Centrum wiedzy o technologiach i pracy w IT
networking co to

Networking – co to jest i jakie ma znaczenie podczas szukania pracy?

Ostatnia aktualizacja 7 lutego, 2023

Proces poszukiwania pracy można często określić osobnym etatem, jeśli interesuje nas znalezienie zatrudnienia w konkretnej roli, a także jeśli mamy również inne zawężające krąg ofert preferencje. Wymaga on konsekwencji, zaangażowania i sumienności, aby osiągnąć zamierzony cel. Nie inaczej jest z IT, gdy pracy poszukują początkujący adepci programowania lub specjaliści innych dziedzin. Jeśli chcemy znaleźć pracę, w której nie mamy jeszcze doświadczenia komercyjnego lub jest ono skromne, nieocenioną pomocą będzie poszerzenie kontaktów i zbudowanie sieci. Jedną z takich rzeczy stanowi networking – co to jest i w jaki sposób go realizować?

Nie udało się zapisać Twojej subskrypcji. Spróbuj ponownie.
Udało się! Widzimy się niebawem – newsletter wysyłamy w każdy wtorek

Otrzymuj za darmo unikalne poradniki, dane i wiedzę o pracy w IT – dostarczane co tydzień

Klikając “Zapisz mnie” wyrażasz zgodę na otrzymywanie e-maili od redakcji, a także ofert partnerów oraz akceptujesz naszą Politykę prywatności.

Sprawdź: Umiejętności do CV

Networking – co to jest?

Networking jest określeniem na nawiązywanie relacji branżowych i biznesowych, które opierają się o wymianę doświadczeń i wiedzy. W takich okolicznościach możemy zawierać znajomości z ludźmi związanymi z dziedziną lub branżą, które nas interesują.

Zazwyczaj czas na networking przewidziany jest w programach wydarzeń branżowych, ale też możemy samodzielnie zadbać o nawiązywanie relacji za pośrednictwem LinkedIna oraz grup tematycznych zrzeszających osoby z branży w różnego rodzaju social mediach.

Zobacz: Windows 11 ISO

Dobre praktyki networkingu

Stworzenie trwałych i wartościowych relacji będzie możliwe pod warunkiem przestrzegania kilku zasad. Choć ostatecznie networking może być pomocny w zdobyciu nowej pracy, zawieranie znajomości nie powinno koncentrować się wyłącznie na tym temacie. Jak więc do tego podejść?

  • Postaw na naturalność w nawiązywaniu kontaktów

Idąc na event, w trakcie którego będzie okazja do nawiązania nowych relacji branżowych, przygotuj się do rozmów, w trakcie których możesz podzielić się wartościowymi informacjami. Może wydarzyło się w ostatnim czasie coś wyjątkowego w obszarze, w którym się specjalizujesz? Pamiętaj jednocześnie o szczerej ciekawości drugim człowiekiem i szukaniu kontekstowych punktów wspólnych również w zainteresowaniach pozazawodowych.

  • Nie zaczynaj rozmowy od pytania o pracę

Ten punkt wynika bezpośrednio z rozwinięcia pierwszego. Gdy poznajesz kogoś nowego, nie zaczynaj tej znajomości od pytania, czy przypadkiem nie szukają kogoś do swojego działu. Nie oznacza to jednak, że nie możesz mówić o tym nawet w odpowiednim momencie, szczególnie jeśli kontekst rozmowy do tego zaprowadzi. Wręcz przeciwnie. Chodzi jedynie o ustanowienie priorytetu, jakim są trwałe relacje, zbudowane w oparciu o realne zainteresowanie. Jeśli całość rozmowy potoczy się naturalnie w tym kierunku, możesz wspomnieć o swoich planach lub poszukiwaniach.

  • Odwdzięczaj się

Traktuj networking jak okazję do czerpania i dawania innym wszechstronnych korzyści. Co może wchodzić w ich zakres? Interesujące informacje o branży, ale też poznawanie ze sobą osób, których poznanie się byłoby dla nich wartościowe, a Ty masz sposobność to zainicjować. W taki sposób możesz odwdzięczyć się komuś za to, że przekazał Twoje dane firmie, z którą chcesz rozpocząć współpracę lub za pozyskanie wartościowych dla Ciebie informacji.

  • Trwałe i wartościowe relacje tworzą się powoli

W networkingu, podobnie jak w innych typach tworzenia relacji, nie ma miejsca na pośpiech. Znajomości zawarte podczas jednego eventu mogą nabrać znaczenia kontekstowego z czasem przy okazji bywania w innych kręgach. 

Total
0
Shares
_podobne artykuły