Centrum wiedzy o technologiach i pracy w IT
Rozwijaj umiejętności komunikacyjne / Fot. Brooke Cagle, Unsplash.com

Umiejętności komunikacyjne kluczowe w świecie IT

Chcesz znacznie zwiększyć swoje szanse na zatrudnienie? Postaw na umiejętności komunikacyjne. Często są niedoceniane, a bardzo ważne.

Ostatnia aktualizacja 26 kwietnia, 2022

Chcesz znacznie zwiększyć swoje szanse na zatrudnienie? Postaw na umiejętności komunikacyjne. Często są niedoceniane przez specjalistów, natomiast pracodawcy traktują je za kluczowe.

Ostatnia aktualizacja: 26.04.2022. Dodaliśmy fragment o znaczeniu umiejętności komunikacyjnych w kontekście innych kompetencji miękkich.

Szkolenia i rozwój osobisty są bardzo ważne, zwłaszcza jeśli odpowiednio je ukierunkujemy. Co ciekawe, w teorii zdobywanie umiejętności komunikacyjnych wydaje się łatwe. A przynajmniej łatwiejsze niż np. nauka programowania. Praktyka jednak jest zgoła inna.

Specjalizacja: Project Manager

Z badań IDC i Salesforce wynika, że nawet jeden na sześciu pracowników ma niskie umiejętności komunikacyjne. Tymczasem są one bardzo ważne zarówno na etapie rekrutacji, jak i w późniejszej pracy.

Rozwijaj umiejętności techniczne w tandemie z technicznymi

Adobe to firma, która może służyć za świetny przykład. Rozwija pracowników w taki sposób, że łączy szkolenia techniczne z tymi, które podnoszą ich umiejętności komunikacyjne. Rozwija umiejętności miękkie wraz z poszerzaniem możliwości technicznych.

Czasami w świecie IT jesteśmy za bardzo skupieni na obszarach, w których czujemy się najbardziej komfortowo. Przykładowo programista może chcieć po prostu kodować i ograniczać komunikację do minimum. Często też uważa np. spotkania za zbędne lub niepotrzebne, skoro wszystko można załatwić przez e-mail. W dodatku szybciej.

Zobacz: Brak pracowników

Adobe stawia natomiast na to, aby pracownicy byli jednak bardziej otwarci na komunikację. I zdawali sobie sprawę z tego, że relacje są tak samo ważne, jak technologie, z których korzystamy na co dzień. Z tego powodu firma stawia na to, aby specjaliści IT nie tylko świetnie odnajdywali się w technologiach, ale też dysponowali bardzo dobrymi umiejętnościami komunikacyjnymi. Firma dąży do tego, aby personel mógł komunikować się na różnych poziomach i potrafił prezentować innym ludziom poszczególne projekty. I tak, umiejętność pisania kodu staje się równie ważna, jak późniejsze zaprezentowanie odpowiednich zmian czy funkcji w ramach spotkania wideo z kamerą.

Jeśli więc chcemy zapewnić sobie lepsze możliwości na rynku pracy, warto stawiać także na umiejętności miękkie. Wbrew pozorom, są one równie ważne, jak wiedza i umiejętności techniczne.

Dobra komunikacja kluczem do innych umiejętności miękkich

Wysoko rozwinięte umiejętności komunikacyjne są podstawą do realizowania innych kompetencji miękkich we współpracy z zespołem deweloperskim. Dzięki jasnym i otwartym komunikatom masz możliwość lepszej organizacji pracy i przepływu informacji między członkami zespołu. Ważna jest zarówno komunikacja werbalna podczas spotkań, jak i klarowne formułowanie maili i tasków.

Jeśli jesteś programistą, pisanie kodu to tylko połowa Twoich codziennych obowiązków. Druga część dotyczy spotkań, ustalania przepływu pracy, a także rozmów z klientami. Mając styczność z tyloma różnymi osobowościami i temperamentami, musisz cechować się umiejętnością elastycznego wglądu w wiele zróżnicowanych perspektyw. Przydadzą się kompetencje związane z rozwiązywaniem problemów oraz NVC (Nonviolent Comunication).

Umiejętności komunikacyjne zaprocentują także w kontaktach branżowych oraz podczas poszerzania kompetencji technicznych przy okazji programów mentoringowych.

Oferty IT wymagają umiejętności miękkich

Zobacz poniższe oferty na stanowisko FullStack Developer – niby praca dla specjalistów IT, ale jak zapoznasz się ze szczegółami ogłoszeń, zawsze wymagane są też konkretne umiejętności miękkie i komunikacyjne:

Total
0
Shares
_podobne artykuły