Centrum wiedzy o technologiach i pracy w IT
Garrett Morrow, Pexels.com

GameDev – co to jest? Dowiedz się raz a dobrze

GameDev to skrót od Game Development – tworzenia gier. W GameDev wpisuje się planowanie projektów, rozwijanie pomysłów, czy wydawanie gier.

Ostatnia aktualizacja 10 maja, 2022

GameDev to skrót od Game Development, czyli tworzenia gier. W GameDev wpisuje się planowanie projektów, rozwijanie konkretnych pomysłów, wydawanie gier, testowanie czy proces zbierania pomysłów. Słowem wszystko, co niezbędne do stworzenia gry od A do Z.

W trakcie tworzenia gry musimy myśleć o wielu rzeczach, o których sam gracz raczej nie pomyśli. Czeka nas tworzenie i planowanie całej mechaniki gry, nagród za poszczególne działania, rozwiązań do angażowania gracza, czy projektowanie poziomów i wielu innych elementów.

Ostatnia aktualizacja: 19.04.2022. Uaktualniono treść o dodatkowe informacje.

W sektorze GameDev może pracować programista, ale równie istotny jest artysta i projektant. Nie brakuje też innych stanowisk, które mają kluczowe znaczenie dla procesu tworzenia gier. Są to graficy 2D i 3D, animatorzy, muzycy, reżyserzy, twórcy poziomów i postaci i inni.

Sprawdź – Szkoła Futuregames: nauka na kierunkach game artist, game designer i game programmer

GameDev – od jednej osoby po całe studio

Tworzeniem gry może zajmować się jedna osoba, gdy pracuje nad czymś prostym. Zazwyczaj ogarnia wtedy silnik gry, mechanikę, tworzenie postaci, świata, muzykę, odgłosy, interakcje itp.

Równocześnie może to być ogromne studio, które tworzy grę z budżetem kilkuset mln dolarów i zatrudniające setki programistów, artystów i osób zaangażowanych do innych działań.

Zespół może być mały lub duży, dopóki tylko końcowym efektem jest gra, w której pozwalamy na interakcje z konkretnymi treściami. Jeśli do tego możemy tymi treściami manipulować, mamy już elementy gry i faktycznie nasze dzieło możemy określać grą.

Jak stawiać pierwsze kroki? I jaki jest polski GameDev?

Warto wiedzieć, że na początku nie musimy znać żadnego kodu i umiejętność programowania absolutnie nie jest nam potrzebna. Studia gamingowe mają również zapotrzebowanie na artystów i innych specjalistów. Musimy natomiast znać gry i faktycznie być graczami.

Jeśli nie jesteś programistą, ale świetnie znasz się na grafice, to możesz projektować obiekty, postaci, tła, tekstury, poziomy, zajmować się animacją itp.

Muzycy odpowiadają za tło dźwiękowe, tworzenie i edycję odgłosów świata.

Gameplay designer odpowiada za to, czy w daną pozycję będzie grało się dobrze, czy sfrustrowany użytkownik da sobie spokój już po kilku minutach.

Programiści muszą wszelkie stworzone koncepcje ująć w kodzie gry i tak go zoptymalizować, aby jak najlepiej wykorzystywał moc platformy.

Nie da się jednak piec chleba, jeśli wcześniej nie jadłeś wielu różnych chlebów. I nie da się tworzyć gier, jeśli wcześniej nie grałeś w wiele produkcji (lepszych i gorszych).

Jednocześnie pamiętaj, że sektorze gier ciekawym stanowiskiem jest także tester oprogramowania. To ciekawa rola dla osoby, która niekoniecznie chce tworzyć gry, natomiast uwielbia w nie grać i potrafi przekazywać konkretnym działom swoje uwagi, które oni potem poprawią, tak, aby końcowy efekt zadowolił graczy.

Jeśli zaś chodzi o pracę przy programowaniu gier, dobrym początkiem jest poznanie frameworków i narzędzi takich jak OpenGL czy libGDX. Możesz też zacząć od czegoś, co sami polecamy – silnika Unreal Engine 5.

Przykładowo RED Engine z Cyberpunk napisano w C++, silnik Unity wymaga znajomości C#.

Sprawdź – Praca w GameDev – co trzeba wiedzieć?

Raport Game Dev

Dowiedz się jak stawiać pierwsze kroki w Game Dev. Sprawdź najważniejsze informacje i porady.

Total
0
Shares
_podobne artykuły