Centrum wiedzy o technologiach i pracy w IT
zarzadzanie-zespolem-jak-kompetencje

Zarządzanie zespołem – jak to robić, co jest najważniejsze?

Ostatnia aktualizacja 23 września, 2022

Zarządzanie zespołem jest ważnym czynnikiem w rozwoju pracowników nie tylko w branży IT. Kierowanie ludźmi jest naturalnym etapem w pracy. Będąc częścią grupy, ludzie wykonują zadania i z czasem nabywają odpowiednich umiejętności, aby awansować i podejmować nowe wyzwania.

Ostatnia aktualizacja: 22.09.2022. Dodatkowe treści i drobne poprawki.

Nie udało się zapisać Twojej subskrypcji. Spróbuj ponownie.
Udało się! Widzimy się niebawem – newsletter wysyłamy w każdy wtorek

Otrzymuj za darmo unikalne poradniki, dane i wiedzę o pracy w IT – dostarczane co tydzień

Klikając “Zapisz mnie” wyrażasz zgodę na otrzymywanie e-maili od redakcji, a także ofert partnerów oraz akceptujesz naszą Politykę prywatności.

Co oznacza zarządzanie zespołem?

Zarządzanie zespołem oznacza kierowanie grupą osób, która ma za cel wykonanie konkretnego zadania. Najczęściej jest to określona liczba osób o odpowiednich kwalifikacjach do wykonania danego celu w wyznaczonym czasie. Przewodzi im wyznaczony lider, najczęściej zwany kierownikiem zespołu lub managerem.

Zobacz: Ścieżka kariery w branży IT

Kierownik zespołu odpowiada za planowe wykonywanie zadań, czyli ich efektywną realizację. Pracownicy zrzeszeni w zespole wykazują umiejętności potrzebne do jego wykonania i niekoniecznie muszą mieć podobne doświadczenia i wiedzę. Taką grupą trzeba zarządzać sprawnie, wykorzystując wszelkie możliwości i wiedzę ludzi, a dodatkowo nie zlecać im zadań, które nie korespondują z ich kompetencjami.

Manager powinien także umieć motywować zespół, szczególnie gdy pracy jest dużo lub wprowadza się w projekcie radykalne zmiany. Dobry kierownik zespołu potrafi docenić pracowników na forum, a także zganić w zaciszu swojego biura, tak aby nie stygmatyzować i nie narażać ludzi na większy stres, niż jest to konieczne.

Jak tworzy się zespół?

Zespół tworzony jest w celu wykonywania określonych zadań lub rozwiązania konkretnego problemu. Zazwyczaj składa się z członków, na których czele stoi lider – kierownik zespołu. Wszyscy współpracują ze sobą, a celem jest zrealizowanie wyznaczonego zadania. Aby wszystko w zespole działało jak należy, trzeba dobrać do niego odpowiednie osoby.

Budowanie zespołu (według B. Tuckmana) składa się z:

  • Formingu – formowanie zespołu, w których lider wskazuje zdania, a także sonduje możliwość wykorzystania umiejętności członków zespołu i deleguje zadania;
  • Stormingu – inicjacja współpracy pomiędzy pracownikami, którzy mogą podważać autorytet lidera, ale który jest w stanie opanować zespół i wyjaśnić rolę poszczególnych ludzi;
  • Normingu – tworzenie procedur, ujednolicanie działań, tworzenie procedur, dzięki czemu wszyscy są w stanie poznać swoje miejsce w grupie;
  • Performingu – efektywne wykonywanie powierzonych zadań wykorzystujące wiedzę, jak również umiejętności członków zespołu, z których każdy wie, co ma robić i efektywnie wykonuje swoją pracę.

Dzięki tym etapom tworzy się zespół mogący współpracować ze sobą i efektywnie wykonywać powierzone zadania. Ważna jest także dobra atmosfera w pracy, która wpływa na morale, a w sytuacjach krytycznych pozwala na szybkie rozładowanie złych emocji, gdyż te negatywnie wpływają na wszystkich członków zespołu.

Zobacz: Motywacja w pracy – co jest ważne dla pracowników?

Zarządzenie zespołem – co musi umieć lider?

Zarządzanie zespołem niesie za sobą odpowiedzialność i obowiązki. Właściwy dobór ludzi na etapie tworzenia zespołu jest bardzo ważnym czynnikiem. Gdy jednak okaże się, że ktoś odstaje od reszty lub nie jest w stanie zintegrować się z grupą mimo różnych zabiegów, należy wymienić daną osobę na inną, której można powierzyć zadania do wykonania.

Lider winien mieć odpowiednie kwalifikacje. Chodzi o te dotyczące wykonywania działań, a także delegowania zadań. Ważna jest też komunikacja z członkami zespołu oraz innymi ludźmi, którzy zlecają wykonanie zadań, nadzorują lub są po prostu klientami.

Musi potrafić krytykować i motywować pracowników. Mieć odpowiednie pomysły i zdolność delegowania zadań, które prowadzą do efektywnego wykonania zadań. Powinien dostrzegać indywidualne cechy członków zespołu i potrafić je wykorzystać w procesie twórczym.

Asertywność także jest pożądaną cechą dobrego managera, szczególnie w przypadkach, gdy klient zbyt często zmienia coś w projekcie. Musi też mieć na uwadze dobro zespołu, a także klienta i nie bać się zwolnić pracownika, który źle wykonuje swoje obowiązki, nie wykazuje chęci poprawy swojego zachowania i podnoszenia własnych kwalifikacji.

Bez odpowiednich umiejętności budowania zaufania i dobrych relacji w zespole może mieć trudności z ogarnięciem ludzi i efektywnym zarządzaniem nimi.

Total
0
Shares
_podobne artykuły