HCI, czyli Human Computer Interaction. Czym jest?
Ostatnia aktualizacja 1 marca, 2022
HCI jest multidyscyplinarną dziedziną, w która koncentruje się na szeroko pojętych interakcjach człowiek-komputer. Obecnie HCI łączy się z dziedziną informatyczną, psychologiczną oraz z tematem wygody użytkowania. Jakie były początki? Co można powiedzieć o HCI w kontekście UI/UX designu?
Sprawdź: Wizualizacja
HCI – na czym dokładnie polega
Human Computer Interaction upowszechnił się w latach 80. wraz z rosnącą popularnością komputerów osobistych. Początkowo korzystanie z komputerów wiązało się z koniecznością eksperckiej wiedzy informatycznej. Celem HCI było udostępnienie przeciętnemu użytkownikowi możliwości intuicyjnego korzystania z interfejsów, więc można powiedzieć, że stanowił początek dla projektowania UX i UI.
Składowe HCI
W dziedzinie HCI zawierają się trzy główne składniki interakcji:
- użytkownik,
- interfejs,
- sposób współpracy między dwoma powyższymi.
Aby wyciągać prawidłowe wnioski na temat powyższych interakcji, badacze zajmujący się dziedziną Human Computer Interaction muszą posiadać szeroką wiedzę obejmującą wiele różnych dziedzin. Interakcję człowieka z komputerem można badać z perspektywy behawioralnej, społecznej oraz graficznej i informatycznej.
Mimo pewnych punktów wspólnych między HCI a UX i UI designem, te dziedziny różnią się obszarem skupienia specjalistów. Osoby badające HCI koncentrują się na akademickim podejściu, prowadząc badania naukowe i łącząc je z empirycznym rozumieniem użytkowników. Specjaliści UI/UX są bardziej zaangażowani biznesowo i kreatywnie. Oczywiście, w projektowaniu UX także w dużej mierze poświęca się czas na analizy zachowań i potrzeb użytkowników, ale są to już działania prowadzone ściśle przy wytwarzaniu produktu.
Zobacz: Najlepiej płatne zawody
Płynność użytkowania
Aby zapewnić jak najlepszą płynność interakcji, projektanci angażują do korzystania z interfejsów zmysł wzroku, dotyku oraz słuchu. Wizualny interfejs użytkownika coraz częściej oferuje rozwiązania, które można określić dotykowym oraz dźwiękowym interfejsem. Elementy tych funkcji wykorzystują standardy dostępności cyfrowej i służą osobom niedowidzącym lub niesłyszącym.
Poza myśleniem o możliwych przeszkodach w interakcji oraz ich pokonywaniu, Human Computer Interaction to także ciągłe ulepszanie. Aktualnie projektowanie doświadczeń użytkownika to próba łączenia coraz bardziej angażujących bodźców z rozwiązaniami technologicznymi. Coraz bardziej upowszechniają się technologie VR i AR, które dotyczą już nie tylko rozrywki, ale też wielu usług, z których korzysta się na co dzień. Ciągle rosnąca liczba posiadaczy smartfonów stanowi grupę odbiorców dla tego rodzaju ulepszeń.