Centrum wiedzy o technologiach i pracy w IT
spam

Spam to nawet 85% wszystkich wiadomości. Jak przeciwdziałać?

Ostatnia aktualizacja 27 marca, 2024

Spam to niechciane wiadomości rozsyłane w dużych ilościach, często z zawartością reklamową lub próbą oszustwa. Jest to problem, który dotyka wielu użytkowników internetu i wpływa na ich codzienną interakcję z cyfrowym światem. Obejmuje różne formy i metody, dlatego też stał się znaczącym wyzwaniem dla indywidualnych użytkowników oraz organizacji. Jak sobie z nim poradzić?

Nie udało się zapisać Twojej subskrypcji. Spróbuj ponownie.
Udało się! Widzimy się niebawem – newsletter wysyłamy w każdy wtorek

Otrzymuj za darmo unikalne poradniki, dane i wiedzę o pracy w IT – dostarczane co tydzień

Klikając “Zapisz mnie” wyrażasz zgodę na otrzymywanie e-maili od redakcji, a także ofert partnerów oraz akceptujesz naszą Politykę prywatności.

Od jakiego momentu w technologii możemy mówić o spamie?

Pierwszy znany przypadek elektronicznego spamu miał miejsce w 1978 roku, kiedy to inżynier Gary Thuerk wysłał reklamową wiadomość do 393 użytkowników ARPANET, sieci będącej prekursorem internetu.

Choć ta akcja spotkała się z ogólnym niezadowoleniem, z czasem masowe wysyłanie niechcianych wiadomości stało się powszechną praktyką. W latach 90., wraz z rozwojem internetu i poczty elektronicznej, spam zaczął szybko zyskiwać na popularności jako tani sposób na masową komunikację marketingową.

Na przestrzeni lat, spamerzy zaczęli stosować coraz bardziej zaawansowane techniki, w tym wykorzystanie botnetów do rozsyłania miliardów wiadomości, ukrywanie złośliwego oprogramowania w załącznikach, a także stosowanie technik phishingowych, aby wyłudzić dane osobowe i finansowe od niczego nieświadomych odbiorców.

Rozwój technologii cyfrowych sprawił, że niechciane wiadomości przestały ograniczać się tylko do e-maili. Rozprzestrzenił się na media społecznościowe, wiadomości tekstowe i inne platformy cyfrowe, co znacznie utrudnia walkę z tym zjawiskiem.

Co to jest spam?

Spam to masowo rozsyłane wiadomości, zazwyczaj o charakterze reklamowym, ale nie tylko. Często zawierają one również próby oszustwa, phishingu, czy rozprzestrzeniania złośliwego oprogramowania.

Pomimo swojej nazwy, nie ogranicza się wyłącznie do poczty elektronicznej – może przybierać różne formy, w tym wiadomości SMS, posty w mediach społecznościowych, a nawet komentarze na forach internetowych.

Najpopularniejsze metody spamu

  1. E-mail. Najbardziej rozpowszechniona forma niechcianych wiadomości, obejmująca niezamówione wiadomości wysyłane do wielu odbiorców jednocześnie.
  2. SMS i wiadomości na platformach komunikacyjnych. Szkodliwa lub niechciana treść rozsyłana poprzez wiadomości tekstowe lub przez aplikacje takie jak WhatsApp czy Messenger.
  3. Media społecznościowe. Niechciane komentarze, posty lub wiadomości prywatne, często mające na celu promocję produktów, usług, lub fałszywych informacji.
  4. Forum i komentarze na stronach internetowych. Automatycznie generowane posty lub komentarze mające na celu poprawę widoczności stron internetowych w wynikach wyszukiwania lub rozprzestrzenianie złośliwych linków.

Przyczyny rozsyłania niechcianych wiadomości

Spam jest przede wszystkim narzędziem marketingowym. Jego rozpowszechnianie jest tanie i może dotrzeć do szerokiego grona odbiorców z minimalnym wysiłkiem.

Niestety, oprócz prób sprzedaży produktów lub usług, takie wiadomości są również wykorzystywane przez cyberprzestępców do rozprzestrzeniania malware, phishingu i podejmowania innych oszukańczych działań. Wzrost technologii i automatyzacji umożliwia spamerom łatwe i szybkie docieranie do milionów użytkowników.

Jak się chronić przed spamem?

  • Włącz filtr spamu. Większość dostawców usług e-mailowych oferuje wbudowane filtry spamu, które automatycznie sortują podejrzane wiadomości do osobnego folderu.
  • Ostrożne udostępniaj adres e-mail. Unikaj publicznego udostępniania swojego adresu e-mail i używaj go z rozwagą na stronach internetowych.
  • Korzystaj z narzędzi blokujących. Dostępne są różne aplikacje i rozszerzenia przeglądarki, które pomagają blokować spam na stronach internetowych i w mediach społecznościowych.
  • Edukuj się. Poznawanie najnowszych metod stosowanych przez spamerów i informowanie o nich może pomóc w ich uniknięciu.
  • Nigdy nie odpowiadaj na takie wiadomości. Odpowiedzi mogą potwierdzić, że twój adres e-mail jest aktywny, co może skutkować jeszcze większą ilością niechcianych wiadomości.

Dalsza część tekstu znajduje się pod materiałem wideo:

Spam generuje zysk dla nadawców nawet na poziomie 7 tys. dolarów dziennie

Najnowsze statystyki dotyczące spamu ukazują zaskakującą skalę problemu zarówno w kontekście poczty elektronicznej, jak i oszustw mobilnych.

Codziennie wysyłanych jest 306,4 miliarda e-maili, z czego znacząca część to wiadomości spamowe, generujące dla nadawców około 7 000 dolarów dziennie.

Około 94% wszystkich złośliwych programów rozpowszechnianych jest za pośrednictwem e-maili, a co czwarty e-mail wysłany w 2020 roku był oszustwem phishingowym.

Ponadto, około 30% osób nieświadomie otwiera takie e-maile, a 12% tych, którzy otworzą e-mail phishingowy, kliknie w zawarty w nim link. Skargi na spam wzrosły w 2020 roku o 146% głównie z powodu pandemii COVID-19.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł. Obserwuj EnterTheCode.pl w Wiadomościach Google, aby być na bieżąco.

Czytaj także:

Data Science – co to? Wprowadzenie do nauki o danych

Jak działa satelita Starlink? Nowa technologia łączy świat

Total
0
Shares
_podobne artykuły