Centrum wiedzy o technologiach i pracy w IT

Graphics Programmer i inni – świat GameDevu

Często słyszy się, że ktoś pracuje w GameDevie. Ale co to właściwie oznacza? Czym dana osoba się zajmuje? Czy mówiąc o GameDevie możemy w ogóle myśleć o jakimś konkretnym kierunku w pracy programisty? Przeanalizowaliśmy oferty pracy ze znanych studiów projektowych, m.in. CD-Project-RED i Ubisoft, aby odpowiedzieć na powyższe pytania. Graphics Programmer, Physics Programmer czy Fullstack Web Developer w kategorii GameDevu mają zupełnie różne zadania, a to tylko kilka specjalizacji spośród szerokiej gamy.

Sprawdź: Zarobki w Gamedev

Graphics Programmer i inne role w GameDevie

Kategoria GameDev mieści w sobie wiele różnych specjalizacji. Stwierdzenie, że ktoś jest programistą w GameDevie jeszcze nie wyczerpuje tematu, a stanowi jedynie wstęp do rozwinięcia. Aby zarysować różnorodność tej kategorii, opiszemy pokrótce trzy obszary programowania. Specjalista programujący silniki graficzne będzie cechował się innymi kompetencjami niż programista aplikacji webowych i physics programmer.

  • Graphics Programmer wykorzystuje matematykę do tworzenia silników renderujących. Pracuje niskopoziomowo z bibliotekami DirectX lub Vulkan. W związku z tym musi posiadać głęboką wiedzę na temat działania komputerów, a w szczególności kart graficznych. Wykorzystuje także narzędzia do niskopoziomowego debugowania programu.
  • Fullstack Web Developer, tworzący gry przeglądarkowe, będzie przede wszystkim pracował z technologiami webowymi. W jego pracy pojawiają się zadania związane z tworzeniem protokołów komunikacji pomiędzy serwerem a klientami lub projektowanie baz danych.
  • Physics Programmer zajmuje się tworzeniem narzędzi oraz silników do symulacji fizyki. W związku z tym jego kompetencje muszą obejmować szeroką znajomość zagadnień fizycznych oraz matematyki. Zajmuje się opracowywaniem modeli fizycznych i integruje silnik gry z bibliotekami producentów sprzętu, np. PhysX.

Zobacz: GTA 5: aktualizacja usuwa transfobiczne treści

Gamedev – jedna branża, różnorodne oblicza

Dodatkowe rozróżnienie można zobaczyć w skali studia albo wielkości gry. Zupełnie inaczej będą wyglądały zadania osoby pracującej w wielonarodowej korporacji produkującej tytuły za miliony dolarów, a zupełnie inaczej osoby pracującej nad grą indie tworzoną przez pięcioosobowy zespół.

W dużych firmach kładzie się nacisk na wysoki stopień wyspecjalizowania członków zespołu. W przypadku małych studiów trudno mówić o specjalizacji. Jednego dnia można programować algorytmy sterujące pogodą, a innego interfejs użytkownika. Także narzędzia będą zróżnicowane, w zależności od tego, czy wykorzystywano gotowy silnik czy zespół tworzy coś samodzielnie.

Raport Game Dev

Dowiedz się jak stawiać pierwsze kroki w Game Dev. Sprawdź najważniejsze informacje i porady.

Total
0
Shares
_podobne artykuły