Centrum wiedzy o technologiach i pracy w IT

Feedback według modelu GOLD

Ostatnia aktualizacja 4 listopada, 2022

Jedną z lepszych metod dawania informacji zwrotnej jest przeprowadzanie rozmowy w taki sposób, aby jej głównym celem było wyciągnięcie wniosków i nastawienie na realizowanie celów. Pomocny może być w tym model GOLD. Na czym dokładnie polega feedback w oparciu o ten model? W jakich sytuacjach sprawdza się najlepiej?

Nie udało się zapisać Twojej subskrypcji. Spróbuj ponownie.
Udało się! Widzimy się niebawem – newsletter wysyłamy w każdy wtorek

Otrzymuj za darmo unikalne poradniki, dane i wiedzę o pracy w IT – dostarczane co tydzień

Klikając “Zapisz mnie” wyrażasz zgodę na otrzymywanie e-maili od redakcji, a także ofert partnerów oraz akceptujesz naszą Politykę prywatności.

Sprawdź: Plik XML

Feedback w modelu GOLD

Model GOLD to narzędzie, które umożliwia przeprowadzanie trudnych rozmów, gdy feedback dotyczy negatywnych skutków czyjegoś działania. Za jego sprawą pracownik łatwiej skoncentruje się na wyciągnięciu wniosków z sytuacji, a także określi cele, do których będzie dążyć. Model GOLD ułatwia naukę na błędach, a także myślenie o tym, jak można postąpić w sytuacjach w przyszłości.

Zobacz: Product Manager

Co oznacza skrót GOLD?

Akronim GOLD pochodzi od słów: Goal, Outcome, Learn, Differently. Każde z tych słów określa jedno z pytań, które stawia się przed pracownikiem.

W przypadku określenia pierwotnego celu, pytania mogą brzmieć następująco:

  • Co chciałeś(aś) osiągnąć?
  • Co miało być rezultatem Twoich działań?
  • Do jakiego celu dążyłeś(aś)?

Pytania o rezultat możemy sformułować następująco:

  • Co poszło Ci dobrze?
  • Co się wydarzyło?
  • Co chciałeś(aś) osiągnąć?

Dążąc do świadomości tego, jaka nauka płynie z konkretnych doświadczeń, możemy zapytać:

  • Jakie wyciągasz wnioski z minionej sytuacji?
  • Czego się nauczyłeś(aś)?
  • Jakie dalsze możliwości teraz widzisz?

Na koniec warto zadać pytania o różnice w postępowaniu na przyszłość. Chcąc sprawić, aby wyciągnięte wnioski mogły zaprocentować, możemy zapytać:

  • Jakie zmiany wprowadzisz następnym razem?
  • Z jakich działań zrezygnujesz, a jakich się podejmiesz?
  • Co teraz weźmiesz pod uwagę w przypadku powtórki tamtej sytuacji?

Tych pytań może być znacznie więcej w odniesieniu do każdej z części. Ważne jest, aby zadawać je w oparciu o kontekst zastanej sytuacji. Jest to ważne, ponieważ tylko wtedy staną się pomocnym narzędziem do wyłonienia przydatnych wskazówek i wypracowania lepszych metod postępowania. Model GOLD daje poczucie, że obydwie strony są świadome swoich wniosków, a także stawianych celów. Konsekwencją jest wyciągnięcie nauki i poprawa tego, co wcześniej mogło pójść nie tak.

Jeśli chcesz wiedzieć więcej o feedbacku w IT, koniecznie sprawdź szczegóły kursu Junior IT Masterclazz.

Total
0
Shares
_podobne artykuły