Cechy, których nie może mieć project manager
Ostatnia aktualizacja 4 sierpnia, 2022
Kariera kierownika projektu nie jest pisana każdemu, dlatego podajemy cechy, których nie może mieć project manager. Warto sprawdzić, które problemy są najważniejsze i czy można coś z mini zrobić? Czy jednak warto zainteresować się innym zawodem?
Praca project managera wymaga wielu różnych umiejętności i cech, które pozwalają zarządzać projektami, ludźmi, delegować zadania, rozwiązywać problemy i konflikty, tworzyć raporty, zarządzać budżetem itp. Do tego musi znać się na dziedzinie, w której podejmuje się kierować projektami.
Zobacz: Kim jest Net developer?
Cechy, których nie może mieć project manager
Poniżej prezentujemy 10 cech, które mogą sprawić, że kandydat nie zostanie project managerem. Nie eliminują one możliwości prowadzenia projektów, ale jeśli skumuluje się kilka tych problemów, to może być trudno wypracować ich poprawę na tyle, aby skutecznie kierować projektami.
1. Masz problemy z komunikacją z ludźmi
Project manager dosłownie połowę swojego czasu przeznacza na jakąś formę komunikacji, gdyż bardzo często telefonuje, pisze maile, rozmawia, konferuje, tworzy raporty i dokumentację. Jeśli nie idzie Ci dobrze w kontaktach z ludźmi, wybierz inną ścieżkę kariery.
2. Masz problemy ze współpracą z ludźmi
Project managerowie kierują od jednego do kilku zespołami naraz, spędzają sporo czasu na komunikacji i wzajemnej pracy z klientami. Jeśli wolisz spokojną pracę przy biurku – skup się na zawodach niewymagających pracy zespołowej.
3. Nie lubisz zarządzać ludźmi
Jeśli wolisz mieć nad sobą szefa i żadnych podwładnych pod sobą, to praca project managera nie jest dla Ciebie. Tu przez cały czas trzeba zarządzać członkami zespołu lub zespołów, a także zewnętrznymi podmiotami pomagającymi w realizacji projektów.
4. Jesteś zbyt dokładny w swojej pracy i skupiasz się na szczegółach
Kierownik projektu nie może skupiać się na szczegółach, albowiem od tego ma ludzi w zespole. Project manager musi mieć szerokie spojrzenie na całość projektu i na jego kamienie milowe. Skupianie się na szczegółach sprawiłoby, że nie osiągnąłby sukcesu.
5. Nie lubisz tworzyć dokumentacji
Project manager ciągle pracuje nad raportami, planami, zmianami w projektach. Do tego potrzebna jest dokumentacja i praca z nią. Jeśli nie jesteś w stanie ogarniać tego na bieżąco, to szukaj innej pracy.
6. Wolisz, gdy wydają Ci polecenia, ale samemu nie lubisz rządzić
Kierownik projektu ciągle deleguje jakieś prace zespołowi i podwykonawcom. Zmienia decyzje i wymagania od zespołu, gdy klient zmieni coś w projekcie.
7. Procesy i ich śledzenie to dla Ciebie mordęga
W pracy project managera procesy, ich śledzenie i optymalizowanie. Jeśli nie po drodze Ci z takim porządkiem rzeczy, to zajmij się czymś innym.
8. Masz problemy z organizacją pracy
Jeśli masz problemy z organizacją własnej pracy i wykonywaniem zadań, to nie sprawdzisz się jako kierownik projektu. W tej pracy organizowanie swojego czasu i zespołu to podstawa. Trzeba na bieżąco śledzić postępy i szybko oraz właściwie reagować.
9. Nie jesteś pewien siebie
Project manager musi być pewien siebie, swoich umiejętności, jak również wiedzy i doświadczenia. W przeciwnym razie zespół nie będzie zarządzany prawidłowo, a klienci szybko zorientują się, że zadanie Cię przerasta.
10. Nie jesteś asertywny
Asertywność to dobra cecha project managera. Musi on posiadać umiejętność odrzucania zmian w projekcie, które nadmiernie go skomplikują, a nie przyniosą wymiernych korzyści. Czasem liczy się doprowadzenie projektu do końca w zadanym budżecie niż przepalenie pieniędzy i nieskończenie prac na czas.
Sprawdź: C++ podstawy