System informatyczny – czym jest i jakie ma zastosowanie?
Ostatnia aktualizacja 20 czerwca, 2022
Niemal każda firma ma swój system informatyczny. Jednakże nawet pracownicy zapytani czym jest taki system i gdzie się go stosuje, nie zawsze potrafią poprawnie odpowiedzieć. Niniejszym spieszymy z wyjaśnieniami.
Zobacz: Ile zarabia architekt oprogramowania?
Czym jest system informatyczny?
Systemem informatycznym nazywamy urządzenie lub wiele urządzeń połączonych ze sobą, które są w stanie wykonywać powierzone im zadania. Zazwyczaj są to zadania związane ze zbieraniem, przetwarzaniem i przechowywaniem danych. Pozwalają one także na komunikację pomiędzy różnymi końcówkami, czyli komputerami, drukarkami, skanerami, smartfonami, które łączą się z siecią firmową.
Prócz części sprzętowej, system informatyczny nie istniałby bez warstwy oprogramowania, której zadaniem jest nadzorować pracę poszczególnych elementów jak i wszystkich urządzeń razem. Należy pamiętać, że oprogramowanie podzielić można na wbudowane, zwane inaczej wewnętrznym lub firmware (z angielska). Oprogramowaniem systemowym nazywa się systemy operacyjne, a aplikacyjnym programy i aplikacje działające pod kontrolą systemów operacyjnych.
W obecnych czasach do systemów informatycznych wlicza się niejednokrotnie także ludzi obsługujących warstwę sprzętową i programową. Kolejnym ważnym elementem są procedury organizacyjne pozwalające zarządzać i bezawaryjnie korzystać z systemów informatycznych.
Jakie systemy informatyczne najczęściej występują w firmach?
Systemy informatyczne często pozwalają na znacznie łatwiejsze i szybsze zarządzanie firmami. Jednakże, w zależności od ich głównej działalności lub potrzeb, stosuje się różnego rodzaju systemy.
Wśród najczęściej występujących można wymienić (za Wikipedią) takie jak:
- BPM (Business Process Management) – podejście do zarządzania koncentrujące się na optymalizacji przebiegu procesów biznesowych w organizacjach.
- ERP (Enterprise Resource Planning) – metoda efektywnego planowania zarządzania całością zasobów przedsiębiorstwa. Jest to też określenie systemów informatycznych służących wspomaganiu zarządzania przedsiębiorstwem (zespołem pracowników, zasobami materiałowymi czy też finansami).
- CRM (Customer Relationship Management) – zestaw procedur i narzędzi istotnych w zarządzaniu kontaktami z klientami. Filozofia tego podejścia to skupienie się na kliencie, jego potrzebach, co oddziałuje na działanie firmy.
- ERM (Enterprise Relationship Management) – strategia biznesowa tworzenia wartości, która nie jest oparta na ograniczaniu kosztów, ale raczej na wykorzystaniu procesów i działań przekształcających relacje między organizacją i wszystkimi jej wewnętrznymi i zewnętrznymi kręgami w celu maksymalizacji obecnych i przyszłych możliwości.
- MRP (Material Requirements Planning) – zbiór procesów do wyznaczania zapotrzebowań na zasoby materiałowe (surowce, materiały, komponenty itp.), dzięki czemu można obliczyć dokładną ilość materiałów i terminarz dostaw w taki sposób, by sprostać ciągle zmieniającemu się popytowi na poszczególne produkty.
- SCM (Supply Chain Management) – zarządzanie przepływami między ogniwami łańcuchem dostaw. Umożliwia projektowanie, planowanie, realizację, kontrolę oraz monitoring łańcucha dostaw.