Ścieżka kariery w branży IT
Ostatnia aktualizacja 31 maja, 2022
Coraz więcej ludzi myśli o tym, aby rozpocząć pracę w branży IT, ale zastanawia się, jaka powinna być ich ścieżka kariery. Od czego zacząć i jaką drogę obrać, żeby się nie sparzyć?
Początek kariery w branży IT
Jeśli ktoś myśli o rozpoczęciu kariery w branży IT, to powinien zastanowić się nad ty, czym chciałby się zająć. Do wyboru jest mnóstwo zawodów i w sumie do niemal każdego da się przygotować i nabyć odpowiednich umiejętności.
Ścieżka kariery w IT może rozpocząć się od kilku podstawowych obszarów. Są nimi:
- tworzenie oprogramowania (Programmer)
- tworzenie wyglądu aplikacji (Frontend Developer)
- testowanie oprogramowania (Tester)
- administrowanie systemami (System Administrator)
- administracja bazami danych (SQL Develope)
- integracja systemów (Integration Specialist)
- projektowanie systemów informatycznych (Software Engineer)
- analiza danych (Data Scientist)
- wsparcie (Help Desk)
Sprawdź: Przebranżowienie do IT – najpopularniejsze zawody
Jeśli nie przebranżawiasz się, tylko jesteś młodą osobą i masz przed sobą studia, to warto zacząć od wyboru odpowiedniego ich kierunku. W innych przypadkach można podjąć naukę zdalną, wieczorową lub zaoczną. Do wyboru jest mnóstwo kursów i webinarów, a także literatury w naszym i obcych językach.
Warto też w trakcie nauki pomyśleć o stażu w firmach zajmujących się tworzeniem oprogramowania.
Zobacz: Jak znaleźć płatny staż w IT?
Rozwój osobisty i nabywanie doświadczenia
Nic nie stoi na przeszkodzie, aby zmienić wybraną ścieżkę kariery i zdecydować się na inny obszar w branży. Wszystko zależy od tego, jakiego doświadczenia nabierze pracownik i czy jakiś obszar nie interesuje go bardziej od innych. Ważne jest jednak to, aby na zmiany decydować się na wcześniejszym etapie kariery, gdyż z czasem nabywa się umiejętności i wiedzy w danym obszarze, a zmiana na inny może powodować start od zera, czyli z poziomu mid lub senior można znów zacząć od juniora.
Większość firm szkoli swoich pracowników, zapewnia im możliwość sprawdzenia się w różnych obszarach i zadaniach. Pracownicy nie są na siłę trzymani na danym stanowisku. Firmom zależy na tym, aby pracownicy zdobywali nowe umiejętności i próbowali nowych rzeczy. Dzięki temu zyskują zadowoloną i szeroko wykształconą kadrę.
Początkujący w danej dziedzinie z czasem nabywają doświadczenia i kompetencji ważnych na stanowiskach menadżerskich. Oczywiście nie dotyczy to wszystkich, bo ważne są także kompetencje miękkie, łatwość uczenia się i odnajdowania w różnych, także stresowych sytuacjach. Jeśli jednak wykaże się odpowiednim zaangażowaniem i predyspozycjami, to można szybko awansować, zostać szefem zespołu i działu.
Zobacz: Przebranżowienie do pracy w IT nie tylko dla osób z dyplomami uczelni wyższych