Centrum wiedzy o technologiach i pracy w IT

Specjalista SEO – kim jest i ile zarabia?

Ostatnia aktualizacja 27 maja, 2022

Czy zastanawialiście się, kim jest specjalista SEO i ile zarabia? Czym zajmuje się taki człowiek, co trzeba wiedzieć, aby móc pracować na takim stanowisku?

Co robi specjalista SEO?

Osoba pracująca na stanowisku specjalisty SEO (Search Engine Optimization) odpowiada za pozycjonowanie stron internetowych. Jest to stanowisko specjalistyczne, które wiąże się z rozwojem internetu.

Specjalista SEO ma za zadanie tak przygotować stronę internetową, aby jej treść, układ i inne elementy współgrały ze sobą. Dzięki temu strona ma szansę często pojawiać się w wyszukiwarkach internetowych na wysokich miejscach.

Wysoka pozycja oznacza, że sklep, firma, czy sama strona ma szansę zostać wybrana przez potencjalnego klienta, a to wiąże się z rozwojem i zarobkami.

Zazwyczaj praca specjalisty SEO zaczyna się od konsultacji z właścicielem strony. Poznaje biznes, jego założenia i kluczowe produkty lub działania, a także najbliższą konkurencję. Potem analizuje widoczność strony w wyszukiwarkach, najczęściej jest to Google.

Jeśli konkurencja wypada lepiej w wynikach wyszukiwania, to analizuje się słowa kluczowe i zapytania, na jakie można próbować pozycjonować stronę klienta. Dodatkowo analizie podlegają pomysły pozwalające zbudować ruch organiczny.

Po zebraniu danych i ich analizach Specjalista SEO może zacząć opracowywać strategię budowania lub reorganizacji strony klienta. Nie jest to proces krótki, bo reputację i widoczność buduje się długo i trzeba działać konsekwentnie.

Specjalista nadzoruje prace nad stroną, którą wykonują pracownicy klienta lub agencje zewnętrzne, którym można zlecić takie prace.

Sprawdź: Drupal a WordPress – co lepsze?

Zwykle co miesiąc klient otrzymuje raport zawierający wyniki działań. Dzięki niemu można zweryfikować, czy strategia odnosi skutek, a klient nie przepala funduszy na bezowocne działania. Jeśli są konieczne zmiany, to specjalista powinien reagować szybko i dokonywać optymalizacji na bieżąco.

Jak zostać specjalistą SEO?

Nie ma potrzeby mieć formalnego wykształcenia pod kątem pracy jako specjalista SEO. Niezbędna jest jednak wiedza i doświadczenie przy tworzeniu stron WWW, działaniu wyszukiwarek, narzędzi przydatnych przy analizie SEO (Google Search Console, Google Analytics, Semrush itp.), copywritingu.

Trzeba posiadać także kompetencje miękkie, gdyż praca ta wiąże się z ciągłym kontaktem z klientami, jego pracownikami i innymi osobami biorącymi udział w pozycjonowaniu stron.

Zobacz: Umiejętności miękkie testera oprogramowania. Co jest wymagane?

Warto zacząć od podstaw, czyli poznać sposoby tworzenia, budowania i modyfikowania stron WWW. Uczyć się pozycjonowania z materiałów dostępnych na stronach prowadzonych przez specjalistów SEO, których doświadczenie jest poparte przykładami i można je zweryfikować.

Można zacząć pracę w firmach zajmujących się pozycjonowaniem SEO od stanowiska copywritera lub programisty na stanowisku Junior. Potem nabierać doświadczenia, uczestniczyć w szkoleniach, kursach i samemu pogłębiać swoją wiedzę.

Ile zarabia specjalista SEO?

Zatrudnieni na stanowisku specjalistów SEO mogli liczyć na zarobki w wysokości od 5 000 do 7 000 zł netto. Początkujący Junior SEO Specjalist może liczyć na 2 500 – 3 000 zł netto.

Jeśli jednak będzie to osoba mająca własny biznes i oferująca swoje usługi na zasadach B2B, to może osiągać zarobki powyżej 10 000 złotych. Wszystko zależy od doświadczenia i udokumentowanych działań.

Sprawdź: Umowa B2B – na czym polega?

Total
0
Shares
_podobne artykuły