Centrum wiedzy o technologiach i pracy w IT
Takich benefitów oczekują pracownicy. / Fot. Andrzej Rostek, Shutterstock.com

Takich benefitów oczekują pracownicy. Wolą pieniądze niż owocowe czwartki

Ostatnia aktualizacja 23 kwietnia, 2024

Najnowsze badanie “Barometr Polskiego Rynku Pracy”, przeprowadzone przez Personnel Service, ujawnia istotną zmianę w preferencjach pracowników polskich firm. Popularne w ostatnich lata benefity pozapłacowe jak karta sportowa czy prywatna opieka medyczna nie są już tak atrakcyjne. Pracownicy zwyczajnie chcą otrzymywać wyższe wynagrodzenia. Rosnące koszty życia i inflacja sprawiły, że pozafinansowe dodatki nie brzmią już tak zachęcająco jak kiedyś.

Nie udało się zapisać Twojej subskrypcji. Spróbuj ponownie.
Udało się! Widzimy się niebawem – newsletter wysyłamy w każdy wtorek

Otrzymuj za darmo unikalne poradniki, dane i wiedzę o pracy w IT – dostarczane co tydzień

Klikając “Zapisz mnie” wyrażasz zgodę na otrzymywanie e-maili od redakcji, a także ofert partnerów oraz akceptujesz naszą Politykę prywatności.

Zamiast multisporta – wyższe wynagrodzenie

Analiza wyników badania pokazuje, że 62% respondentów deklaruje, że preferuje bezpośrednie podwyżki wynagrodzenia, co świadczy o zdecydowanym zwrocie w stronę korzyści materialnych. Zainteresowanie premiami również jest wysokie, gdyż wskazało na nie 56% badanych. Co istotne, 30% pracowników chciałoby wprowadzenia czterodniowego tygodnia pracy jako formy benefitu, co pokazuje, że oprócz aspektów finansowych istotne są także te związane z równowagą między życiem zawodowym a prywatnym.

Benefity pracownicze to świetna alternatywa dla premii czy podwyżki wynagrodzenia, ale zatrudnieni nie zadowolą się byle czym. Najchętniej zobaczą wpływ na konto, a alternatywy muszą być przemyślane.

Krzysztof Inglot, założyciel Personnel Service i ekspert rynku pracy.

Dane pokazują też, że 37% badanych korzysta obecnie z benefitów pozapłacowych, co stanowi wzrost o 7 punktów procentowych w stosunku do poprzedniego roku.

Konieczna jest zmiana w zarządzaniu

Z badania wynika, że pracodawcy muszą dostosować swoje strategie zarządzania ludźmi do dynamicznie zmieniających się warunków rynkowych.

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym kluczem do sukcesu dla każdej organizacji jest szybka i elastyczna reakcja na potrzeby zatrudnionych. Agile to dzisiaj nie tylko sposób prowadzenia projektów, ale też cała kultura organizacyjna

Krzysztof Inglot, założyciel Personnel Service i ekspert rynku pracy.

Ta adaptacyjność staje się kluczowa w kontekście takich wyzwań jak pandemia, wojna czy inflacja, które wymagają szybkiego i skutecznego reagowania na zmieniające się potrzeby pracownicze. Przykładowo, 31% pracowników oczekuje dofinansowania dojazdów do pracy, co jest odpowiedzią na wzrost kosztów transportu. 28% badanych wskazało na darmowe wyżywienie w miejscu pracy.

Chociaż pracodawcy mogą preferować oferowanie benefitów z uwagi na niższe koszty operacyjne niż bezpośrednie podwyżki wynagrodzeń, badanie wskazuje na to, że pracownicy zdecydowanie wolą bezpośrednie zwiększenie pensji. Wyraża się to nie tylko w wyższych oczekiwaniach finansowych, ale także w preferencjach dotyczących takich benefitów jak wsparcie finansowe dla pasji (14% badanych).

Badanie przeprowadzono przez Personnel Service metodą CAWI. W dniach 24 stycznia-1 lutego 2024 roku przebadano 1065 osób pracujących na dowolny rodzaj umowy lub prowadzących działalność gospodarczą. W przypadku pracodawców próba wyniosła 329 firm (przedsiębiorstwa małe zatrudniające do 10 osób, przedsiębiorstwa średnie zatrudniające od 10 do 49 osób oraz przedsiębiorstwa duże zatrudniające od 50 do 249 osób). Badanie realizowano w dniach 29 stycznia-8 lutego 2024 roku.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł. Obserwuj EnterTheCode.pl w Wiadomościach Google, aby być na bieżąco.

Total
0
Shares
_podobne artykuły