Centrum wiedzy o technologiach i pracy w IT

Persona w UX – czym jest i jak ją stworzyć?

Ostatnia aktualizacja 21 października, 2022

Persona to jeden z elementów, który umożliwia zaadresowanie finalnego produktu do danej grupy odbiorców. Persony tworzy się w wielu procesach projektowych, a w tym tekście skupimy się na kontekście persony UX. Czym dokładnie jest, jak ją stworzyć w kilku prostych krokach? Przeczytaj poniżej.

Ostatnia aktualizacja: 21.10.2022. Dodaliśmy akapit na temat tego, dlaczego tworzenie person jest istotne w procesie projektowym.

Nie udało się zapisać Twojej subskrypcji. Spróbuj ponownie.
Udało się! Widzimy się niebawem – newsletter wysyłamy w każdy wtorek

Otrzymuj za darmo unikalne poradniki, dane i wiedzę o pracy w IT – dostarczane co tydzień

Klikając “Zapisz mnie” wyrażasz zgodę na otrzymywanie e-maili od redakcji, a także ofert partnerów oraz akceptujesz naszą Politykę prywatności.

Sprawdź: Idealne życie a zarobki

Persona – definicja

Persony to reprezentacje konkretnych użytkowników danego produktu, które pomagają zrozumieć  ich realne cele, potrzeby, motywacje i bolączki. Są to bardzo konkretne postaci ze swoją charakterystyką, danymi osobowymi (fikcyjnymi), a także ze szczegółami kontekstowymi, które mogą być przydatne w tematyce danego produktu.

Taką postać przedstawia się zwykle na 1-2 stronach, opisując typowe zachowania konsumenckie, umiejętności, czasem też postawę i poglądy oraz zarys środowiska. Aby urealistycznić i móc jeszcze bardziej „wyczuć” daną postać, można zamieścić przykładowe zdjęcie.

Cechy prawidłowo utworzonej persony

Powstają w oparciu o dane

W tworzeniu persony nie chodzi o przypadkowy zestaw cech, którym spróbujemy nakreślić przykładowego użytkownika. Dobrze przygotowana persona opiera się o wcześniej zgromadzone realne dane (np. pochodzące z badań). 

Odzwierciedlają stan aktualny

Przykładowe reprezentacje użytkowników bazują na obecnym sposobie wchodzenia w interakcje z produktem i nie przedstawiają tego, jak to może wyglądać w przyszłości.

Rzeczywiste wzorce zachowań

Postaci wyposaża się w realistyczne wzorce zachowań użytkowników, które wyłania się na podstawie obserwacji oraz badań.

Persony posiadają zdefiniowane cele

W oparciu o kontekst, postać cechuje się konkretnym rodzajem zachowań, potrzeb oraz posiada adekwatne do sytuacji cele.

Realistyczne a nie wyidealizowane

Pracując nad produktem, musimy pamiętać, że tworzymy go dla realistycznych osób, a nie wyidealizowanego odbiorcy. Zatem w tworzeniu persony należy wziąć pod uwagę wszelkie aspekty, które mogą pojawić się w związku z jej cechami, potrzebami, bolączkami i celami – nawet takie, które niekoniecznie muszą się nam spodobać.

Zobacz: Drukarka do zdjęć z telefonu – jaką wybrać?

Jakie informacje muszą się znaleźć na karcie persony?

  • Cele 

Każda z reprezentacji użytkowników powinna posiadać swoje cele do osiągnięcia, które są powiązane z projektowanym produktem.

  • Potrzeby

W tej kolumnie powinno się znaleźć wszystko, co jest niezbędne do osiągnięcia wyznaczonego celu.

  • Ulepszacze

To opcjonalna rubryka na informacje o elementach, które mogą ułatwić osiągnięcie celu, ale nie są niezbędne.

  • Bolączki i obawy

W tej kolumnie powinno się znaleźć wszystko to, czego użytkownik nie chce doświadczyć, ponieważ może to oddalić lub uniemożliwić osiągnięcie założonego celu.

  • Metryczka

Aby nadać personie ludzką twarz, warto zamieścić informacje na temat wieku, miejscowości, branży i stanowiska, które zajmuje, a także narzędzi, z których korzysta na co dzień.

Dlaczego stworzenie person jest ważne?

Dobry produkt to produkt, który jest w całości dostosowany do potrzeb swojej grupy odbiorców. Stworzenie person na potrzeby projektu pozwala lepiej wczuć się w rolę potencjalnych odbiorców produktu i uniknąć błędów, które mogą być niezauważone w procesie tworzenia produktu. Projektując różne rzeczy, projektant musi zadbać o to, aby tworzyć pod grupę odbiorców, a nie pod siebie. Zatem persona UX przyda się do lepszej i skuteczniejszej weryfikacji scenariusza, w którym widoczny jest sposób wchodzenia w interakcję z produktem.

Ludzie mają skłonności do patrzenia na świat przede wszystkim przez własny filtr poznawczy. Persony pomagają w zbudowaniu empatii potrzebnej do odnajdowania najlepszych rozwiązań i pozwalają skuteczniej weryfikować decyzje projektowe.

Ponadto, poza swoją główną rolą, jest to świetne narzędzie komunikacyjne w obrębie zespołu. Łatwiej odnosić się do konkretnych zmian, mówiąc, że postać XYZ potrzebuje bardziej czytelnego fontu, ponieważ przegląda serwis głównie na smartfonie. Ten komunikat jest uzasadniony poza zwykłym sporem o gust i zwraca uwagę na konkretny problem.

Total
12
Shares
_podobne artykuły