Podstawy JavaScript – poznaj biblioteki
Ostatnia aktualizacja 27 października, 2022
Podstawy JavaScript dla osób, które będą miały dopiero pierwszą styczność z jakimkolwiek programowaniem będą opierać się o zrozumienie czym jest programowanie, zmienne, pętle, w jaki sposób działają funkcje JS, itd.
Ostatnia aktualizacja: 27.10.2022. Dodaliśmy kilka opisów innych bibliotek.
JavaScript to najpopularniejszy język webowy, zatem jest jednym z lepszych na początek nauki programowania. Jednak aby nauka była efektywna, należy wcześniej poznać HTML i CSS, które stanowią podstawę tworzenia frontendu i umożliwiają naturalne rozwijanie aplikacji z użyciem JS.
Oczywiście, przeglądając oferty pracy, natrafisz na wymagania dotyczące znajomości konkretnych frameworków, takich jak React.js czy Vue.js i możesz pomyśleć, że warto od razu od nich zacząć, aby skrócić sobie ścieżkę do zdobycia pierwszej pracy. Jest to jednak błąd, ponieważ sprawne wykorzystywanie frameworków wymaga zdobycia solidnych podstaw.
Sprawdź: Kurs JavaScript – jakie są możliwości nauki?
JavaScript – funkcje
Program w JavaScripcie składa się ze zbioru funkcji. Funkcja jest podstawowym blokiem programu, czyli stanowi fragment kodu, który wykonuje konkretne działanie. Przykładowe funkcje to wyświetlenie litery, pobranie zasobu lub otwarcie nowego okna.
Wbudowane funkcje JavaScriptu mają ograniczone możliwości. Żeby uniknąć pisania wszystkich funkcji samodzielnie, możesz wykorzystać biblioteki.
JavaScript – biblioteki
Na bibliotekę JavaScript składa się zbiór funkcji i zwykle służy ona do wykonania konkretnego zestawu działań. Niektóre biblioteki JavaScriptu zyskały większą popularność. Spośród nich wymienić można:
React.js
React.js jest otwartą biblioteką JavaScript typu frontend. Służy do budowania wydajnych interfejsów użytkownika z użyciem elementów UI, a także korzysta z języka JSX, który jest nakładką na JavaScript.
jQuery
jQuery to bogata w funkcje biblioteka o otwartym kodzie źródłowym. Ułatwia m.in. manipulacje w dokumentach HTML DOM oraz obsługę zdarzeń, animację CSS i Ajax.
Underscore.js
Underscore.js jest biblioteką narzędziową JavaScript, która udostępnia ponad 100 funkcji do typowych zadań programistycznych.
Bideo.js
Bideo.js to biblioteka, która umożliwia wstawianie responsywnych, pełnoekranowych filmów w tło witryny.
Zobacz: Wzorce projektowe – czym są?
fullPage.js
fullPage.js jest biblioteką o otwartym kodzie źródłowym i umożliwia tworzenie jednostronicowych lub pełnoekranowych witryn z przewijaniem.
D3.js
D3.js funkcjonuje również pod nazwą D3 (Data-Driven Documents) i jest biblioteką umożliwiającą tworzenie dynamicznych, interaktywnych wizualizacji danych.
Algolia Places
Algolia Places to biblioteka ułatwiająca wprowadzenie funkcji automatycznego uzupełniania adresów w witrynie, wykorzystując dane z OpenStreetMap. Radzi sobie z błędami w pisowni lokalizacji i wyświetla sugestie wyników.
To tylko niektóre przykłady spośród wielu istniejących bibliotek. Podstawy JavaScript umożliwią sprawne wykorzystywanie gotowych modułów i tworzenie zaawansowanych aplikacji z mniejszym nakładem pracy.
TaffyDB
TaffyDB jest biblioteką przydatną podczas używania dużej liczby danych w kodzie, ponieważ pozwala na uporządkowanie ich na wzór bazy danych.
Three.js
Biblioteka Three.js jest pomocna podczas tworzenia zaawansowanych animacji 3D. Umożliwia pracę nad scenami, światłem, geometrią i innymi efektami. Wykorzystuje WebGL, czyli rozszerzenie możliwości JavaScriptu o dostęp do trójwymiarowego API w przeglądarce.
Leaflet
W przypadku potrzeby dostosowania interaktywnych map, Leaflet będzie odpowiedzią na wszelkie problemy. Umożliwia dodanie różnego rodzaju warstw, tj. znaczników, kafelków, nakładek graficznych itp. Zapewnia również możliwość interakcji z mapami poprzez gesty, klawiaturę i zdarzenia, a także dba o płynność działania i wysoką wydajność.