Centrum wiedzy o technologiach i pracy w IT

Wywiad pogłębiony. Dlaczego jest przydatny w UX Designie?

Wywiad pogłębiony IDI, czyli Individual In-depth Interview, jest bezpośrednią rozmową badacza i osoby badanej. Efekty takiego wywiadu stanowią później cenny zasób wiedzy o realnych potrzebach i perspektywie przyszłych klientów, a także są dopełnieniem kontekstowym dla danych wynikowych. Wywiady pogłębione mogą także posłużyć do dopracowania przytań do przyszłych badań na innych grupach.

Sprawdź: UX Researcher – na czym polega ta praca?

Kiedy wywiad pogłębiony jest przydatny?

Chcąc uruchomić nową usługę lub wydać całkowicie nowy produkt, warto zastanowić się nad uzupełnieniem innych badań wywiadem pogłębionym. Dlaczego?

Choć jest to metoda, która umożliwia pozyskanie danych od bardzo ograniczonej liczby osób, pozwala jednak dogłębnie poznać potrzeby i motywacje. W zestawieniu z danymi wynikowymi może więc rzucić całkowicie nowe światło na tamte informacje. Wywiady pogłębione powinno się stosować zamiast grup fokusowych, szczególnie jeśli kontekst grupowy nie jest istotny dla badań.

Zobacz: WCAG 2.1, czyli zalecenia na temat dostępności stron

Jak wyglądają wywiady pogłębione?

Na początek należy zdefiniować kim jest odbiorca produktu lub usługi, którą chce się wprowadzić na rynek. Jest to istotne do przeprowadzenia rekrutacji do badania. Następnie warto wybrać miejsce, które wprowadzi atmosferę swobody i da poczucie bezpieczeństwa rozmówcy. Zdarza się, że wywiady pogłębione przeprowadza się w kawiarniach, wynajętych przestrzeniach coworkingowych, a nawet w parkach.

Taka rozmowa posiada swoją strukturę i opiera się na scenariuszu, który trzeba przygotować wcześniej. Kiedy już mamy określone cele rozmowy, przychodzi czas na rekrutację osób do badania i sam wywiad.

Po zakończonej rozmowie obrabia się zebrany materiał. Konieczna jest transkrypcja wywiadu oraz uporządkowanie notatek z rozmowy. Na koniec możemy zacząć analizować pozyskane dane.

Nie udało się zapisać Twojej subskrypcji. Spróbuj ponownie.
Udało się! Widzimy się niebawem – newsletter wysyłamy w każdy wtorek

Otrzymuj za darmo unikalne poradniki, dane i wiedzę o pracy w IT – dostarczane co tydzień

Klikając “Zapisz mnie” wyrażasz zgodę na otrzymywanie e-maili od redakcji, a także ofert partnerów oraz akceptujesz naszą Politykę prywatności.

Jak dobrze przeprowadzić wywiad pogłębiony?

Mimo że jesteśmy już przyzwyczajeni do pracy i komunikacji zdalnej w wielu momentach, w których jeszcze przed trzema laty nie wyobrażalibyśmy sobie takiego trybu, to spotkanie osobiste jest warunkiem koniecznym. Dlaczego?

Poza treścią rozmowy potrzebujemy mieć na uwadze także komunikację niewerbalną. Nawet jeśli rozmawiamy z kimś z użyciem kamery, to nadal mikroekspresje czy nawet mowa ciała nie są tak widoczne, jak twarzą w twarz. Przed wywiadem warto upewnić się, że dyktafon ma pełną baterię (nawet jeśli korzystasz ze smartfona, polecamy jeszcze drugi nośnik, aby uchronić się przed utratą plików). Przyda się także coś do zanotowania.

Przygotowując się do wywiadu, badacz powinien znać na pamięć pytania oraz cały kontekst. Przed rozpoczęciem wywiadu wypełnia się metryczkę. Prawidłowa kolejność pytań powinna prowadzić od ogółu do szczegółu. Pytania nie mogą niczego sugerować, powinny być neutralne, a także otwarte. To rozmówca jest w centrum naszego zainteresowania, dlatego warto pozwolić mu mówić wyczerpująco. Trzeba jednak zaznaczyć, że jeśli rozmówca zbyt mocno zbacza z tematu, trzeba go zręcznie wprowadzić na właściwy tok rozmowy. Dobra próba dla wywiadów pogłębionych wynosi 5-10 osób.

Total
1
Shares
_podobne artykuły