Centrum wiedzy o technologiach i pracy w IT
lean management

Lean management – na czym polega i jakie są korzyści?

Ostatnia aktualizacja 11 kwietnia, 2023

Podejście lean w firmach IT odnosi się do stosowania zasad lean managementu w celu poprawy wydajności, jakości i efektywności procesów biznesowych związanych z tworzeniem oprogramowania i zarządzaniem projektami IT. Czym dokładnie charakteryzuje się lean management i jakie płyną z niego korzyści? O tym przeczytasz poniżej.

Nie udało się zapisać Twojej subskrypcji. Spróbuj ponownie.
Udało się! Widzimy się niebawem – newsletter wysyłamy w każdy wtorek

Otrzymuj za darmo unikalne poradniki, dane i wiedzę o pracy w IT – dostarczane co tydzień

Klikając “Zapisz mnie” wyrażasz zgodę na otrzymywanie e-maili od redakcji, a także ofert partnerów oraz akceptujesz naszą Politykę prywatności.

Zobacz: System informatyczny – czym jest i jakie ma zastosowanie?

Podejście lean – co to jest?

Lean management to metodyka zarządzania, która swoje źródło ma w japońskim przemyśle. Pionierką tego podejścia była Toyota Production System, a już w latach 60. i 70. ten sposób pracy został zaadaptowany w innych japońskich przedsiębiorstwach motoryzacyjnych, m.in. Mazda i Nissan.

Popularność lean managementu w innych sektorach na dobre zaistniała dopiero w latach 90. za sprawą książki pt. The Machine That Changed the World, autorstwa badaczy z MIT.

Celem lean managementu jest eliminacja marnotrawstwa, czyli wszelkich działań i procesów, które nie przynoszą wartości dodanej dla klienta. W kontekście firm IT, podejście lean oznacza eliminację niepotrzebnych procesów, skracanie czasu dostarczania produktów, redukcję kosztów oraz poprawę jakości, dzięki szybkim decyzjom o zmianach i poprawkach.

Jak wygląda lean management w firmach IT?

Wiele firm technologicznych decyduje się na wdrożenie metodyki Agile, która pozwala na szybsze i bardziej elastyczne dostarczanie produktów. Pracując zgodnie z tą ideą, osoby odpowiedzialne za analizę biznesową korzystają z narzędzi takich jak Value Stream Mapping, aby zidentyfikować niepotrzebne etapy w procesach i usprawnić je.

Konieczne staje się także stworzenie kanałów komunikacji z klientami. Pozwalają one na szybką wymianę informacji i umożliwiają lepsze zrozumienie ich potrzeb.

W trakcie pracy Scrum Master lub Agile Coach wykorzystuje metryki do monitorowania wydajności procesów i kontroli jakości, poprzez wdrożenie Lead Time lub Cycle Time. Dzięki temu staje się możliwe stałe doskonalenie procesów.

Sprawdź: Project manager – studia przygotują do tej pracy?

Lean management – zalety i wady

Przykładowe korzyści, jakie może przynieść zastosowanie podejścia lean w firmach IT dotyczą kluczowych obszarów pracy oraz środowiska. Przy odpowiednim wprowadzeniu procesu będą to:

  • Skrócenie czasu dostarczania produktów;
  • Poprawa jakości produktów;
  • Zwiększenie efektywności działań;
  • Zmniejszenie kosztów operacyjnych;
  • Zwiększenie motywacji pracowników.

Istnieje jednak kilka zagrożeń, które mogą wystąpić, jeśli zabraknie odpowiedniego podejścia i myślenia o lean managemencie. Wśród przeszkód, które mogą się pojawić, możemy natrafić na:

  • Opór pracowników, którzy mogą mieć negatywne doświadczenia z wcześniejszymi próbami wdrażania metodyk;
  • Zbyt płytkie rozumienie proces, przez co zmiany nie mogą być trwałe i dotyczyć rdzenia problemów;
  • Opór managementu wyższego szczebla, który wynika z niezrozumienia i trudności w dostrzeganiu korzyści strategicznych dla firmy.
Total
0
Shares
_podobne artykuły