Centrum wiedzy o technologiach i pracy w IT
Liderzy biznesowi nie są gotowi na zmiany związane z AI. / Fot. SuPatMaN, Shutterstock.com

73% liderów biznesowych nie jest gotowych na erę AI

Ostatnia aktualizacja 22 kwietnia, 2024

Nowe badanie przeprowadzone przez Egon Zehnder we współpracy z Kearney ujawnia, że aż 73% liderów biznesu nie jest odpowiednio przygotowanych do transformacji związanej ze sztuczną inteligencją. Kluczowe bariery to brak czasu, odpowiednich osób oraz funduszy, co stawia przed liderami znaczące wyzwania w adaptacji do zmieniającej się rzeczywistości.

Nie udało się zapisać Twojej subskrypcji. Spróbuj ponownie.
Udało się! Widzimy się niebawem – newsletter wysyłamy w każdy wtorek

Otrzymuj za darmo unikalne poradniki, dane i wiedzę o pracy w IT – dostarczane co tydzień

Klikając “Zapisz mnie” wyrażasz zgodę na otrzymywanie e-maili od redakcji, a także ofert partnerów oraz akceptujesz naszą Politykę prywatności.

AI wzmocni rolę liderów, ale czy są na to gotowi?

Mimo że większość liderów (70%) spodziewa się, że ich firmy zostaną zdestabilizowane przez AI w ciągu najbliższych pięciu lat, tylko 20% z nich uważa, że ich organizacje są obecnie przygotowane na takie zmiany. Jednocześnie, brak zrozumienia AI wśród liderów stanowi według 51% ankietowanych kolejną przeszkodę. 89% tych, którzy czują się przygotowani, przypisuje to zrozumieniu AI przez ich zespoły kierownicze i zdolności do przewidywania zmian.

Lider AI to specjalista, która zna się na technologii AI i świetnie rozumie jej logikę. Umie skoordynować tworzenie strategii AI w organizacji, rozumie dane i wie, jak z nich mądrze korzystać. Potrafi też dane monetyzować i tworzyć nowe źródła przychodu dla firmy

Maria Parysz, ekspertka AI, założycielka ElephantAI

Aż 90% prezesów zachodnich firm twierdzi, że sztuczna inteligencja wzmocni ich rolę w organizacji, tylko 40% z nich uważa, że posiada odpowiednie umiejętności, by sprostać transformacji narzuconej przez AI.

Jedziemy jako świat IT z superszybkimi prędkościami, 600 km/h, a może i więcej. Szukamy kierowców, którzy nami odpowiednio pokierują. Tymczasem mam wrażenie, że rozwój technologii nas wyprzedza. Mamy technologie, ale nie zawsze wiemy, co z nimi zrobić.

Daniel Piaszczyk, Senior Partner, Executive IT, Wyser Executive Search w wywiadzie dla Business Insider

    Raport wykazał, że mimo nikłego przygotowania, aż 85 procent liderów biznesowych nadal postrzega sztuczną inteligencję jako szansę dla swoich organizacji.

    Mając na uwadze powszechne uznanie, że sztuczna inteligencja będzie miała charakter zakłócający dla większości firm, zaskakujące jest, że liderzy biznesowi nadal czują, że ich organizacje nie są przygotowane na nadchodzące zmiany. […] Raport pokazał, że dominujące uczucie wśród liderów, jeśli chodzi o sztuczną inteligencję, to optymizm. Teraz wyzwaniem jest przekształcenie tego optymizmu w konkretne działania, zapewniając, że zarówno liderzy, jak i ich zespoły są gotowi przezwyciężyć wyzwania i wykorzystać możliwości, jakie oferuje AI.

    Alex Liu, dyrektor zarządzający i przewodniczący w Kearney

    Kluczowe cechy lidera w erze AI

    Najnowsze badanie przeprowadzone przez ElephantAI wśród absolwentów kursu „AI dla menedżerów” w Polsce, który ukończyło już 1,5 tys. osób, dostarcza danych o kompetencjach wymaganych od menedżerów aspirujących do roli ekspertów w dziedzinie sztucznej inteligencji. Ankietowani najczęściej wskazywali na:

    • posiadanie wiedzy o technologiach AI,
    • znajomości procesów zarządzania projektami AI,
    • skutecznej komunikacji w tej sferze,
    • umiejętności selekcji projektów, które przynoszą największy zwrot z inwestycji,
    • rozumienia mechanizmów ich działania.

    Maria Parysz, ekspertka w dziedzinie AI, podkreśla, że umiejętność wybierania odpowiednich projektów AI, które realnie przyczyniają się do biznesowej wartości firmy, jest kluczowa dla liderów w tej technologii. Wspiera to również raport MIT Sloan, według którego generatywna AI może zwiększyć efektywność wysoko wykwalifikowanych pracowników aż o 40%, o ile zostanie właściwie zaimplementowana.

    Zastosowanie AI w biznesie wymaga jednak więcej niż tylko kompetencji technicznych. Jak zauważa Parysz, kluczowe jest także odpowiednie podejście do danych i ich przetwarzania, co wiąże się z koniecznością modyfikacji procesów, struktury organizacyjnej oraz strategii marketingowej. Dlatego transformacja w obszarze AI musi obejmować całe przedsiębiorstwo, w tym zmiany w zakresie kwalifikacji pracowników.

    O konieczności przekwalifikowania już w 2019 roku donosiły badania IBM, z których wynikało, że aż 40% pracowników będzie potrzebować przekwalifikowania do 2022 roku. Globalnie dotyczyć to miało 1,4 miliarda osób z 3,4 miliarda pracujących. 5 lat temu dla wielu pracowników AI zdawało się odległą przyszłością, a badania odbijały się bez echa w naszej świadomości.

    Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł. Obserwuj EnterTheCode.pl w Wiadomościach Google, aby być na bieżąco.

    Total
    0
    Shares
    _podobne artykuły