Zarządzanie zespołem – jak to robić, co jest najważniejsze?
Ostatnia aktualizacja 23 września, 2022
Zarządzanie zespołem jest ważnym czynnikiem w rozwoju pracowników nie tylko w branży IT. Kierowanie ludźmi jest naturalnym etapem w pracy. Będąc częścią grupy, ludzie wykonują zadania i z czasem nabywają odpowiednich umiejętności, aby awansować i podejmować nowe wyzwania.
Ostatnia aktualizacja: 22.09.2022. Dodatkowe treści i drobne poprawki.
Co oznacza zarządzanie zespołem?
Zarządzanie zespołem oznacza kierowanie grupą osób, która ma za cel wykonanie konkretnego zadania. Najczęściej jest to określona liczba osób o odpowiednich kwalifikacjach do wykonania danego celu w wyznaczonym czasie. Przewodzi im wyznaczony lider, najczęściej zwany kierownikiem zespołu lub managerem.
Zobacz: Ścieżka kariery w branży IT
Kierownik zespołu odpowiada za planowe wykonywanie zadań, czyli ich efektywną realizację. Pracownicy zrzeszeni w zespole wykazują umiejętności potrzebne do jego wykonania i niekoniecznie muszą mieć podobne doświadczenia i wiedzę. Taką grupą trzeba zarządzać sprawnie, wykorzystując wszelkie możliwości i wiedzę ludzi, a dodatkowo nie zlecać im zadań, które nie korespondują z ich kompetencjami.
Manager powinien także umieć motywować zespół, szczególnie gdy pracy jest dużo lub wprowadza się w projekcie radykalne zmiany. Dobry kierownik zespołu potrafi docenić pracowników na forum, a także zganić w zaciszu swojego biura, tak aby nie stygmatyzować i nie narażać ludzi na większy stres, niż jest to konieczne.
Jak tworzy się zespół?
Zespół tworzony jest w celu wykonywania określonych zadań lub rozwiązania konkretnego problemu. Zazwyczaj składa się z członków, na których czele stoi lider – kierownik zespołu. Wszyscy współpracują ze sobą, a celem jest zrealizowanie wyznaczonego zadania. Aby wszystko w zespole działało jak należy, trzeba dobrać do niego odpowiednie osoby.
Budowanie zespołu (według B. Tuckmana) składa się z:
- Formingu – formowanie zespołu, w których lider wskazuje zdania, a także sonduje możliwość wykorzystania umiejętności członków zespołu i deleguje zadania;
- Stormingu – inicjacja współpracy pomiędzy pracownikami, którzy mogą podważać autorytet lidera, ale który jest w stanie opanować zespół i wyjaśnić rolę poszczególnych ludzi;
- Normingu – tworzenie procedur, ujednolicanie działań, tworzenie procedur, dzięki czemu wszyscy są w stanie poznać swoje miejsce w grupie;
- Performingu – efektywne wykonywanie powierzonych zadań wykorzystujące wiedzę, jak również umiejętności członków zespołu, z których każdy wie, co ma robić i efektywnie wykonuje swoją pracę.
Dzięki tym etapom tworzy się zespół mogący współpracować ze sobą i efektywnie wykonywać powierzone zadania. Ważna jest także dobra atmosfera w pracy, która wpływa na morale, a w sytuacjach krytycznych pozwala na szybkie rozładowanie złych emocji, gdyż te negatywnie wpływają na wszystkich członków zespołu.
Zobacz: Motywacja w pracy – co jest ważne dla pracowników?
Zarządzenie zespołem – co musi umieć lider?
Zarządzanie zespołem niesie za sobą odpowiedzialność i obowiązki. Właściwy dobór ludzi na etapie tworzenia zespołu jest bardzo ważnym czynnikiem. Gdy jednak okaże się, że ktoś odstaje od reszty lub nie jest w stanie zintegrować się z grupą mimo różnych zabiegów, należy wymienić daną osobę na inną, której można powierzyć zadania do wykonania.
Lider winien mieć odpowiednie kwalifikacje. Chodzi o te dotyczące wykonywania działań, a także delegowania zadań. Ważna jest też komunikacja z członkami zespołu oraz innymi ludźmi, którzy zlecają wykonanie zadań, nadzorują lub są po prostu klientami.
Musi potrafić krytykować i motywować pracowników. Mieć odpowiednie pomysły i zdolność delegowania zadań, które prowadzą do efektywnego wykonania zadań. Powinien dostrzegać indywidualne cechy członków zespołu i potrafić je wykorzystać w procesie twórczym.
Asertywność także jest pożądaną cechą dobrego managera, szczególnie w przypadkach, gdy klient zbyt często zmienia coś w projekcie. Musi też mieć na uwadze dobro zespołu, a także klienta i nie bać się zwolnić pracownika, który źle wykonuje swoje obowiązki, nie wykazuje chęci poprawy swojego zachowania i podnoszenia własnych kwalifikacji.
Bez odpowiednich umiejętności budowania zaufania i dobrych relacji w zespole może mieć trudności z ogarnięciem ludzi i efektywnym zarządzaniem nimi.