Centrum wiedzy o technologiach i pracy w IT

Typografia. Książki, które musisz o niej przeczytać

Ostatnia aktualizacja 22 marca, 2023

Nietrafiony wybór typografii potrafi zmienić przekaz projektu, a źle zaprojektowany krój pisma może go nawet zepsuć. W projekcie, który ma się ukazać w druku, ale też w przypadku projektowania stron www, jednym z ważniejszych elementów jest właśnie typografia. Książki, które wybraliśmy i opisaliśmy poniżej pomogą Ci poznać zasady projektowania z uwzględnieniem typografii. Wybrane pozycje przybliża także temat projektowania krojów pisma. Na polskim rynku najwięcej publikacji z tej kategorii można znaleźć w wydawnictwie d2d.pl, a pojedyncze tytuły także w wydawnictwie Karakter.

Nie udało się zapisać Twojej subskrypcji. Spróbuj ponownie.
Udało się! Widzimy się niebawem – newsletter wysyłamy w każdy wtorek

Otrzymuj za darmo unikalne poradniki, dane i wiedzę o pracy w IT – dostarczane co tydzień

Klikając “Zapisz mnie” wyrażasz zgodę na otrzymywanie e-maili od redakcji, a także ofert partnerów oraz akceptujesz naszą Politykę prywatności.

Sprawdź: Dobry font na stronę internetową – jak wybrać?

Typografia – książki wydawnictwa d2d.pl

Wydawnictwo d2d.pl specjalizuje się w książkach dla designerów, dlatego to zwykle pierwszy kierunek w poszukiwaniu publikacji, które wydano na polskim rynku.

Triumf typografii. Kultura, komunikacja, nowe media | Hoeks Henk, Lentjes Ewan

„Triumf typografii…” jest bogato ilustrowanym zbiorem tekstów związanych w przeważającej części z typografią, ale też projektowaniem w ogóle. Książkę podzielono na trzy części:

  • Narodziny i rozwój typografii w tej części autorzy zarysowują kształtowanie się typografii w czasie. Piszą zatem o zjawiskach, które miały miejsce w konkretnych momentach historii. Przeczytamy o czasach przed pierwszym drukiem, a także o rozwoju przemysłowym i o tym, jak to wszystko wpływało na rozwój koncepcji projektowania.
  • Nowe kierunki w typografii ta część porusza kontekst narodzin kultury książki w Europie i tego, jak typografia rozwinęła się względem nowych mediów. Mówi o tym, ze cyfryzacja tekstu, to druga rewolucja typograficzna, a następnie przeprowadza przez analizę tej myśli w kolejnych rozdziałach.
  • Zakres typografii – ta część umieszcza typografię w kontekście innych dziedzin: architektury, sztuk wizualnych, projektowania graficznego i wszystkich innych, w których pojawia się liternictwo. Całość dopełniają fotografie, czyniąc z niej interesujący przegląd różnych trendów.

Jest to zatem książka, która pozwala poznać kontekst rozwoju typografii i jej wpływu na projektowanie oraz kształtowanie się pewnych tendencji. Będzie dobrą propozycją dla osób chcących wgłębić się w zależności historyczne, a także chcących zyskać większą świadomość na temat obecnych zjawisk w projektowaniu.

Detal w typografii | Jost Hochuli

„Detal w typografii” to książka wprowadzająca w zagadnienia dotyczące znaków oraz innych elementów odpowiadających za czytelność. W jaki sposób ułatwić odbiorcy czytanie? Należy zadbać nie tylko o ładne wizualnie projekty, ale też znać zasady dobrej typografii w długich i krótkich tekstach.

Litery, światła międzyliterowe, wyrazy, odstępy międzywyrazowe, wiersze, interlinia, łamy . To wszystkie elementy typografii, dzięki którym projekt staje się czytelny i przystępny w odbiorze. Książka będzie idealną propozycją zarówno dla projektantów, jak i laików zainteresowanych tematem.

Zobacz: UI Design – czym jest? Jakie są wytyczne projektowania?

Obejrzyj wideo Uniwersytetu SWPS o wykorzystywaniu typografii w projektowaniu

Typografia – książki wydawnictwa Karakter

Wydawnictwo Karakter ma na swoim koncie kilka interesujących pozycji dla projektantów, z czego na temat typografii wydało do tej pory cztery.

Ciemne typki. Sekretne życie znaków typograficznych | Keith Houston

Książka opowiada o pochodzeniu znaków przestankowych, ich funkcjach oraz o tym, jakim przemianom ulegały na przestrzeni czasu. „Ciemne typki…” jest publikacją pisaną z perspektywy zachodniej kultury pisma. Autorka przeprowadza czytelników przez ciekawostki na temat znaków interpunkcyjnych. Pisze o znakach, których używamy do dzisiaj, ale też odkrywa zapomniane fakty o znakach, które z powszechnego użycia zniknęły.

35 zł – możesz kupić tu

Wystrzegaj się Futury | Douglas Thomas

Cała książka została poświęcona jednemu fontowi – Futurze. To bogato ilustrowana publikacja o jednym z bardziej pospolitych fontów, ale tylko z pozoru. Sam projekt okładki, na którym wypisano marki używające Futury, ukazuje jak powszechnym wyborem w tworzeniu identyfikacji wizualnej była w różnych momentach.

Autor opisuje genezę powstania Futury, sięgając do Bauhausu, a także umieszcza ją w kontekście ideologicznych odniesień i zastosowań reklamowych. Książkę z przyjemnością przeczytają nie tylko projektanci, ale też osoby zainteresowane badaniem zależności kulturowych.

35 zł – możesz kupić tu

Dosłownie. Liternicze i typograficzne okładki polskich książek 1944–2019 | Janusz Górski

Publikacja prezentująca przegląd okładek polskich książek na przestrzeni 75 lat wraz z omówieniem projektów. Autorem jest Janusz Górski, grafik i polski znawca edytorstwa.

W książce znajduje się prawie 1000 kolorowych ilustracji oraz wyczerpujące komentarze na temat omawianych projektów. Janusz Górski podaje przykłady nie tylko najlepszych projektów, ale także bierze na warsztat także te złe, wyjaśniając co mogło tam pójść lepiej i dlaczego.

79 zł – możesz kupić tu

Total
0
Shares
_podobne artykuły