Centrum wiedzy o technologiach i pracy w IT
oczekiwania vs rzeczywistość

Oczekiwania vs rzeczywistość. Czego chcą pracownicy od pracodawcy?

Pracownicy chcą przede wszystkim elastyczności i równowagi między życiem zawodowym a prywatnym.

Firma Ceridian z sektora HR przeprowadziła ankietę wśród pracowników, aby dowiedzieć się, czego oczekują od swoich pracodawców w 2022 r. Oczekiwania vs rzeczywistość może zaskoczyć.

Ceridian opublikowała wyniki ankiety przeprowadzonej wśród prawie 3000 osób w USA, Wielkiej Brytanii, Kanadzie i Australii. Firma zajmująca się zasobami ludzkimi skupiła się na trzech głównych obszarach. Są one najbardziej atrakcyjne dla nowych i obecnych pracowników w 2022 r.

Oczekiwania vs rzeczywistość

Pracownicy chcą przede wszystkim trzech rzeczy.

Oczekiwania pracownika wobec pracodawcy

Pierwszą jest większa elastyczność. “Większość pracowników na całym świecie z optymizmem patrzy na swoje życie zawodowe w 2022 r. Zwłaszcza biorąc pod uwagę wyzwania, z którymi musieliśmy się zmierzyć w ciągu ostatnich dwóch lat” – powiedziała Susan Tohyama, dyrektor ds. zasobów ludzkich w Ceridian.

Zobacz: Rozmowa rekrutacyjna z kamerką

Ceridian zauważa, że utrzymanie wysokiego optymizmu wśród pracowników powinno być kluczowym celem dla firm. Powód? Pracownicy powracają na rynek pracy z masowych zwolnień, które wpłynęły na pracę na skalę globalną w 2020 roku z powodu Covid-19. Według raportu, 21% ankietowanych traktuje priorytetowo znalezienie różnych ról u jednego pracodawcy w 2022 r. Pozwala to pracownikom poszerzyć swoje umiejętności i znaleźć możliwości rozwoju w firmie. Jednocześnie pracownicy oczekują elastyczności – głównie w kontekście miejsca wykonywania pracy. Chcemy pracować zdalnie albo choć hybrydowo.

Pracownicy chcą elastycznego zatrudniania

Firma zajmująca się zasobami ludzkimi zauważyła też, że pracodawcy powinni przyjąć praktykę określaną jako “elastyczne zatrudnianie”. Chodzi o dopasowywanie pracowników do różnych ról w zależności od potrzeb. Dyrektor ds. zasobów ludzkich w Ceridian przekonuje, że firmy powinny być bardziej otwarte na pracowników pełniących szereg różnych obowiązków. Ludzie chcą bowiem poszerzać swoje horyzonty zawodowe. Zdarza się, że dana osoba ma różne kompetencje i chce je wykorzystywać. Nie należy więc na siłę zmuszać do robienia stale tego samego.

“Elastyczne zatrudnianie wykorzystuje indywidualne umiejętności pracowników w stosunku do projektów i celów firmy, oraz przenosi pracowników do innych działów czy zadań w razie potrzeby” – powiedziała Tohyama. “Pracownicy szukają takich możliwości mobilności zawodowej. Nasze badania pokazują, że co piąty Amerykanin byłby zainteresowany posiadaniem więcej niż jednej pracy u swojego pracodawcy. Chciałby też większej swobody, ekspozycji i elastyczności, która się z tym wiąże. Takie podejście prawdopodobnie stanie się bardziej powszechne, ponieważ firmy myślące przyszłościowo chcą motywować, rozwijać i zatrzymywać swoje talenty” – dodała.

Praktyka elastycznego zatrudniania daje również pracownikom szansę na pokazanie kadrze kierowniczej posiadanych umiejętności. To z kolei przekłada się później na szansę awansu.

Sprawdź: Programowanie dla dzieci

Oczekiwania pracowników wobec pracodawcy to także lepsze benefity. Wiele osób chce zadbać o swój wellbeing i zdrowie psychiczne. “Równowaga między życiem zawodowym a prywatnym i elastyczność – tego właśnie chcemy w 2022 r. Zwłaszcza że dostosowanie się do hybrydowego modelu pracy może wiązać się z wyzwaniami” – zauważa ekspertka. Pracownicy muszą mieć poczucie, że ich pracodawcy mają na uwadze dobre samopoczucie, a firmy powinny podjąć działania w celu zmniejszenia różnych obciążeń. Jednym ze sposobów, w jaki pracodawcy mogą to zrobić, jest zwracanie uwagi na zmiany w polityce urlopowej czy oferowanie wolnych piątków (choć co pewien czas).

Total
0
Shares
_podobne artykuły