Typografia. Książki, które musisz o niej przeczytać
Ostatnia aktualizacja 23 maja, 2022
Nietrafiony wybór typografii potrafi zmienić przekaz projektu, a źle zaprojektowany krój pisma może go nawet zepsuć. W projekcie, który ma się ukazać w druku, ale też w przypadku projektowania stron www, jednym z ważniejszych elementów jest właśnie typografia. Książki, które wybraliśmy i opisaliśmy poniżej pomogą Ci poznać zasady projektowania z uwzględnieniem typografii. Wybrane pozycje przybliża także temat projektowania krojów pisma. Na polskim rynku najwięcej publikacji z tej kategorii można znaleźć w wydawnictwie d2d.pl, a pojedyncze tytuły także w wydawnictwie Karakter.
Sprawdź: Dobry font na stronę internetową – jak wybrać?
Typografia – książki wydawnictwa d2d.pl
Wydawnictwo d2d.pl specjalizuje się w książkach dla designerów, dlatego to zwykle pierwszy kierunek w poszukiwaniu publikacji, które wydano na polskim rynku.
Triumf typografii. Kultura, komunikacja, nowe media | Hoeks Henk, Lentjes Ewan
„Triumf typografii…” jest bogato ilustrowanym zbiorem tekstów związanych w przeważającej części z typografią, ale też projektowaniem w ogóle. Książkę podzielono na trzy części:
Narodziny i rozwój typografii – w tej części autorzy zarysowują kształtowanie się typografii w czasie. Piszą zatem o zjawiskach, które miały miejsce w konkretnych momentach historii. Przeczytamy o czasach przed pierwszym drukiem, a także o rozwoju przemysłowym i o tym, jak to wszystko wpływało na rozwój koncepcji projektowania.
Nowe kierunki w typografii – ta część porusza kontekst narodzin kultury książki w Europie i tego, jak typografia rozwinęła się względem nowych mediów. Mówi o tym, ze cyfryzacja tekstu, to druga rewolucja typograficzna, a następnie przeprowadza przez analizę tej myśli w kolejnych rozdziałach.
Zakres typografii – ta część umieszcza typografię w kontekście innych dziedzin: architektury, sztuk wizualnych, projektowania graficznego i wszystkich innych, w których pojawia się liternictwo. Całość dopełniają fotografie, czyniąc z niej interesujący przegląd różnych trendów.
Jest to zatem książka, która pozwala poznać kontekst rozwoju typografii i jej wpływu na projektowanie oraz kształtowanie się pewnych tendencji. Będzie dobrą propozycją dla osób chcących wgłębić się w zależności historyczne, a także chcących zyskać większą świadomość na temat obecnych zjawisk w projektowaniu.
Detal w typografii | Jost Hochuli
„Detal w typografii” to książka wprowadzająca w zagadnienia dotyczące znaków oraz innych elementów odpowiadających za czytelność. W jaki sposób ułatwić odbiorcy czytanie? Należy zadbać nie tylko o ładne wizualnie projekty, ale też znać zasady dobrej typografii w długich i krótkich tekstach.
Litery, światła międzyliterowe, wyrazy, odstępy międzywyrazowe, wiersze, interlinia, łamy . To wszystkie elementy typografii, dzięki którym projekt staje się czytelny i przystępny w odbiorze. Książka będzie idealną propozycją zarówno dla projektantów, jak i laików zainteresowanych tematem.
Zobacz: UI Design – czym jest? Jakie są wytyczne projektowania?
Typografia – książki wydawnictwa Karakter
Wydawnictwo Karakter ma na swoim koncie kilka interesujących pozycji dla projektantów, z czego na temat typografii wydało do tej pory cztery.
Ciemne typki. Sekretne życie znaków typograficznych | Keith Houston
Książka opowiada o pochodzeniu znaków przestankowych, ich funkcjach oraz o tym, jakim przemianom ulegały na przestrzeni czasu. „Ciemne typki…” jest publikacją pisaną z perspektywy zachodniej kultury pisma. Autorka przeprowadza czytelników przez ciekawostki na temat znaków interpunkcyjnych. Pisze o znakach, których używamy do dzisiaj, ale też odkrywa zapomniane fakty o znakach, które z powszechnego użycia zniknęły.
Wystrzegaj się Futury | Douglas Thomas
Cała książka została poświęcona jednemu fontowi – Futurze. To bogato ilustrowana publikacja o jednym z bardziej pospolitych fontów, ale tylko z pozoru. Sam projekt okładki, na którym wypisano marki używające Futury, ukazuje jak powszechnym wyborem w tworzeniu identyfikacji wizualnej była w różnych momentach.
Autor opisuje genezę powstania Futury, sięgając do Bauhausu, a także umieszcza ją w kontekście ideologicznych odniesień i zastosowań reklamowych. Książkę z przyjemnością przeczytają nie tylko projektanci, ale też osoby zainteresowane badaniem zależności kulturowych.