Centrum wiedzy o technologiach i pracy w IT
Jak nadzorować i zarządzać zespołami za pomocą Zooma czy Microsoft Teams? I jak robić to, aby nikt nie posądził cię o mikrozarządzanie?

Mikrozarządzanie niszczy twój zespół – nawet przy pracy zdalnej

Jak nadzorować i zarządzać zespołami za pomocą Zooma czy Microsoft Teams? I jak robić to, aby nikt nie posądził cię o mikrozarządzanie?

Ostatnia aktualizacja 31 grudnia, 2021

Style przywództwa musiały w tym roku ulec radykalnej zmianie. Podobnie będzie w 2022. Powód jest prosty: zamiast zarządzania twarzą w twarz, project manger coraz częściej musi być liderem na odległość. Jak zatem nadzorować i zarządzać zespołami za pomocą Zooma czy Microsoft Teams? I jak robić to, aby nikt nie posądził cię o mikrozarządzanie?

Dane są dość alarmujące. Jak zauważa Harvard Busines Review, aż 40% menedżerów na całym świecie ocenia swoje możliwości zarządzania zdalnymi pracownikami raczej negatywnie. Do tego ponad jedna trzecia (38%) uważa, że pracownicy zdalni zwykle radzą sobie gorzej niż ci w biurze.

Sprawdź: Najpopularniejsze hasła w sieci

Project manager, nawet jeśli uważa, że zarządzanie ze “zdystansowaniem społecznym” w tle nie jest dla niego, raczej nie ma wyjścia. Zmiany na rynku pracy i przejście na pracę zdalną zostaną z nami raczej na stałe. Nie jest to przejściowe.

Mikrozarządzanie nie sprawdzi się w pracy zdalnej

Kiedy znikną ograniczenia wywołane pandemią, nie spodziewajmy się, że nagle wszyscy wrócą do biura. Wielu pracowników cieszy się elastycznością, jaką daje praca w domu. Dostrzega liczne korzyści i decyduje się pracować tylko w firmie, która taką pracę zapewnia.

Jako project manager postaraj się ustalić, jak czują się pracownicy. Kluczowe jest tworzenie relacji międzyludzkich, a więc poszczególne osoby trzeba po prostu dobrze znać. To podstawa.

Zobacz: Ranking gier na Xbox Series X

Idąc dalej, pracownicy muszą czuć się związani i mieć pewność, że masz do nich zaufanie. Jeśli jesteś liderem, któremu trudno zaufać swoim pracownikom, wtedy często decydujesz się na mikrozarządzanie. I tak, choć masz dobre intencje, sprawdzasz pracowników, zamiast sprawdzać jak sobie radzą. Zapamiętaj, że to duża różnica!

Postaraj się wypracować styl zarządzania, który ceni dobre samopoczucie personelu. Czyli tzw. wellbeing. W niepewnych czasach pracownicy potrzebują od swoich liderów poczucia pewności. Zadbaj o to, aby czuli się zaangażowani i mieli świadomość, że ich pozycje nie są zagrożone.

Jaki project manager nie stawiaj na mikrozarządzanie, ale na metodę ABC

Czy pracownicy otrzymują swoje ABC? To odpowiednio:

  • Autonomy – autonomia. Mogą realizować zadania samodzielnie, bez mikrozarządzania ze strony lidera
  • Belonging – przynależność. Czują, że przynależą do danego miejsca i mają na nie wpływ
  • Competence – kompetencje. Mają wszystkie niezbędne narzędzia i rozwiązania do tego, aby należycie wykonywać swoje zadania

Zatroszcz się o to, aby personel otrzymywał swoje ABC. To da ci pewność, że mikrozarządzanie nie jest potrzebne.

Do tego jako project manager pracuj nad aktywnym słuchaniem. Wychwytuj potencjalne problemy, zanim staną się one poważnymi przeszkodami w pracy.

Sprawdź: Filmy o technologii

Jednocześnie nie zapominaj o podstawach dobrego przywództwa. To konkretnie: zapewnienie wizji, pokora i wzmacnianie zespołu. Wszystkie te elementy pozostają ważne, były ważne wcześniej, i będą ważne zawsze. Teraz, w dobie pandemii, potrzeba po prostu więcej wzajemnego zaufania.

Total
0
Shares
_podobne artykuły