Centrum wiedzy o technologiach i pracy w IT

Customer Journey Map – jak ją stworzyć?

Ostatnia aktualizacja 26 października, 2022

Tworzenie mapy podróży klienta to jedna z metod, która pozwala na wyczerpujące opisanie, w jaki sposób klienci wchodzą w interakcję z marką, a także jak docierają do swoich celów. Customer Journey Map (lub też User Journey Map) to bardzo dobre narzędzie uzupełniające proces projektowania doświadczeń. Jak stworzyć taką mapę? 

Ostatnia aktualizacja: 26.10.2022. Dodaliśmy informację na temat tego, do czego stosować customer journey map.

Nie udało się zapisać Twojej subskrypcji. Spróbuj ponownie.
Udało się! Widzimy się niebawem – newsletter wysyłamy w każdy wtorek

Otrzymuj za darmo unikalne poradniki, dane i wiedzę o pracy w IT – dostarczane co tydzień

Klikając “Zapisz mnie” wyrażasz zgodę na otrzymywanie e-maili od redakcji, a także ofert partnerów oraz akceptujesz naszą Politykę prywatności.

Jak stworzyć Customer Journey Map?

Każda mapa podróży klientów lub użytkowników może wyglądać inaczej. Zależy to od poziomu rozbudowania projektu, a także typu produktu, jakiego dotyczy. Choć nie ma jednego ścisłego szablonu, w mapowaniu podróży klientów nie może zabraknąć następujących etapów:

Zdefiniowanie celu biznesowego

Punktem wyjścia w mapowaniu ścieżki klientów lub użytkowników jest określenie celu biznesowego mapy. Trzeba wiedzieć, kto będzie korzystać z niej w dalszym procesie, by mieć na uwadze używanie zrozumiałych wniosków, relacji, oznaczeń w podróży klienta.

Sprawdź: Ile zarabia grafik komputerowy?

Zebranie wiedzy o użytkownikach i analiza danych

W zależności od tego, w kontekście jakiego produktu lub usługi powstaje mapa, warto najpierw zebrać i wyselekcjonować bieżącą wiedzę o klientach lub użytkownikach. Mogą do tego służyć recenzje lub opinie wystawiane w odpowiednich sekcjach na stronie, ale też treść z korespondencji mailowej.

Jeśli jednak będzie to całkowicie nowy produkt lub usługa, warto wykorzystać przeprowadzone wcześniej badania użytkowników, a także branżowe raporty.

Stworzenie Customer Journey Map

Najprostszy szablon może mieć formę tabeli, jednak warto stosować dodatkowe znaczniki związane z punktami styku oraz obawami lub bolączkami użytkownika (np. konieczność logowania aby dokonać zakupu). 

Jednakże forma może być bardziej złożona, a mapa powinna zawierać:

  • Skalę czasową – określi ona  czas podróży klienta poprzez zawarte w mapie obszary.
  • Scenariusze – umożliwią ułożenie sekwencji zdarzeń, które doprowadzą użytkownika do osiągnięcia celu.
  • Punkty styku – wskazują to co robią i jak robią użytkownicy podczas interakcji z produktem.
  • Kanały – to inaczej miejsca, w których użytkownicy wykonują akcję (np. wejście do sklepu przez wtyczkę z portalu społecznościowego).
  • Myśli i uczucia – wiedza o tym, co myśli i czuje użytkownik w każdym punkcie styku pozwala na późniejsze ulepszanie produktu.

Zobacz: Przebranżowienie na programistę. Jak zacząć?

Wypracowanie rozwiązań, które ulepszą podróż klienta

Na bazie analizy mapy podróży klienta powstają nowe rozwiązania, które usprawniają ten proces i pozwalają sprawnie finalizować cele użytkowników.

Powtarzanie cyklu

Zazwyczaj pożądaną sytuacją jest ta, w której produkt istnieje i zmienia się z czasem wraz z ewolucją potrzeb, technologii, bieżących trendów, a nawet czynników środowiskowych. Customer Journey Map to narzędzie, z którego powinniśmy korzystać cyklicznie. Ważne jest, aby weryfikować stan bieżący i szybko reagować na konieczność zmian.

Do czego stosować customer journey map?

Rozplanowanie ścieżki klienta jest przydatne w wielu obszarach tworzenia produktów i usług. Jednakże customer journey map to narzędzie o wiele bardziej uniwersalne i nadaje się również do procesów wewnętrznych. W jakich sytuacjach można z niego skorzystać?

Customer journey map wspomoże projektowanie lub poprawianie User Experience i Customer Experience, dając lepszy obraz procesów. Umożliwia identyfikację problematycznych elementów produktu lub usługi i jest pierwszym krokiem do zmian. 

Ponadto w kontekście funkcjonowania firmy, customer journey map to świetne narzędzie, które pomoże w zaprojektowaniu procesu onboardingu. Nadaje się także do procesów komunikacyjnych, zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych, związanych np. z obsługą klienta. Firmy, które chcą poprawić poziom zaangażowania swoich pracowników, mogą skorzystać z mapy podróży klienta, aby lepiej zaplanować poszczególne kroki zmian i przewidzieć ewentualne przeszkody.

Total
0
Shares
_podobne artykuły