Centrum wiedzy o technologiach i pracy w IT

NVC w formułowaniu feedbacku

Ostatnia aktualizacja 24 listopada, 2022

Feedback to rozmowa, jednak ma swoje konkretne przeznaczenie i stosuje się ją, aby przynieść obopólną korzyść. Pracownik może zyskać wiedzę na temat odbioru jego działań, a także cenne wskazówki, które pomogą poprawić wcześniejsze ewentualne błędy. Pracodawca ma możliwość docenienia pracownika, a także wzmocnić jego motywację i zaangażowanie. Konstruktywnie przeprowadzony feedback wspiera zarówno rozwój jednostki, jak i całej organizacji. Tego typu rozmowy bywają jednak trudne. Aby nauczyć się właściwej komunikacji, warto sięgnąć po metody znane z psychologii. NVC to model komunikacji, którego twórcą jest Marshall Rosenberg. Na czym polega?

Nie udało się zapisać Twojej subskrypcji. Spróbuj ponownie.
Udało się! Widzimy się niebawem – newsletter wysyłamy w każdy wtorek

Otrzymuj za darmo unikalne poradniki, dane i wiedzę o pracy w IT – dostarczane co tydzień

Klikając “Zapisz mnie” wyrażasz zgodę na otrzymywanie e-maili od redakcji, a także ofert partnerów oraz akceptujesz naszą Politykę prywatności.

Sprawdź: Klawiatura numeryczna do laptopa

Co to jest NVC?

NVC, czyli Nonviolent Communication to sposób komunikacji, który umożliwia nawiązanie porozumienia pomiędzy rozmówcami. W polskiej nomenklaturze funkcjonuje jako Porozumienie Bez Przemocy. W trakcie rozmowy z zachowaniem zasad NVC całkowicie eliminujemy możliwość eskalacji dialogu i minimalizujemy prawdopodobieństwo ulegania szkodliwym schematom komunikacyjnym. Porozumienie Bez Przemocy pozwala trzymać całą rozmowę w ryzach i pamiętać, że celem jest porozumienie, a nie walka lub rywalizacja.

Ten model rozmowy sprawdza się w każdej sytuacji komunikacyjnej, zarówno prywatnej, jak i grupowej lub formalnej. Jak przeprowadzić taką rozmowę? Warto pamiętać o kilku etapach.

Zobacz: QA Engineer

Nonviolent Communication – jak przebiega?

  • Fakty

Mów o faktach – nie formułuj swojej wypowiedzi w oceniający sposób. Wyrażaj tylko fakty, które zaobserwowałeś(aś).

  • Uczucia

Skup się na uczuciach – pytaj lub wyraź konkretne uczucia związane z sytuacją. Ponownie pamiętaj, aby nie robić tego w oceniający drugą stronę sposób. Skup się na sobie, jeśli wyrażasz swoje uczucia lub w empatyczny sposób skup się na rozmówcy, jeśli pytasz.

  • Potrzeby

Wyraź lub zapytaj o potrzebę związaną z omawianą sytuacją. Może to być konkretne oczekiwanie, lecz bez żądającego tonu. W NVC chodzi o komunikację z poszanowaniem drugiej strony, lecz bezpośrednią i pozbawioną miejsca na niedopowiedzenia.

  • Prośba

Upewnij się, o co prosi Twój rozmówca lub wyraź konkretną prośbę związaną z sytuacją. Ponownie pamiętaj, aby nie rozkazywać, ponieważ tego typu komunikaty działają zamykająco na całą rozmowę. 

To tylko niewielki fragment wiedzy, który przekazujemy na podstawie modułu o feedbacku w IT, który znajdziesz w kursie Junior IT Masterclazz. Sprawdź szczegółowy program na stronie.

Total
0
Shares
_podobne artykuły