Centrum wiedzy o technologiach i pracy w IT
facylitacja

Facylitacja – jakie problemy może rozwiązać?

Podczas pracy nad projektami pojawia się często kilka momentów, w których można odczuć, że nastąpiło spowolnienie albo nawet zamrożenie w działaniu. Może to wynikać z trudności komunikacyjnych albo nadmiernego trzymania się określonej perspektywy. W takich sytuacjach trzeba poradzić sobie z impasem, a pomocną w tym metodą może być facylitacja. Czym dokładnie jest i kto za nią odpowiada? Jak przebiega?

Facylitacja – czym jest?

Facylitacja stanowi wsparcie dla grupy w celu ukończenia określonego zadania. Pomaga w wykorzystywaniu potencjału wszystkich współpracowników, udrażnia komunikację oraz wzmaga efektywność działania i umiejętność rozszerzania perspektywy. Celem facylitacji jest uporządkowanie etapów pracy w taki sposób, aby sprawnie osiągać zamierzone cele, optymalizować procesy oraz wzrastać w rozwoju. Za facylitację w organizacji odpowiada facylitator.

Sprawdź: DevOps

Jakie cechy powinien mieć facylitator?

Facylitator to osoba odpowiedzialna za diagnozowanie przeszkód komunikacyjnych i wspieranie w jasnym i spójnym komunikowaniu się osób lub całych zespołów. Facylitator może pomóc w rozumieniu różnych perspektyw, co pozwoli odnaleźć wspólną płaszczyznę porozumienia.

Osoba w roli facylitatora będzie działać skutecznie, jeśli posiada odpowiednie predyspozycje. Cechy, które są pożądane to:

  • odporność na stres i gotowość na zmiany,
  • ekstrawertyczna osobowość,
  • wiedza biznesowa,
  • umiejętność zarządzania,
  • kreatywność konieczna do generowania pomysłów,
  • elastyczność.

Facylitator powinien działać w taki sposób, aby grupa osób własnymi siłami (choć z jego wsparciem) dotarła do zadowalających rozwiązań.

3 etapy facylitacji

Przeprowadzenie facylitacji jest nie tylko użyteczne, ale też bardzo intuicyjne, biorąc pod uwagę zasady dobrej komunikacji w zespole.

Facylitacja opiera się na trzech etapach:

Zobacz: Drupal

1. Zidentyfikowanie problemu

Aby możliwe było przeciwdziałanie lub działanie celowe, trzeba dowiedzieć się konkretnie, na czym polega problem lub jasno określić cel. Pomocniczo przysłuży się także odpowiedź na pytanie: Co jest przyczyną?

Identyfikację problemu można przeprowadzić za pomocą różnych metod, np. burzy mózgów, głosowania czy storyboardingu.

2. Decyzja o sposobie rozwiązania problemu

Po zidentyfikowaniu nurtującej kwestii, przychodzi czas na podjęcie decyzji, w jaki sposób rozwiązać dany problem. Tutaj także pomocne będą metody opierające się na burzy mózgów, 6 myślowych kapeluszy, głosowaniu czy piramidzie skojarzeń.

3. Wdrożenie rozwiązania

Na tym etapie jest miejsce na wdrażanie wypracowanego rozwiązania. W oparciu o wcześniejsze kroki powinno się wypracować plan działania i weryfikować go za każdym razem, kiedy zajdzie potrzeba. Facylitacja to także ciągłe testowanie możliwych rozwiązań.

Ostatecznie proces powinien doprowadzić do wypracowania metod, które uporządkują i umożliwią osiąganie zamierzonych celów. Podczas facylitacji członkowie grupy mogą się nauczyć, że próbowanie nowych rozwiązań działa na ich korzyść nawet wtedy, kiedy w danej chwili nie osiągną zamierzonego celu. Wymaga to pokonania bariery związanej z postrzeganiem błędów lub niepowodzeń jako porażki. Nauczenie się działania w procesie facylitacji pozwoli pokonać to zniechęcenie.

Total
0
Shares
_podobne artykuły