz: Monitor do 500 zł

Empatyzowanie informacji zwrotnej

W kontekście formułowania feedbacku mapa empatii pozwoli lepiej wczuć się w sytuację współpracownika. Pytania, które możesz sobie zadać w kontekście myśli i odczuć mogą brzmieć:

  • Jakie myśli kłębią mu się w głowie? 
  • W jakim stanie emocjonalnym się znajduje?

Pytając siebie o to, co Twój rozmówca słyszy, możesz zastanowić się:

  • Jakie komunikaty do niego dochodzą?
  • Co słyszy w środowisku, w którym się obraca?
  • Co mówią ludzie obok niego?

Warto też zastanowić się, co Twój rozmówca mówi i robi, zatem istotne będą odpowiedzi na następujące pytania:

  • Jakie opinie wyraża?
  • Jakimi postawami się charakteryzuje?
  • W jaki sposób działa?

Ostatnia z czterech sekcji dotyczy tego, co Twój rozmówca widzi. Pytania mogą brzmieć następująco:

  • Jakie rzeczy Twój rozmówca dostrzega wokół siebie?
  • Jak przedstawia się środowisko, w którym się obraca?

Ostatnie dwie rzeczy dotyczą korzyści i bolączek. Pytając o korzyści, będziemy mieć na myśli:

  • Do czego aspiruje Twój rozmówca?
  • Na co liczy, podejmując się konkretnych działań?

W przypadku bolączek będziemy chcieli dowiedzieć się:

  • Jakie przeszkody stają na drodze do realizacji jego celu?
  • Jakie obawy go dręczą?
  • Z jakimi trudnościami się zmaga?

Wszystkie te kwestie pozwolą skupić się na konkretnych aspektach życia wewnętrznego osoby, z którą rozmawiasz. Dzięki temu dostosujesz swoją informację zwrotną do kontekstu sytuacji i będziesz mieć ułatwione zadanie w tym, aby wystosować komunikat, który będzie rozwojowy i wspierający.

To tylko niewielki fragment wiedzy o feedbacku w IT na podstawie kursu Junior IT Masterclazz. Sprawdź pełny program na stronie.

Total
16
Shares
_podobne artykuły