Centrum wiedzy o technologiach i pracy w IT

UX writing – na czym polega ta specjalizacja?

Ostatnia aktualizacja 3 listopada, 2022

UX writing ma wiele wspólnego z copywritingiem, ale jego główną funkcją jest tworzenie użytecznych dla odbiorców tekstów i komunikatów. Na czym dokładnie polega UX writing i w jaki sposób może polepszyć user experience?

Ostatnia aktualizacja: 03.11.2022. Dodaliśmy informacje na temat tego, co zrobić, aby zostać UX writerem.

Nie udało się zapisać Twojej subskrypcji. Spróbuj ponownie.
Udało się! Widzimy się niebawem – newsletter wysyłamy w każdy wtorek

Otrzymuj za darmo unikalne poradniki, dane i wiedzę o pracy w IT – dostarczane co tydzień

Klikając “Zapisz mnie” wyrażasz zgodę na otrzymywanie e-maili od redakcji, a także ofert partnerów oraz akceptujesz naszą Politykę prywatności.

Sprawdź: Ranking języków programowania

UX writing – co to jest?

UX writer zajmuje się tworzeniem tekstów, które pojawiają się w interfejsie użytkownika. Wbrew pozorom napisanie jasnych i klarownych instrukcji oraz komunikatów to nie jest prosta sprawa.

Główna różnica pomiędzy copywritingiem a UX writingiem tkwi w ustanowieniu głównego celu. UX writer ma za zadanie przeprowadzić użytkownika przez witrynę, aplikację czy pojedynczą usługę tak, aby zwiększyć intuicyjność funkcji. Robi to poprzez odpowiednio sformułowane komunikaty tekstowe.

Copywriter koncentruje się przede wszystkim na kwestiach marketingowych, bez szczególnego uwzględniania użyteczności w rozumieniu technicznym. Jeśli Copywriter pisze tekst, to zastanawia się nad tym, na jakie potrzeby konsumenckie może odpowiedzieć. UX writer myśli nad formą komunikatu, dba o jego jednoznaczność i celność. Pilnuje osadzenia w konkretnym kontekście językowym i w zależności od potrzeb dostosowuje go do języka używanego przez dana grupę odbiorców.

Jak zostać UX writerem?

Praca UX writera polega na umiejętnym zaprojektowaniu komunikatów. Tak, zaprojektowaniu, a nie napisaniu. Aby komunikat spełnił swoją funkcję, musi być nie tylko poprawny, ale przede wszystkim dopasowany zarówno do odbiorców, jak i kontekstu użycia. Aby zostać UX writerem musisz zdobyć kilka cennych umiejętności.

Forma komunikatu

Poprawność to podstawa, ale nie o nią tutaj chodzi. Komunikat musi być zwięzły, klarowny i idealnie pasować do tego, co opisuje. Użytkownik nie może mieć wątpliwości w przypadku zetknięcia się z nim. W tym kontekście komunikat musi być więc na tyle intuicyjny, że przestanie zajmować przestrzeń mentalną użytkownika korzystającego z produktu.

Projektowanie

Warto mieć orientację w narzędziach do projektowania, aby umieć tworzyć komunikaty dopasowane do późniejszych możliwości projektowych. Warto skorzystać z bezpłatnych okresów próbnych programów do projektowania UX.

Badania UX

Jako UX writer także możesz przeprowadzać badania użytkowników pod kątem odbioru komunikatu. Co możesz badać? Wrażenia odbiorców, stopień intuicyjności komunikatów, a także możesz przeprowadzać testy A/B, aby sprawdzić, jakie komunikaty sprawdzają się najlepiej.

Orientacja w powyższych tematach pozwoli ci lepiej rozumieć bieżące konteksty i podejmować trafniejsze decyzje.

UX writing – 5 zasad

Odpowiedź na potrzeby użytkowników

UX writing, podobnie jak UX Design, wymaga dowiedzenia się, kim jest grupa docelowa, a także jakie ma potrzeby i bolączki. Te informacje pozwolą budować komunikaty cechujące się najwyższym stopniem użyteczności dla danej grupy odbiorców.

Zgodność tekstów z charakter marki i grupą odbiorców

UX writer powinien dobrać sposób formułowania komunikatów adekwatnie do charakteru marki lub firmy, a także dostosować je do grupy odbiorców, do której będą kierowane. 

UX writing a prostota języka

Jednocześnie przy zachowaniu spójności ze strategią komunikacji danej firmy, UX writer powinien zadbać o prostotę języka. Najważniejsze, aby użytkownik nie miał wątpliwości, co ma zrobić, a także jak się odnaleźć w nawigacji, aby sprawnie osiągnąć swój cel (np. wypełnić formularz).

Czytelność i spójność

Zachowanie spójności i czytelności tekstu opiera się o stworzenie intuicyjnej struktury tekstu (np. pilnowanie hierarchii nagłówków), stosowanie identycznych komunikatów dla powtarzalnych czynności, ale też ujmowanie esencji tekstu w jak najkrótszym zdaniu.

Zobacz: Grafik 3D – praca w IT

Humorystyczne i kreatywne elementy

W zależności od grupy docelowej i charakteru marki UX writer może zmienić nudne teksty w dopełniające całości zabawne lub interesujące detale. Kreatywne podejście do komunikatów, które z zasady są mało zajmujące (kto lubi zapoznawać się z zasadami przetwarzania danych?) może sprawić, że użytkownik wyjątkowo poświęci im uwagę. Jeśli są miejsca, które mogą pomóc w budowaniu większego zaangażowania, to z pewnością w tym obszarze jest mnóstwo do zrobienia.

Total
3
Shares
_podobne artykuły