Audyt UX – na czym polega i co pozwala zbadać?
Ostatnia aktualizacja 21 kwietnia, 2023
Audyt UX jest procesem analizy i oceny jakości interakcji użytkownika z produktem lub usługą. Pomaga zidentyfikować obszary wymagające poprawy, a także zapewnia wskazówki dotyczące usprawnienia interfejsu i doświadczenia użytkownika. Jak wykonać audyt UX, a także co pozwala on ustalić? Tego dowiesz się z poniższego tekstu.
Sprawdź: Obciążenie poznawcze a UX
Kiedy powinien być przeprowadzony audyt UX?
Audyt UX powinien być przeprowadzony na początku projektu, gdy interfejs użytkownika jest jeszcze w fazie projektowania, a także w trakcie wdrażania i po zakończeniu projektu. Przeprowadzenie audytu UX przed wprowadzeniem zmian pozwala na lepsze zrozumienie potrzeb użytkowników i zaprojektowanie produktu z myślą o nich. Natomiast audyt po zakończeniu projektu pozwala na sprawdzenie, czy projekt spełnia oczekiwania użytkowników i wskazanie obszarów, które wymagają dalszych usprawnień.
Jak wykonać audyt UX?
- Analiza celów i potrzeb użytkowników – należy zbadać, kim są użytkownicy, jakie mają cele i potrzeby w związku z produktem lub usługą.
- Ocena interfejsu użytkownika – warto sprawdzić, czy interfejs jest intuicyjny i łatwy w obsłudze oraz czy jest zgodny z oczekiwaniami użytkowników.
- Testowanie funkcji – czy wszystkie działają poprawnie, a użytkownik nie napotka problemów w obsłudze.
- Testowanie responsywności – należy sprawdzić, czy interfejs jest dostępny na różnych urządzeniach i czy działa poprawnie na każdym z nich.
- Ocena jakości treści pod kątem łatwości przyswojenia przez użytkowników i ich przejrzystości.
Zobacz: UI a UX Design – na czym polega różnica?
Co pozwala ustalić audyt UX?
Audyt UX pozwala na ustalenie, czy interfejs użytkownika spełnia oczekiwania użytkowników, czy jest intuicyjny i łatwy w obsłudze, a także czy działa poprawnie na różnych urządzeniach. Wyniki audytu mogą wskazywać obszary wymagające poprawy, zarówno w obrębie samego interfejsu, jak i działania produktu. Audyt pozwoli również zweryfikować jakość treści, a także dostępność dla różnych grup użytkowników.
Co należy sprawdzić w interfejsie użytkownika?
- Zweryfikować prostotę i intuicyjność interfejsu
- Sprawdzić łatwość odnalezienia potrzebnych informacji i funkcji
- Ocenić spójność układu i kolorystyki strony (np. pod kątem ekspresji marki)
- Ocenić rozmiar elementów interfejsu oraz czy ze sobą nie kolidują
- Sprawdzić, czy przyciski są odpowiednio oznaczone i zrozumiałe
- Zweryfikować czas ładowania strony lub aplikacji – czy jest on akceptowalny dla użytkowników?
Co warto sprawdzić pod kątem funkcji lub usługi?
- Zweryfikować poprawność działania funkcji lub usługi
- Sprawdzić, czy funkcja lub usługa są intuicyjne w użytkowaniu
- Ustalić, czy funkcja lub usługa spełniają potrzeby użytkowników
- Zweryfikować łatwość rejestracji i logowania, które mogą być punktem krytycznym dla użytkowników
- Ustalić, czy istnieją jakiekolwiek bariery dostępności