Centrum wiedzy o technologiach i pracy w IT

Gry multiplayer – dobry trening kompetencji społecznych

Negatywna narracja na temat gier komputerowych jest powszechnie znana. W publikacjach naukowych wskazuje się, że czas ekspozycji na sceny z niektórych gier oddziałuje na zwiększenie poziomu agresji. Zwraca się również uwagę na to, że gry spełniają warunki substancji narkotycznych i, podobnie jak one, prowadzą do silnego uzależnienia psychicznego. Istnieje jednak jasna strona mocy, która ma bardzo użyteczny charakter. Gry multiplayer rozwijają kompetencje społeczne.

Ostatnia aktualizacja: 20.05.2022. Drobne poprawki i dodatkowa treść.

Gry multiplayer a rozumienie reguł postępowania w społeczeństwie

Umiejętność dostosowania się do reguł panujących w społeczeństwie to już nie tylko kompetencja dotycząca świata rzeczywistego, w którym funkcjonujemy w obrębie danej kultury.

Powszechność mediów społecznościowych, a w nich grup tematycznych oraz gier multiplayer, pozwala nam uczestniczyć w rozszerzonej kulturze i tworzyć quasi-społeczeństwa, często międzynarodowe.

W obrębie takiej grupy wykształca się zbiór zasad i przyjętych norm, których członkowie  tej społeczności na ogół przestrzegają. Jednak trzeba mieć na uwadze, że negatywne procesy społeczne również będą miały miejsce. Grupy graczy tworzą nadal ci sami ludzie, którzy biorą udział w regułach świata rzeczywistego.

Sprawdź: Praca w GameDev – co trzeba wiedzieć?

Tolerancja i brak dyskryminacji – różnie bywa

Do pewnego stopnia można mówić o tolerancji, ale z jednym wyjątkiem. To fakt, że o wiele łatwiej jest wykreować nową tożsamość w środowisku, w którym większość osób to robi. Może to rozmyć uprzedzenia wynikające z przynależności narodowej, statusu społecznego, czy wieku. Jednak z drugiej strony bardzo wyraźnym problemem jest dyskryminacja gejmerek ze względu na płeć.

Wartościowe uczestnictwo w życiu społecznym

Uczenie się języków obcych poprzez komunikację z innymi graczami procentuje w świecie rzeczywistym. Dodatkowo rola lidera w grze uczy myślenia strategicznego i rozwija kompetencje przywódcze.

Gry multiplayer – poczucie wspólnoty

Społeczności tworzące się wokół gry cechują się często rozbudowanymi relacjami. Im więcej czasu gracze spędzają ze sobą w sytuacji zaaranżowanych „spotkań” i tworząc wspólne wirtualne przeżycia, tym chętniej przenoszą te relacje do świata rzeczywistego. Jakość relacji, która wytworzyła się podczas wspólnego spędzania czasu na grze wcale nie jest niższa, niż możliwa relacja, która miała początek na żywo.

Edukacja społeczno-historyczna

Różne gry strategiczne, ekonomiczne i historyczne mogą mieć walor edukacyjny w kontekście poznawania mechanizmów społecznych i gospodarczych. Wcielając się w konkretną rolę, gracz doświadcza symulacji procesów i bierze w nich aktywny udział.

Zobacz: inStreamly łączy mikro-streamerów i światowe marki

Jakie inne pozytywne skutki mają gry wideo?

Gry wideo mają także inne pozytywne skutki. W wielu przypadkach są dobrym czynnikiem rozładowującym stres. Podobnie jak worek treningowy, który można okładać pięściami lub kopać, w grach można się wyżyć. Dla niektórych może to z boku wyglądać dziwnie, ale zamiast wyładowywać frustracje na otoczeniu, ludzie robią to wirtualnie.

Gry komputerowe są w stanie zapewnić możliwość nauki skupienia, a dodatkowo wyostrzać wzrok. Umiejętność wyłapywania zmian w obrazie w przypadku gier sprawdza się doskonale. Szybsza reakcja na to, co dzieje się na ekranie zapewnia także szybszą reakcję w na wydarzenia w świecie realnym.

Osoby pochłonięte grą często zapominają o swoich nałogach, choćby o paleniu. Gdy w realnym świece dana osoba pali co kilkadziesiąt minut, to przed ekranem jest w stanie wytrzymać bez “dymka” nawet kilka godzin.

W wielu przypadkach, szczególnie gdy mamy systemy rozpoznające ruch użytkownika, gry mogą poprawiać wydolność fizyczną. Gry, które angażują nas do tańca, podskakiwania, ruszania się, powodują, że często robimy więcej, niż gdybyśmy nie grali!

Podsumowanie

Trzeba pamiętać, że żaden z powyższych aspektów nie jest czarno-biały. Zresztą nawet nie ma takiej możliwości. Nie da się uciec od tego, że zasady ustalane w obrębie grup graczy są parafrazą zasad świata rzeczywistego. Zmienia się tylko kontekst przestrzeni.

Tekst powstał na bazie artykułu Mateusza Marciniaka i Dominiki Przybyszewskiej „Gry sieciowe a rozwój kompetencji społecznych wśród młodzieży”.

Raport Game Dev

Dowiedz się jak stawiać pierwsze kroki w Game Dev. Sprawdź najważniejsze informacje i porady.

Total
0
Shares
_podobne artykuły