Stwórz najlepsze portfolio UX. Podpowiadamy krok po kroku
Ostatnia aktualizacja 21 maja, 2023
Szukając zatrudnienia jako projektant(ka) UX, musisz w jakiś sposób zaprezentować swoje dotychczasowe projekty, aby mieć szansę na zaproszenie do pierwszego etapu rekrutacji. Portfolio UX Designera jest poświadczeniem umiejętności, które deklaruje w CV. Pozwala naocznie przekonać się, czy styl dotychczasowej pracy wpasuje się w organizację, do której kandydatk(ka) złożyła aplikację. Co powinno zawierać portfolio UX Designera? Jak je stworzyć krok po kroku?
Sprawdź: UX Designer – praca dla każdego?
Portfolio UX Designera – co warto w nim umieścić?
Wybierz swoje 3 najlepsze projekty
W przypadku osób, które mają już za sobą pierwsze doświadczenia jako UX Designerzy z pewnością nie będzie problemu z wykorzystaniem stworzonych wcześniej projektów. A co mogą pokazać osoby, które szukają pierwszej pracy? Projekty w portfolio nie muszą pochodzić z komercyjnie zrealizowanych działań. Stwórz przykładowe realizacje różnych produktów cyfrowych. Mogą być całkowicie fikcyjne lub ukazywać proces przeprojektowania istniejących aplikacji lub stron.
Zastanów się nad strukturą portfolio UX
Kiedy masz już przykłady swoich realizacji, przemyśl dobrze strukturę prezentacji swoich działań. Portfolio UX Designera może mieć formę strony internetowej lub pliku PDF. Oprócz tego istnieją również kreatory na Behance.net lub Dribbble.com, które nie tylko umożliwiają stworzenie własnego portfolio, ale przy okazji posiadają funkcje społecznościowe i mogą być kolejnym kanałem do poszukiwania pracy.
Portfolio możesz podzielić podzielić na trzy części. Warto zawrzeć w nim wstęp, który będzie krótkim przedstawieniem Ciebie jako osoby wraz z ogólnym, ale również krótkim odniesieniem do prezentowanych dalej projektów.
Następnie zastanów się nad opisami projektów. W przypadku UX Designu ważna jest nie tylko warstwa wizualna, ale też uzasadnienie decyzji projektowych. Portfolio UX Designera samo w sobie powinno zostać zaprojektowane z myślą o doświadczeniach użytkowników (w tym przypadku rekruterów i innych osób decyzyjnych :)). Na koniec nie zapomnij o dobrym zaprojektowaniu przycisków lub informacji kontaktowych.
Pozostała część artykułu pod materiałem wideo:
Jak opisać projekt UX?
Prezentując 3 projekty w portfolio, musisz zadbać o logiczny i przewidywalny schemat informacji. Osoba, która będzie je oglądać, musi mieć możliwość szybkiego wyłapania wzrokiem ich najważniejszych punktów. Każdy projekt możesz oprzeć o następujący schemat:
- Wstęp – krótki opis projektowanego produktu, celu, odbiorców docelowych i innych ogólnych informacji o firmie, dla której wykonany był projekt.
- Kontekst projektu – w tym punkcie można rozwinąć powyższe informacje oraz wzbogacić je o problemy, które były do rozwiązania, a także uzasadnienie projektowe.
- Wykorzystane narzędzia – warto wspomnieć, z jakich narzędzi korzystało się podczas pracy.
- Prezentacja projektów – jeśli pokazujesz własne „projekty do szuflady” nie musisz martwić się złamaniem NDA. W przeciwnym przypadku musisz mieć pewność, że firma wyraża zgodę na dzielenie się projektem w procesach rekrutacyjnych. Jeśli takiej zgody nie uzyskasz, postaw na rzeczowe i konkretne opisy swoich działań. One mogą się różnić w zależności od charakteru produktu.
Czytaj więcej:
Wyznacz swoje OKR. To lepsze niż KPI
Chcemy pracować 4 dni w tygodniu
Go – język programowania zdobywający popularność