Centrum wiedzy o technologiach i pracy w IT
heurystyki nielsena

Heurystyki Nielsena – 10 zasad UX Designu

Ostatnia aktualizacja 4 kwietnia, 2023

Rozpoczynając przygodę z projektowaniem interfejsów, najprawdopodobniej jednym z pierwszych tematów, z którymi się zetkniesz, będą heurystyki Nielsena. Ogólnie mówiąc, to zbiór zasad interakcji człowieka i maszyny. Jakob Nielsen spisał je w 10 punktach i w świecie UX uchodzą za zestaw dobrych praktyk projektowania. Jednakże Heurystyki Nielsena są na tyle uniwersalne, że można je stosować również w innych procesach, które mają jakikolwiek związek z użytecznością. Jak dokładnie brzmią? Sprawdź poniżej.

Nie udało się zapisać Twojej subskrypcji. Spróbuj ponownie.
Udało się! Widzimy się niebawem – newsletter wysyłamy w każdy wtorek

Otrzymuj za darmo unikalne poradniki, dane i wiedzę o pracy w IT – dostarczane co tydzień

Klikając “Zapisz mnie” wyrażasz zgodę na otrzymywanie e-maili od redakcji, a także ofert partnerów oraz akceptujesz naszą Politykę prywatności.

Sprawdź: UI Design System – czym jest?

Heurystyki Nielsena – 10 zasad dobrego projektowania

Pokaż status systemu

Interfejs powinien informować użytkowników na bieżąco, co się dzieje w każdym momencie interakcji z jego elementami. W trakcie poruszania się np. po stronie internetowej, użytkownicy powinni mieć możliwość szybkiej weryfikacji, jakie efekty przyniosła dana interakcja, aby decydować o tym, co robić dalej. Oznacza to, że:

  • Interakcje powinny wywoływać informację zwrotną dla użytkowników, najlepiej jak najszybciej;
  • Jasność komunikacji buduje zaufanie użytkowników.

Dopasowanie systemu do rzeczywistości

Oznacza to, że dany projekt powinien być osadzony w rzeczywistości osób, które będą z niego korzystać. Komunikaty muszą być zrozumiałe dla wszystkich, a nie tylko wybranych, którzy posługują się żargonem. Aby to zrobić, miej na uwadze następujące wątki:

  • Dopasowanie języka do użytkowników;
  • Stosowanie konwencjonalnych rozwiązań;
  • Przewidywalność i logikę informacji znaną z rzeczywistości.

Pozwól użytkownikowi na kontrolę

W przypadku wykonania niechcianej interakcji, np. przez pomyłkę, zapewnij użytkownikowi możliwości cofnięcia działań. Zadbaj o obecność i widoczność przycisków Cofnij/Ponów/Anuluj. Dzięki temu użytkownik nie będzie musiał przechodzić długich procesów od początku w przypadku pomyłki i uniknie frustracji lub porzucenia danej czynności.

Zachowaj standaryzację i spójność

Projekt powinien być tworzony zgodnie z konwencją przyjętą w obrębie marki, branży lub rodzaju produktu. Istnienie wypracowanych wcześniej standardów wpływa na późniejsze oczekiwania użytkowników, dlatego ważne jest, aby za nimi podążać i stosować standard w trakcie tworzenia nowych produktów.

Zapobiegaj błędom

Przede wszystkim należy postarać się o zminimalizowanie prawdopodobieństwa wystąpienia błędu. Warto jednak być gotowym na jego zaistnienie, dlatego konieczne jest wypracowanie kilku rozwiązań:

  • Tam gdzie to możliwe, zastosuj ustawienia domyślne i zalecane;
  • Komunikuj użytkownikowi, które z nich lepiej zastosować, a także jakie mogą być konsekwencje innego wyboru;
  • Postaraj się o dobre komunikaty ostrzegające użytkowników przed wykonaniem krytycznych działań.

Daj wybór zamiast konieczności zapamiętywania

W projekcie ważne jest, aby dbać o ciągłą widoczność elementów, akcji lub opcji, z których użytkownik może chcieć skorzystać. Zmniejszenie konieczności zapamiętywania struktury usługi znacznie usprawni jej wykorzystywanie przez użytkowników. Dzięki odpowiedniemu rozmieszczeniu elementów, odnajdowanie potrzebnych opcji będzie intuicyjne i nie będzie wymagało obciążania pamięci użytkownika.

Zadbaj o elastyczność i efektywność

Poza opcjami widocznymi standardowo w formie hierarchicznie zbudowanego menu, udostępnij możliwość korzystania ze skrótów lub gestów. Tam, gdzie to możliwe, zaprojektuj także opcję dostosowania usługi do własnych preferencji, ale też działania produktu. Takie decyzje sprawią, że użytkownicy będą mogli wykorzystywać platformę lub usługę tak, jak im najwygodniej.

Zadbaj o estetyczne i minimalistyczne rozwiązania

Interfejs nie powinien być przeładowany dodatkowymi funkcjami, ponieważ każda nadmiarowa opcja konkuruje o uwagę z tymi, które są kluczowe. Dodatkowo zbyt duża liczba elementów pogarsza czytelność całego interfejsu, a także wydłuża czas, w jakim użytkownik dotrze do interesującej go funkcji.

Pomóż w rozpoznawaniu i rozwiązywaniu błędów

Komunikaty błędów powinny być zrozumiałe dla użytkownika i informować o tym, co poszło nie tak. Warto także stosować oznaczenia kolorystyczne (np. czerwony) dla opisu komunikatu o błędzie. Ponadto należy zapewnić możliwe rozwiązania i komunikację na ich temat, aby użytkownik mógł łatwo rozwiązać swój problem.

Zapewnij ogólną pomoc i dokumentację

W każdym projekcie powinno się zadbać o to, aby jego struktura, wygląd i sposób interakcji były samowyjaśniające się. Jednak jeśli to konieczne, warto zadbać o przejrzystą, łatwą do przeszukania i dostępną dla użytkowników dokumentację.

Zobacz: UI a UX Design – na czym polega różnica?

Heurystyki Nielsena – aktualności

Warto śledzić treści publikowane na stronie Nielsen Norman Group, która należy do amerykańskiej firmy zajmującej się interfejsami użytkowników. NN Group została założona w 1998 roku przez Jakoba Nielsena, specjalistę od użyteczności i autora heurystyk oraz Donalda Normana, psychologa poznawczego i badacza interakcji człowiek-komputer.

Choć zestaw heurystyk powstał w 1994 roku, to nadal zachowuje swoją aktualność w ogólnym znaczeniu. W 2020 roku zaktualizowano artykuł na stronie NN Group, poprawiając język i definicje, a także wzbogacając konkretne przykłady dodatkowymi informacjami i linkami na temat heurystyk w kontekście konkretnych typów projektów. 

Total
0
Shares
_podobne artykuły