Centrum wiedzy o technologiach i pracy w IT
senior project manager

Senior project manager może cię wiele nauczyć

Senior project manager to osoba, która świetnie zarządza projektami i ma duże doświadczenie. Czy początkujący kierownicy projektu mogą się od niego czegoś nauczyć? Zdecydowanie tak – zwłaszcza w kontekście zrozumienia biznesu.

  • Aby pracować jako kierownik projektu, który w przyszłości będzie mógł zyskać rangę senior project managera, potrzebne ci konkretne umiejętności
  • Trzeba zrozumieć podstawowe koncepcje, metody i narzędzia do pracy, ale też umieć tworzyć skuteczne plany projektów, dobierać właściwych specjalistów oraz zarządzać ryzykiem
  • Jeśli tylko możesz nauczyć się czegoś od seniora – wykorzystaj tę okazję
Nie udało się zapisać Twojej subskrypcji. Spróbuj ponownie.
Udało się! Widzimy się niebawem – newsletter wysyłamy w każdy wtorek

Otrzymuj za darmo unikalne poradniki, dane i wiedzę o pracy w IT – dostarczane co tydzień

Klikając “Zapisz mnie” wyrażasz zgodę na otrzymywanie e-maili od redakcji, a także ofert partnerów oraz akceptujesz naszą Politykę prywatności.

Obecnie nie brakuje kursów na project managera. Ale żaden kurs nie sprawi, że zyskasz status senior project manager. Doświadczenia nie da się “kupić” – trzeba je wypracować.

Możesz się dużo nauczyć od ludzi, którzy wykonują taką pracą, jaką sam chcesz wykonywać. Skontaktuj się z kierownikami projektu w twojej organizacji albo osobami z kręgu znajomych, by uzyskać odpowiednie informacje. Zadaj im takie pytania:

  1. Na jakie najważniejsze rzeczy zwrócić uwagę jako kierownik projektu, gdy dopiero zaczynam?
  2. Jak aktualizujesz swoją wiedzę? Czy są jakieś konkretne kursy, które polecasz?
  3. Jak się szkoliłeś? Jak dochodziłeś do stanowiska senior project manager?

To są dobre punkty wyjścia i pierwsze kroki do podjęcia. Dopiero później, po kilku latach pracy, możesz zająć się oficjalnymi szkoleniami z certyfikacją. Tu konkretnie możemy polecić niezawodne Project Management Professional (PMP) z Project Management Institute oraz PRINCE2 Foundation Project Management Certification. Takie profesjonalne certyfikaty otwierają później drzwi do bardziej odpowiedzialnych ról i przyspieszają karierę. Na początku jednak wystarczą ci darmowe kursy, podcasty, a także artykuły takie jak ten, który właśnie czytasz.

Senior project manager a umiejętności miękkie

Powyższe – zwłaszcza certyfikaty – zaliczamy do umiejętności twardych. A jakie są te miękkie? Dobry project manager – zwłaszcza senior project manager – zdradzi ci, że w tej pracy umiejętności miękkie mają ogromne znaczenie.

Sprawdź: IT project manager – obowiązki

Po pierwsze, ważna jest inteligencja emocjonalna. To zdolność do postrzegania emocji własnych i innych, tzw. umiejętność “wchodzenia w czyjeś buty”. Ćwicz tę umiejętność poprzez regularne zadawanie pytań: Co motywuje mnie (i daną osobę) do robienia postępów? Kiedy pojawiają się negatywne myśli i jak sobie z nimi radzić? Rozważ przeprowadzenie testów osobowościowych, by lepiej się poznać, ale też by lepiej zrozumieć innych. Możesz zacząć od darmowego 16personalities.

Po drugie – krytyczne myślenie. To nic innego jak myślenie racjonalne i logiczne, z domieszką sceptycyzmu i kwestionowania. Świetna umiejętność dla project managera, ponieważ pozwoli zidentyfikować główne przyczyny każdego problemu. Zawsze zwracaj uwagę na wszystkie założenia projektów, a także upewniaj się, że wyciągasz wnioski na podstawie dowodów (fakty i dane), nie zaś stronniczych doświadczeń i opinii.

Dalej, trzecia umiejętność to podejmowanie decyzji. Wiele osób wbrew pozorom ma z tym problem. Naucz się przejmować inicjatywę, brać odpowiedzialność i nie bać się podejmowania decyzji. Najlepszym sposobem na poprawienie tej umiejętności jest analiza przed podjęciem decyzji. Rozważ wszelkie “za” i “przeciw”, nie pozwalając na impulsywność. Dzięki temu uda ci się obrać właściwy kierunek i nie będziesz później żałował danej decyzji. Pamiętaj też, że czasami decyzje podejmujesz sam, a czasami powinien zrobić to zespół. Jeśli zaś zespół, to zawsze zastanów się czy decyzja wymaga jednomyślności, czy wystarczy większość głosów.

Senior project manager zna się na biznesie. I ma wpływ na innych

Kolejne dwie umiejętności i cechy to coś, co uda ci się zdobyć wraz z doświadczeniem. Tutaj kursy są pomocne, ale mimo wszystko wymagana jest przede wszystkim praktyka.

Praca w IT: System hybrydowy

Wpływ to pierwsza z umiejętności – to zdolność do inspirowania lub przekonywania innych ludzi. Jako doświadczony kierownik projektu będziesz musiał odpowiednio motywować i przekonywać innych, niekoniecznie będąc ich przełożonym. Staraj się więc, aby każdego poznać, jak również wiedzieć i rozumieć indywidualne cele członków zespołu. Następnie wykorzystaj to, co wiesz, łącząc pracę specjalistów z ich celami. To na pewno zainspiruje do działania. Jednocześnie to nie lada sztuka, by być prawdziwym liderem i osobą, która ma taki wpływ. Dlatego podkreślamy, że nie jest to łatwa umiejętność do opanowania.

Sprawdź: Ilu programistów jest na świecie

Ostatnia z umiejętności to wiązanie wyników projektu z konkretnymi wyzwaniami biznesowymi i strategicznymi celami firmy. Tylko niektóre osoby potrafią przekonywać kierownictwo wyższego szczebla, przedstawiając konkretne cele i wizje, a także potencjał biznesowy. Jeśli nauczysz się wiązać projekty z biznesem – daleko zajdziesz. A jeśli będziesz miał też szeroką wiedzę z danej branży (wyzwania, konkurenci, modele biznesowe) – to tym lepiej dla ciebie.

Total
6
Shares
_podobne artykuły